2011-09-19, 15:24
Medlem
flashbackbokens avatar
OBS! Med anledning av alla tråkiga trolltrådar som startas i tid och minut kan det vara på sin plats med några klargöranden: Jag är inget troll. Jag är äldre än arton år. Jag har konsumerat Flashback i både nät- och pappersform under lång tid. Mitt riktiga fb-konto får vila medan den här diskussionen förs.

Så, över till det väsentliga. Fenomenet Flashback kommer äntligen att dokumenteras och beskrivas i bokform! Jag är en av de som kommer att arbeta med projektet men varken jag eller mina samarbetspartners tyckte att det kändes speciellt roligt att skriva en bok om Flashback utan att låta medlemmarna själva tycka till om innehållet.

En första skiss på tänkt innehåll (i fullkomlig oordning):
1. Intervjuer med välmeriterade och/eller uttrycksfulla fb-användare (ja, de kan hållas anonyma). Jag funderade initialt på Fula Gubben, Roger.Persson, Oddball och Trojan. Vad tänker ni om dem?

2. En beskrivning av Flashbacks historia (namngivningen av pedofiler i papperstidningen, säpos övervakning av Jan Axelsson, osv)

3. Fb-ordlistan (så att bokläsarna fattar vad böglyft, fejkstånd, tvåan och kulturberikare innebär)

4. Beskrivning av de olika forumsdelarna eller åtminstone nedslag i de mer pikanta.

5. Intervjuer med poliser, journalister och forskare som får ge sin bild av vad Flashback är och hur de använder det.

6. Återgivning av några klassiska trådar.

Hur skulle ni användare vilja att boken utformades? Vilka delar är omistliga? Vilkas röster måste få höras?
2011-09-19, 15:32
Medlem
wannseeeichmanns avatar
En ganska cool idé... jag måste få tänka mer på detta.
Återkommer.
2011-09-19, 15:34
Bannlyst
fattar inte varför man ska göra en bok om flashback för :O
2011-09-19, 15:35
Medlem
maggotss avatar
Du MÅSTE skriva något om Lodjurs-Tonje skandalen!

Även något med användaren micaele skulle vara kul, hon verkar vara en rolig typ!
Senast redigerad av maggots 2011-09-19 kl. 15:39.
2011-09-19, 15:35
Bannlyst
Detta har jag väntat på länge.

Ni kanske kan peta in någon rolig tripprapport också, för det är ju faktiskt fruktansvärt rolig läsning ibland.
2011-09-19, 15:38
Medlem
Capeenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackboken
OBS! Med anledning av alla tråkiga trolltrådar som startas i tid och minut kan det vara på sin plats med några klargöranden: Jag är inget troll. Jag är äldre än arton år. Jag har konsumerat Flashback i både nät- och pappersform under lång tid. Mitt riktiga fb-konto får vila medan den här diskussionen förs.

Så, över till det väsentliga. Fenomenet Flashback kommer äntligen att dokumenteras och beskrivas i bokform! Jag är en av de som kommer att arbeta med projektet men varken jag eller mina samarbetspartners tyckte att det kändes speciellt roligt att skriva en bok om Flashback utan att låta medlemmarna själva tycka till om innehållet.

En första skiss på tänkt innehåll (i fullkomlig oordning):
1. Intervjuer med välmeriterade och/eller uttrycksfulla fb-användare (ja, de kan hållas anonyma). Jag funderade initialt på Fula Gubben, Roger.Persson, Oddball och Trojan. Vad tänker ni om dem?

2. En beskrivning av Flashbacks historia (namngivningen av pedofiler i papperstidningen, säpos övervakning av Jan Axelsson, osv)

3. Fb-ordlistan (så att bokläsarna fattar vad böglyft, fejkstånd, tvåan och kulturberikare innebär)

4. Beskrivning av de olika forumsdelarna eller åtminstone nedslag i de mer pikanta.

5. Intervjuer med poliser, journalister och forskare som får ge sin bild av vad Flashback är och hur de använder det.

6. Återgivning av några klassiska trådar.

