• 1
  • 2
2011-09-19, 19:54
Medlem
Videotens avatar
Såg att elsparkedjan säljer ett C3 keramiskt knivset 1kockkniv 15cm 1 Santoku 12cm och en grönsakskniv 10cm för 299:- ord 999:-
Är detta ett bra set eller bara skit?
Citera
2011-09-19, 20:09
Medlem
Det beror ju naturligtvis på vad du jämför med. För dig är de säkert bra men jag skulle aldrig köpa dem.
Citera
2011-09-19, 20:15
Medlem
Videotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wabbit
Det beror ju naturligtvis på vad du jämför med. För dig är de säkert bra men jag skulle aldrig köpa dem.
Varför skulle du aldrig köpa dessa?
Generellt neg mot keramiska knivar eller bara mot dessa?
Jag kör annars på Global och OBH-nordica som jag är "rätt" nöjd med.
Citera
2011-09-20, 09:10
Moderator
rotadents avatar
Jag har ett par keramiska knivar som jag köpte billigt mest på kul, de ser ju rätt roliga ut. De är mycket vassa fortfarande (snart ett år gamla), även om jag har förstått att de är knepiga att få ordning på när de väl har slöat till sig. 299 spänn är ju så pass billigt att du har råd att testa om du är nyfiken. Jag har dock läst så pass mycket negativt om keramiska knivar att jag aldrig skulle betala en tusing för ett set. Bland annat vill jag minnas att dePaul sågade dem och han kan ju knivar

Men som sagt, hittills funkar de bra.

Edit. Men om du har Global-knivar redan vet jag inte riktigt vad du ska med dem till?
Citera
2011-09-20, 09:25
Medlem
dePauls avatar
Keramiska knivar har några nackdelar som i min mening gör dem till mindre lämpliga än vanliga stålknivar.

1. Sköra, går sönder i samband med vridning/brytning, flisar ur alldeles för lätt
2. Svåra att slipa, bryna på egen hand
3. För få storlekar, framför allt avsaknad av stora kockknivar, samt sågtandade blad. Har med materialet som sådant att göra. Längre knivblad blir alldeles för flexibla eller alltför tjocka om man skulle vilja kompensera för detta
4. För att eggen skall hålla så är godset bakom eggen för tjockt. Detta resulterar i en sämre skäreffektivitet. Det går inte att slipa fram en allt för snäv eggvinkel eftersom detta skulle äventyra dess hållbarhet

Fördelarna är förstås förmågan att förbli vass en lång tid pga materialets hårdhet, samt den sanitära biten. De är okänsliga för maskindiskmedel och andra kemikalier.

~Paul~
Citera
2011-09-20, 21:14
Medlem
Videotens avatar
Tack för en utförlig förklaring.
Citera
2011-09-20, 21:27
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Videoten
Tack för en utförlig förklaring.
Ingen orsak, hoppas att du har blivit något klokare .

~Paul~
Citera
2011-09-20, 22:01
Medlem
Videotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Ingen orsak, hoppas att du har blivit något klokare .

~Paul~

Absolut, alltid intressant att få andra personers syn och kunnande på saken
Citera
2011-10-05, 07:51
Medlem
albertas avatar
Köpa knivset

Hej
Tänkte att jag i 65-årspresent skulle köpa ett knivset i gåva
Mottagaren är en "vanlig" kvinna med normalt matlagningsintresse.

Jag tänkte köpa ett knivset på typ 5 knivar. Vet inte om man brukar köpa knivblock till, eller om det finns standardmått för dessa?
Kan någon rekommendera ett knivset för ca (max) 1000:-?

Är detta något att ha?
http://cervera.se/Laga/Produkt/?pid=368

Tacksam för all hjälp jag kan få från alla kunniga här!

mvh Alberta
Citera
2011-10-05, 08:42
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alberta
Hej
Tänkte att jag i 65-årspresent skulle köpa ett knivset i gåva
Mottagaren är en "vanlig" kvinna med normalt matlagningsintresse.

Jag tänkte köpa ett knivset på typ 5 knivar. Vet inte om man brukar köpa knivblock till, eller om det finns standardmått för dessa?
Kan någon rekommendera ett knivset för ca (max) 1000:-?

Är detta något att ha?
http://cervera.se/Laga/Produkt/?pid=368

Tacksam för all hjälp jag kan få från alla kunniga här!

mvh Alberta
Knivset är allmänt inte den bästa vägen att vandra. Tillverkarna vill gärna smyga in de mindre attraktiva knivarna bara för att bli av med dem.

Anders Petter gör fina knivar så billigare än så kommer du nog inte undan trots allt, dvs om du nu måste ha ett färdigt set.

5 knivar till en nybörjare är enligt min mening åtminstone en för mycket. Din vän hade säkert klarat sig med 4; en kockkniv, en skalkniv, en flexibel filékniv, samt en dedicerad bröd/konditorkniv med sågtandad egg. Dessa modeller klarar alla i ett kök vanligt förekommande typer av arbeten.

~Paul~
Citera
2011-10-05, 16:15
Medlem
DartFrogs avatar
Kyocera har en keramisk tandad brödkniv!
Citera
2011-10-05, 16:29
Moderator
rotadents avatar
Jag såg en keramisk köttyxa, det tyckte jag var stor humor Mina keramiska knivar funkar bra, använder dem främst till grönsaker. En ytterligare fördel med dem (förutom det som DePaul har nämnt) är att inget brukar fastna på dem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in