2011-09-20, 10:21
Medlem
Hallo!

Det hela började med att jag skulle installera Windows XP på min laptop som då hade Win 7. Jag tänkte rensa hela datorn och börja om på nytt så jag startade med XP skivan och valde att formatera och sedan installera. Dock fick jag bluescreen under installation.

Jag prövade med en annan XP skiva. Då gick det inte att starta. Jag slipstreamade min hårddisks drivrutiner. Den startade inte. Då tänkte jag att jag skulle köra på Windows 7 ist. men installationen hittade ingen hårddisk.
Jag brände drivrutiner på skiva och använde den för att Load'a drivers. Den hittade då en kompatibel drivrutin till min hårddisk som jag installerade. Dock så hittade den efter drivrutinsinstallationen ändå ingen hårddisk!

Jag provade med Windows 7 repair disc, vilket inte fungerade då jag även provade att formatera C: med konsolen. Programmet hittade dock inte min hårddisk för val i startup repair...

Väldigt tacksam för hjälp!
/Desperat människa
Citera
2011-09-20, 19:28
Medlem
tantrs avatar
Tjo!

Har du kollat i bios om datorn hittar disken?

Troligtvis så när du formaterade hårddisken så har allt utrymme sparats som opartionerat, dvs inte tilldelats en identitet.

Högerklicka på "den här datorn", tryck sedan på hantera och sen fliken diskhantering.

Välj sedan det opartionerade utrymmet,högerklicka och tryck formatera.

Nu vet jag inte om det går till sådär, då jag inte använt XP på flera år.

VH
Citera
2011-09-26, 23:52
Medlem
Jag gissar på att du har laddat in fel drivrutiner.

Om du är helt säker på att du har använt rätt drivrutiner gå in i bios och kolla om du kan hitta några sata inställningar någonstans. Ibland finns det någon sorts inställning som är inställd på "enhanced mode" eller liknande ändra det till "native mode" eller "legacy mode" eller något liknande. Starta installationsprogrammet och kolla om den hittar hårddisken då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in