• 1
  • 2
2011-09-20, 00:05
Bannlyst
Med en månadslön på ca 35-36tsek skulle jag kunna spara 15-17tsek per månad, alltså spara ihop till 1msek under 5-6år. Har inte räknat med någon avkastning alls då jag inte är beredd att ta någon som helst risk utan kommer spara allt på vanligt sparkonto.

Jag är ensamstående och lever ett sorgligt socialt missanpassat liv och gör inget annat än att jobba så det skulle egentligen inte vara någon större uppoffring för mig på det viset. Har varken vänner eller någon kvinnlig relation. Den enda större uppoffring jag skulle göra är att avstå från att köpa lägenhet och bil. Bor för tillfället i en hyresrätt med låg hyra som jag trivs med. I övrigt kan jag köpa allt jag behöver.

Mina tankegångar går ungefär så som att eftersom jag ändå lever ett så sorgligt liv skulle det inte skänka mig någon glädje att bränna min lön på materiala saker och då är det bättre att jag sparar pengarna, för då skulle jag ändå ha något; en miljon sek.

Jag är idag 29 år och når alltså målet när jag är 34-35år. Är det värt det? Hur skulle man förvalta denna miljon på bästa sätt sedan?
Citera
2011-09-20, 00:10
Medlem
Zkeks avatar
spara ännu mera pengar, förtids pension o flytta utomlands o leva lyx resten av livet som ungkarl
Citera
2011-09-20, 00:16
Medlem
cappe10s avatar
Tycker du ska göra som zkek säger ! leva lyx hela livet sen !
Citera
2011-09-20, 00:16
Bannlyst
Vad är det för självändamål med att spara ihop en miljon? Det är inte direkt någon förmögenhet.
Satsa på 10 miljoner istället och dra dig sedan tillbaka i ett liv med lyx och flärd.
Citera
2011-09-20, 00:21
Medlem
Finans.killens avatar
Att lägga dem på sparkonto är ju bara totalt idiotiskt.
Citera
2011-09-20, 00:23
Medlem
NateArchibalds avatar
Lev nu eller lev sen helt enkelt! Tycker du ska spara ihop din miljon och sedan spendera pengarna på nöjen tillsammans med din eventuellt framtida familj.
Citera
2011-09-20, 00:57
Medlem
kvistlacks avatar
Varför just en miljon? Vad ska du göra med den när du väl skrapat ihop till den?
Citera
2011-09-20, 01:26
Medlem
melechs avatar
Intressant frågeställning. Vad skulle jag ha gjort? Jag vet inte dina drömmar, min personliga simpla dröm är att knega som en idiot så många år det nu tar för att kunna köpa mig en fin villa vid ett varmt hav, för att sedan be alla dr* *t h*lv*te och leva ett liv inte i överflöd, men ett civiliserat liv med regelbundna restaurangbesök.

Sen är det ett obestridligt faktum att har man pengar så syns det. Absolut. Då kan du börja välja vänner och kvinnor, i princip. De dyker upp automatiskt om du bara lever en aning vidlyftigt. Typ, korka upp dyra skumpan ensam vid ett bord, och skita i vad folk tycker, för DU HAR PENGAR.

Så ja, det tycker jag absolut att du skall göra. Men pengarna i sig kommer att urholkas i värde rejält, nu när USA, Kina, Europa och BRIC kör ett race i devalveringar mot avgrunden. Tycker nog du skall investera så mycket som möjligt i ett orubbligt värde, såsom mark och hus.
Citera
2011-09-20, 06:24
Medlem
SparkMans avatar
Om det är värt? Det beror på vad du gör för pengarna och hur fort du bränner dessa.

T.ex. att spara i 5-6 år för att sedan bränna allting på att "leva livet" i ett halvår skulle inte jag tyckt varit värt.
Citera
2011-09-20, 08:19
Medlem
Conceptions avatar
Man lever sitt liv hela sitt liv. Varför inte spara pengar och samtidigt göra vad du vill för dina pengar.

Spara tillräckligt med pengar så man blir självförsörjande under en normal livstid i Sverige som arbetare är inte värt det enligt min mening.

Det är ju när man är ung och frisk som man orkar göra saker och kan utnyttja sina pengar till fullo.
Citera
2011-09-20, 10:28
Medlem
Utveckla sparandet till en hobby och belönas med glädjen av arbetsfria inkomster genom ränta, utdelning och värdestegring. Räntesparande visst, men eftersom du har några års perspektiv så kan du passa på att köpa värdepapper, indexfonder, hedgefonder och repetitiva köp- och säljordrar i valutapar. När andra säljer är det dags att besluta när det är dags att köpa.
Citera
2011-09-20, 13:47
Medlem
sabbares avatar
Skulle va intressant och få veta vad du jobbar med?

Och JA helt klart värt och spara ihop till en miljon! om inte mer dessutom. Köp dig ett biligt hus vid nån strand och ha en 2 miljoner på sparkontot, dra sedan på pubbar och sup dig full och dra hem halvskabbiga brudar till ditt strandshus och lev som en ungkarl resten av livet .
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in