2011-09-20, 08:25
  #649
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Explicite
Du vet det här är ingen jävla beck-film va?

har fått höra att pappan kan heta T*mas R**m
Det stämmer inte.
Citera
2011-09-20, 08:38
  #650
Medlem
HeppaPeppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av treeflow
De enda blattarna i Sigtuna är ju typ de som jobbar på Sibylla. På ICA jobbar många som bor i Märsta. Bor väl ca 10 000 i Sigtuna, bor nog helt klart mindre än 500 invandrare där, vild gissning dock.

Finns inte en endaste invandrare på ICA Sigtuna... De flesta är 18-20-åriga tjejer/killar med svenskt påbrå. 7000+ i Sigtuna, runt 30 000 i Sigtuna Kommun. De enda bosatta invandrarna i Sigtuna bor numer i Brännbo/Ormbergsvägen i de vita sockerbitarna i "socialfallslägenheter". Brännbo var lugnt för 5 år sedan, senaste två åren när nya grovrenoveringarna i husen genomfördes har invandringen strömmat in och iom att hyrorna höjts så inåthelvete på lägenheterna så har som sagt lägenheterna nu ägnats åt invandrare, inte hederliga Sigtunabor som längre ej har råd med de höga hyrorna.
Dock så är skolorna väldigt invandrarfria, går möjligtvis max 5-10 invandrare på högstadiet S:t Olof av 350 elever, än mindre på St Per och än mindre på SSHL, invandrarna som syns till i Sigtuna är garanterat ifrån Märsta/Tilområdet.
Citera
2011-09-20, 08:39
  #651
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det stämmer inte.
T*mas R**m det stämmer visst att BO's far heter så.
Citera
2011-09-20, 08:39
  #652
Medlem
HeppaPeppas avatar
Det konstigaste enligt mig är;
Om mamman och barnen bodde på Ormbergsvägen/Brännbo och de själva var långt in på Munkholmen klockan 22 på kvällen så är det något riktigt konstigt, självklart har de blivit förda dit och inte varit där själva då det är runt 4 kilometer till platsen där de dog.

Mamman är garanterat mördaren, det lovar jag.
Citera
2011-09-20, 08:47
  #653
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Explicite
T*mas R**m det stämmer visst att BO's far heter så.
I så fall ljög folkbokföringen för mig, eller så är Gr*ce inte mamman.
Citera
2011-09-20, 08:50
  #654
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotrille
Citat:
Ursprungligen postat av nejtack49
Läste någonstans att barnen inte varit i skolan/dagis sedan aug. Borde inte myndigheter reagerat då? Hembesök mm....

4 åringar går väl på dagis?
Sen är det väl inte ovanligt med förkylningar så här års, själv har jag varit det i en månad.

Att förskolan (dagis) inte reagerat är inte konstigt då det inte finns någon plikt att 4-åringar måste vara i förskola.
Skolan däremot - borde ha reagerat med tanke på skolplikten. Är barn sjuka mer än 1 vecka krävs läkarintyg som skolan skall ha.

Det är inte så att myndigheter (d.v.s. socialtjänsten) bankar på dörren omedelbart då barn inte dyker upp i skolan - och det skall vi vara tacksamma för, även om det kanske hade varit bra i just detta fall.

Kommer inte ungen till skolan - d.v.s. har ogiltig frånvaro - så tar det kanske några dagar innan rektorn blir upplyst om detta.
I ett första skede brukar skolan föra en dialog med föräldern och åtgärdsprogram kan upprättas. Hjälper inte detta så tar man kontakt med skolans Elevhälsoteam för att reda ut problemet.
Händer det ingenting ändå så blir socialtjänsten inkopplad och till slut även barn- och utbildningsnämnden som hotar föräldrarna med vite.

Och vad som är mer regel än undantag är att samverkan mellan myndigheter så gott som aldrig fungerar, och när de väl försöker samverka går det väldigt långsamt.
__________________
Senast redigerad av rubbergirl 2011-09-20 kl. 09:02.
Citera
2011-09-20, 09:32
  #655
Medlem
[quote=Rotrille]
Citat:
Ursprungligen postat av nejtack49
Läste någonstans att barnen inte varit i skolan/dagis sedan aug. Borde inte myndigheter reagerat då? Hembesök mm....[/QUOTE

4 åringar går väl på dagis?
Sen är det väl inte ovanligt med förkylningar så här års, själv har jag varit det i en månad.

