2011-09-19, 20:57
Medlem
shotacats avatar
Här om dagen så såg jag en repris av efterlyst eller dylikt program där det ringer in ett fruntimmer som uppenbarligen var en bondlurk och yttrar sina åsikter om invandrare och brott, det ena leder till det andra och det kommer fram ifrån en polis att det inte förs något register över etnicitet för att det inte är "schysst".

Det kommer frågan, varför görs de inte det? De som förespråkar friare invandring säger att de inte finns ett samband mellan etnicitet och brott, medan motståndare säger tvärtom (i många fall). kan man inte tycka att båda parterna då ska tjäna på att faktiskt göra en granskning om det verkligen stämmer eller inte? För bägge verkar ju övertygade om sin sak. Om det nu skulle vara så att invandrare är överrepresenterade så kan vi inte göra något åt de efter som att det inte är "schyst" att få fram en sådan information och lösa problemet, om det nu finns. Om det däremot inte skulle finnas en koppling, så skulle det ge förespråkarna rätt och de skulle slippa partier som SD och andra kritiker.

Så, är det rimligt att man inte får göra det här för att det inte är "schyst"? Och är det verkligen rimligt att totalt skita i det om det nu finns ett problem, vilket vi inte ve efter som att det inte är "schyst" att ta reda på om det finns ett problem? Borde inte bägge parterna vara väldigt glada över att kunna bevisa att de har rätt i frågan?
Citera
2011-09-19, 21:07
Medlem
Erich.Honeckers avatar
Att invandrare ofta begår brott håller nog de flesta med om. Det som däremot skiljer de olika lagen ifrån är synen på vad det är som gör att det förhåller sig så: Genetik, Kultur eller Socialklass.
Citera
2011-09-19, 21:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Erich.Honecker
Att invandrare ofta begår brott håller nog de flesta med om. Det som däremot skiljer de olika lagen ifrån är synen på vad det är som gör att det förhåller sig så: Genetik, Kultur eller Socialklass.

Ja det är ju en del som påstår det.
Men jag själv (helsvensk) är ju från samhällets bottenskrap och har CSN...
Inte fasiken begår jag *gäng-våldtäkter för det.

*som invandrarna tydligen älskar
Citera
2011-09-19, 21:32
Medlem
Anklagares avatar
Att staten finner det osmakligt att registrera folks etnicitet (likväl som religion och politiska åsikt) är att det väcker en hel del dålig associationer till riken såsom det tredje. m.m. Om man skulle besluta sig för att registrera sådana saker skulle det med andra ord kunna få förödande konsekvenser i framtiden om vårat samhälles ideologiska människosyn ändras.
Citera
2011-09-19, 21:34
Medlem
shotacats avatar
Frågan jag vill försöka få besvarad är, varför finns det ingen koll på det?

Om det är falskt att invandrare begår mer brott så skulle:

Politiker som ser invandring som positivt få mer vatten på kvarn
Invandrare skulle bli av med stereotypen.
Sd skulle få mindre vatten på kvarn.

Om det där emot skulle vara sant att invandrare begår mer brott så skulle:

Etablerade politiker se ut som fån
Sd skulle öka kraftigt
utanförskapet skulle öka iom att "Vi och dom" förstärks.

Är det så att Oddsen är för låga för etablerade partier att göra en sådan undersökning? Eller är det bara ren lathet? Varför skulle det här vara något fult? Om det finns ett problem, kan man förväntas lösa det utan att veta om det?
Citera
2011-09-19, 21:35
Medlem
Anklagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shotacat
Frågan jag vill försöka få besvarad är, varför finns det ingen koll på det?

Om det är falskt att invandrare begår mer brott så skulle:

Politiker som ser invandring som positivt få mer vatten på kvarn
Invandrare skulle bli av med stereotypen.
Sd skulle få mindre vatten på kvarn.

Om det där emot skulle vara sant att invandrare begår mer brott så skulle:

Etablerade politiker se ut som fån
Sd skulle öka kraftigt
utanförskapet skulle öka iom att "Vi och dom" förstärks.

Är det så att Oddsen är för låga för etablerade partier att göra en sådan undersökning? Eller är det bara ren lathet? Varför skulle det här vara något fult? Om det finns ett problem, kan man förväntas lösa det utan att veta om det?

Om du läser det jag skrev så finner du även svaret.
Citera
2011-09-19, 21:38
Medlem
shotacats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagare
Om du läser det jag skrev så finner du även svaret.

Men det stämmer inte helt. USA för exempelvis etnicitet på brottslingar, även många andra länder gör det. Om man inte för statistik över det, hur kan bägge parterna vara så övertygade om att de har rätt i frågan?

Frågan är om alla riksdags partier (inklusive SD) skyr att få frågan besvarad för att det är en för stor chansning för partiet, de har inte råd att ha fel i frågan.
Citera
2011-09-19, 21:41
Medlem
Anklagares avatar
Citat:
Men det stämmer inte helt. USA för exempelvis etnicitet på brottslingar, även många andra länder gör det. Om man inte för statistik över det, hur kan bägge parterna vara så övertygade om att de har rätt i frågan?

Frågan är om alla riksdags partier (inklusive SD) skyr att få frågan besvarad för att det är en för stor chansning för partiet, de har inte råd att ha fel i frågan.

Vad har USA att göra med Sveriges förda inrikespolitik?
Citera
2011-09-19, 21:42
Medlem
shotacats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagare
Vad har USA att göra med Sveriges förda inrikespolitik?

Lika mycket som 3:e riket som du tog upp?
Citera
2011-09-19, 22:48
Medlem
Riddarhusets avatar
Orsaker?
Man vill inte underblåsa rasism.
Man vill inte bli belastad för dåliga beslut.

Men i ärlighetens namn borde dessa förhållanden komma fram i dgasljuset.

jag säger inte att det innebär att vi skall ha färre invandrare.
Men jag undrar vad siffrorna säger.

Nä, staten fegar ur
Citera
2011-09-20, 20:03
Medlem
Anklagares avatar
Citat:
Lika mycket som 3:e riket som du tog upp?

Eftersom tredje riket påverkade på det sättet de gjorde så är svaret på det där gott och gott nej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in