Hur skulle ni användare vilja att boken utformades? Vilka delar är omistliga? Vilkas röster måste få höras?
Jag tycker det skulle vara kul om ni kunde ha bra fokus på vad som Flashback har bidragit med, punkt 2 i din lista. Sen självklart andras synpunkter och gärna två-tre admins, gärna någon som startade sidan skulle vara kul att läsa en intervju med.
2011-09-19, 15:41
Medlem
Zelogaths avatar
Bra idé men du behöver fler personer- finns en snubbe som jag brukade ha heta debatter med inne på I&I när jag var i mitt esse, Vatten/vanten något heter han... alla vet vem jag menar för han syns överallt och skriver riktigt bra inlägg (även fast jag inte håller med om hans ståndpunkter).
Kan det ha varit skogsvatte?

Du borde intervjua några admins också, riktigt kul

Intervjuer med folk på stan skulle vara kul att se hur välkänt flashback är på gatan, och få till någon kändis-intervju med typ Leif GW
2011-09-19, 15:43
Medlem
maggotss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zelogath
Bra idé men du behöver fler personer- finns en snubbe som jag brukade ha heta debatter med inne på I&I när jag var i mitt esse, Vatten/vanten något heter han... alla vet vem jag menar för han syns överallt och skriver riktigt bra inlägg (även fast jag inte håller med om hans ståndpunkter).
Kan det ha varit skogsvatte?

Du borde intervjua några admins också, riktigt kul

Intervjuer med folk på stan skulle vara kul att se hur välkänt flashback är på gatan, och få till någon kändis-intervju med typ Leif GW
GW skulle vara klockrent! Han kanske till och med är medlem

Även ett kapitel om striden mellan Flashback - Aftonhoran skulle vara kul
2011-09-19, 15:48
Medlem
En bok som tar upp de största händelserna sedan 2000, och avspeglar både medias och användarnas åsikter kring en nyhet, WTC tex.
Kanske en sammanfattning av de absolut populäraste trådarna, och argumentation både för och emot ett visst ämne.
2011-09-19, 15:48
Medlem
Zelogaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maggots
GW skulle vara klockrent! Han kanske till och med är medlem

Även ett kapitel om striden mellan Flashback - Aftonhoran skulle vara kul
Haha ja, vem vet!
Han skulle lätt få bli hedersmedlem annars tycker jag

Självklart ska det finnas krig!
Och trollningar som är så bra att de förtjänar att vara med- det var ju någon som ljugit ihop en halv historia som hamnade i Aftonhoran, det är ju kungligt

Även, som någon sa, de positiva grejerna som Flashback och dess medlemmar har bidragit till- fått fram ip, adresser och grejer, och det årliga julkortet!
Blev så glad när jag upptäckte julkortet för första gången
2011-09-19, 16:00
Medlem
maggotss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zelogath
Haha ja, vem vet!
Han skulle lätt få bli hedersmedlem annars tycker jag

Självklart ska det finnas krig!
Och trollningar som är så bra att de förtjänar att vara med- det var ju någon som ljugit ihop en halv historia som hamnade i Aftonhoran, det är ju kungligt

Även, som någon sa, de positiva grejerna som Flashback och dess medlemmar har bidragit till- fått fram ip, adresser och grejer, och det årliga julkortet!
Blev så glad när jag upptäckte julkortet för första gången
Och diverse hackade hemsidor, till exempel http://www.lindstromhandel.se/index.php?page=news&newsid=14 kolla på den senaste nyheten på sidan också
2011-09-19, 16:02
Medlem
Tre100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackboken

Skämtstånd är väl den korrekta FB-benämningen?

Inte förglömma allt positivt och negativt medlemmarna på flashback bidragit med, t.ex. djurmisshandlaren som tejpade katter och som medlemmarna här fann.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in