Förskoleplikt är inte genomförd i Sverige. Skolplikt däremot, torde omfatta 8-åringar.
Citera
2011-09-20, 09:36
  #656
Medlem
Stupizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mutbar
Även min tanke. Det ser ut som det är ett par kilometer från Glimmervägen till fyndplatsen, om nu Aftonbladet har rätt på fyndplatsen. Borde finnas diskretare ställen att dumpa från en bil, säg viken öster om Munkholmen och sen säga att barnen brukade leka där.

Edit; så nu att det inte var fyndplatsen, Vad var den?

Viken öster om tror jag inte vore bättre. Dessutom är det mindre troligt att de skulle leka där. Bara massa vass.

Här hittades dem. http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?z=1&mp=%3Cpts%3E%3Cpt%20x%3D%2216091 81%22%20y%3D%226612089%22%20i%3D%22http%3A//www.hitta.se/images/point.png%22%3E%3Ct%3EFyndplats%3C/t%3E%3C/pt%3E%3C/pts%3E

Sen läste jag på några sidor bak i tråden att kläderna skulle hittats på den tomt som det gick rykten om att Zlatans Helena Seger köpt. Den ligger här. http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?z=1&mp=%3Cpts%3E%3Cpt%20x%3D%2216093 52%22%20y%3D%226612388%22%20i%3D%22http%3A//www.hitta.se/images/point.png%22%3E%3Ct%3E%3C/t%3E%3C/pt%3E%3C/pts%3E

Kan någon bekräfta det om kläderna?
Citera
2011-09-20, 09:36
  #657
Medlem
HeppaPeppas avatar
Denne Cedermark ni talar om, möjlig släkting till Roland Cedermark, bosatt i Sigtuna?
Citera
2011-09-20, 09:55
  #658
Medlem
Raouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolvas
Pågår det någon vårdnadstvist eller skilsmässa mellan föräldrarna?
Det sitter jag också och funderar över.
Finns det något speciellt som har utlöst handlandet nu?

När jag betraktar situationen verkar det som om de bor på olika ställen och att separationen verkar vara avklarad, men det kan naturligtvis ligga en hel del saker i denna soppa.
Citera
2011-09-20, 09:56
  #659
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Att förskolan (dagis) inte reagerat är inte konstigt då det inte finns någon plikt att 4-åringar måste vara i förskola.
Skolan däremot - borde ha reagerat med tanke på skolplikten. Är barn sjuka mer än 1 vecka krävs läkarintyg som skolan skall ha.

Det är inte så att myndigheter (d.v.s. socialtjänsten) bankar på dörren omedelbart då barn inte dyker upp i skolan - och det skall vi vara tacksamma för, även om det kanske hade varit bra i just detta fall.

Kommer inte ungen till skolan - d.v.s. har ogiltig frånvaro - så tar det kanske några dagar innan rektorn blir upplyst om detta.
I ett första skede brukar skolan föra en dialog med föräldern och åtgärdsprogram kan upprättas. Hjälper inte detta så tar man kontakt med skolans Elevhälsoteam för att reda ut problemet.
Händer det ingenting ändå så blir socialtjänsten inkopplad och till slut även barn- och utbildningsnämnden som hotar föräldrarna med vite.

Och vad som är mer regel än undantag är att samverkan mellan myndigheter så gott som aldrig fungerar, och när de väl försöker samverka går det väldigt långsamt.

Socialtjänsten i Sigtuna kommun - det är inte första gången de misslyckas med att göra sitt arbete! Om man läser lokaltidningarna
Citera
2011-09-20, 09:59
  #660
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nejtack49
Socialtjänsten i Sigtuna kommun - det är inte första gången de misslyckas med att göra sitt arbete! Om man läser lokaltidningarna

Vilket arbete har de misslyckats med i det här fallet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in