• 1
  • 2
2011-09-19, 21:11
Medlem
Rengardes avatar
Jag har snubblat över något oerhört spännande!

Jag vet inte hur pass pålästa folk är, men tv-serien mumin är tecknad i japan. Ryktet säger att japanerna gjorde ett sista avsnitt där stinky vaknar upp som ett vanligt barn på ett mentalsjukhus och har drömt allt på grund av starka mediciner. Jag är fruktansvärt nyfiken på att få se detta avsnitt om det visar sig existera!

Tydligen ska en eller flera personer begått självmord som påföjld av att mumindalen bara var en dröm och därför har den förlorade episoden aldrig skådats av svenska ögon.

Jag har inte hittat mycket om det här, bara några som ställer samma fråga som jag gör just nu men på andra forum. Med dålig respons.

http://www.dollwizard.com/forums/showthread.php?t=54000
http://aolanswers.com/questions/tv_s..._1495160143535

Är det någon som vet något om detta??
Citera
2011-09-19, 21:15
Medlem
Voodooprastens avatar
Det lät märkligt.. Mumin hade en stor betydelse för min barndom och om det nu är sant så tycker jag att TV-serien tappade lite av sin charm.
Citera
2011-09-19, 21:17
Medlem
Rengardes avatar
Fann ytterligare en tråd som handlar om ämnet, denna på svenska och publicerad på GameReactros forum av alla platser. Dock finns inga länkar till bevis eller några filmsnuttar..
Citera
2011-09-19, 21:19
Medlem
Voodooprastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rengarde
Fann ytterligare en tråd som handlar om ämnet, denna på svenska och publicerad på GameReactros forum av alla platser. Dock finns inga länkar till bevis eller några filmsnuttar..

Tycker det låter osannolikt.

Ger mig fan på att det bara är ett rykte.
Citera
2011-09-19, 21:21
Medlem
Rengardes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voodooprasten
Tycker det låter osannolikt.

Ger mig fan på att det bara är ett rykte.

Vem vet, det verkar som ett konstigt ryckte att starta dock.. Men är det bara ett rykte önskar jag de fanns någon form av bevis för det åtminstone.
Citera
2011-09-19, 21:26
Medlem
Miiiiias avatar
Det tycker jag låter långsökt. Är inte TV-serien baserad på böckerna av Tove Jansson? Japsarna kan ju inte hitta på egna avsnitt
Citera
2011-09-19, 21:32
Medlem
Rengardes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miiiiia
Det tycker jag låter långsökt. Är inte TV-serien baserad på böckerna av Tove Jansson? Japsarna kan ju inte hitta på egna avsnitt

Många av avsnitten är baserade på tove janssons böcker men väldigt många är skrivna av japanerna med. Dom köpte upp alla rättigheter!

Det står om det på wikipedia
http://sv.wikipedia.org/wiki/I_Mumindalen
Citera
2011-09-19, 21:42
Medlem
Wheatstacks avatar
Ja, verkar väl som ett lite väl stort övertramp på Tove Janssons fantastiska böcker. Tror inte påt!

Grym tv-serie dock, bra jobbat av japsarna. Grym svensk dubbning också!
Citera
2011-09-19, 22:38
Medlem
Intelligenss avatar
Låter enbart som en klintbergare
Citera
2011-09-19, 22:50
Medlem
ellanellans avatar
Högst osannolikt. Vad skulle vitsen vara med att dikta upp ett sådant slut? (Eller för den delen, ett slut öht? Vad jag vet saknas ett slutgiltigt snipp snapp snut i Tove Jansons böcker).
Citera
2011-09-21, 23:18
Medlem
Ordigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ellanellan
Högst osannolikt. Vad skulle vitsen vara med att dikta upp ett sådant slut? (Eller för den delen, ett slut öht? Vad jag vet saknas ett slutgiltigt snipp snapp snut i Tove Jansons böcker).

Det är inte sant, Sent i November är en utmärkt avslutning på serien.
Delar av boken är direkta metaforer för Tove Janssons känslor över författarskapet och hur hon förlorade kontrollen över sina karaktärer (världen blev för populär) och det slutar med hur hon symboliskt tar tillbaka muminfamiljen från läsarna.
Citera
2019-01-24, 00:42
Medlem
Jag hittade något på japanska. Är det denna du pratar om?? https://www.dailymotion.com/video/x6dbs0z
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in