2012-06-06, 12:21
  #2461
Medlem
Raggdoll3s avatar
Hon dömdes till rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning, vilket jag trodde var en garanti för en längre inlåsning, någon som kan detta?
Citera
2012-06-06, 12:24
  #2462
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggdoll3
Hon dömdes till rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning, vilket jag trodde var en garanti för en längre inlåsning, någon som kan detta?

Med särskild utskrivningsprövning innebär att det inte är enbart läkarna som skriver ut henne, utan att fallet ska prövas i förvaltningsdomstol där också åklagare får ge sin syn.
Citera
2012-06-06, 12:26
  #2463
Medlem
Raggdoll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Med särskild utskrivningsprövning innebär att det inte är enbart läkarna som skriver ut henne, utan att fallet ska prövas i förvaltningsdomstol där också åklagare får ge sin syn.

Tack, då låter det som man vill spara pengar
Citera
2012-06-06, 12:27
  #2464
Medlem
leffe.js avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
För det första handlar det inte om att bli "frisk", det är inte om en människa är frisk eller inte som rättspsykiatrin ställer sig och avgör om hon ska släppas fri eller ej.

För det andra är det självklart så att om man frågar sig om en människa är frisk eller ej, så är offer och anhöriga utan betydelse. Friskhet, eller den riskbedömning som rättspsykiatrin utgår från, handlar om den intagna som sådan.

Jösses.......hoppas du inte råkar ut för en "frisk"...!
Citera
2012-06-06, 12:30
  #2465
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Ytterligare ett exempel på det absurda i att döma till utvisning för den här typen av brott. Känns som lite som att RKV resonerat något i stil med... "Äh, orka. Hon är ju inte svensk och kommer ändå utvisas sen. Varför ska vi bry oss om att vårda henne? Vi skickar henne istället till Kenya. Vad som händer med henne där är inte vårt ansvar."
Självklart så är det inte Sveriges ansvar att "rehabilitera" Kenyanskan och slösa pengar på henne.
Hon har missbrukat det förtroende som givits henne här i Sverige och har sannolikt redan kostat de svenska skattebetalarna stora pengar.
Ditt inlägg är lika förvirrat vänstervridet som alltid, hemma för afrikanskan är just Afrika.

Edit. Otroligt fånigt av norrskensflamman att pixla negressens ansikte, vi vet ju hur hon ser ut ändå platt bred näsa, tjocka läppar och med ögon svarta som avloppsrör.
__________________
Senast redigerad av krackelerar 2012-06-06 kl. 12:37.
Citera
2012-06-06, 12:38
  #2466
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Självklart så är det inte Sveriges ansvar att "rehabilitera" Kenyanskan och slösa pengar på henne.
Hon har missbrukat det förtroende som givits henne här i Sverige och har sannolikt redan kostat de svenska skattebetalarna stora pengar.
Ditt inlägg är lika förvirrat vänstervridet som alltid, hemma för afrikanskan är just Afrika.

Visst, du kan på ett moraliskt plan ha den åsikten. Men det är, vad jag vet, inte så lagen är skriven. En person som döms till rättspsykiatrisk vård ska där vårdas till den är redo att slussas ut. Hur länge vården ska ske har inte med medborgarskapet och eventuell utvisning att göra.

Det vore inte rimligt att en med svensk härkomst dömd för ett likvärdigt brott hålls kvar mångdubbelt längre inom rättspsykiatrin, precis som det inte heller är rimligt att en person som råkar vara av utländsk härkomst får en annan form av straff, livstids utvisning, "ovanpå" den påföljd som en av svensk härkomst skulle ha dömts till. Det är inte likhet inför lagen.
Citera
2012-06-06, 12:39
  #2467
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leffe.j
Jösses.......hoppas du inte råkar ut för en "frisk"...!

Varför roar du dig med att skriva "frisk"? Det finns ingen som påstår att man är frisk för att man slussas eller släpps ut från rättspsykiatrins förvar.
Citera
2012-06-06, 12:43
  #2468
Bannlyst
2 döda mulatter och en utvisad neger alltså 3-0 till Sverige
Nej men skämt åsido lika bra dom skeppar hem negressen känns onödigt att slösa svenska skattemedel på henne, finns vettigare saker att göra med dom!
Citera
2012-06-06, 12:46
  #2469
Medlem
leffe.js avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Varför roar du dig med att skriva "frisk"? Det finns ingen som påstår att man är frisk för att man slussas eller släpps ut från rättspsykiatrins förvar.

Ja hurra för kollektivet, det är ju "friskt"....De försvara barnamörderskor.
Citera
2012-06-06, 13:10
  #2470
Medlem
Jag för citera mig själv från september förra året, så där en sex månader innan den rättsliga prövningen var klar:

Citat:
Här kommer en genväg, en gratis analys: Paragraf 7-utredningen kommer att visa att mamman vid tidpunkten för mordet var psykotisk och utan kontakt med verkligheten. Det är ju liksom definitionen av att mörda sina egna barn - att man är allvarligt psykiskt sjuk. Det finns ingen annan förklaring. Det värsta av allt är att hade det varit en far, så hade han dömts till livstids fängelse. Men nu är det en stackars mor, så hon kommer att spärras in på sluten vård och när hon känner sig bättre, om ett par tre år, få ett chartrat plan hem till Nairobi.

Dessvärre blev det tre månader istället för tre år....
Citera
2012-06-06, 13:22
  #2471
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DAEN
Jag för citera mig själv från september förra året, så där en sex månader innan den rättsliga prövningen var klar:



Dessvärre blev det tre månader istället för tre år....

Har du något som talar för att Nairobi kommer att motta henne med öppna armar och ge henne ett gott liv? Eller vad är du så arg för?
Citera
2012-06-06, 13:38
  #2472
Medlem
Jag är arg för jag tänker på att barnens liv inte var värt mer.

Hon kunde döda dem, som om de vore hennes egna ägodelar, och helt undgå straff.

Ingen som dödar sina egna barn kan ses som "frisk" eller "tillräknerlig" - det är klart att en sådan handling vittnar om ett stört sinne.

Om man upphöjer denna rättssak till en allmän lag, så inser man snart problematiken: Mammor kan döda sina barn i Sverige utan att bli straffade. Det är fritt fram.

Jag tror att givet exakt samma omständigheter, om det varit en pappa som dödat sina två döttrar, så hade han blivit dömd till fängelse, oavsett hans eventuella pskykotiska eller påverkade sinnestillstånd vid tillfället för dådet.

Det finns alltså en kvinna-man-dimension i det här, som är viktig och måste erkännas.

En mördare är en mördare oavsett kön.

Lagen om att allvarligt pskykiskt sjuka inte ska kunna dömas till annat än vård, kan inte ha haft en sådan här avsikt. Det här handlar om en person som strax innan och strax efter fungerade som en vanlig människa i samhället - utan tecken på sjukdom. Det huvudsakliga tecknet på sjukdom är just att hon mördat sina barn.

Annars friska personer bedöms som att de var sjuka just när de mördade, och undkommer därför sitt straff.

Poängen med straff är att det ska verka avskräckande från att mörda. Jämför med Breivik, som först sågs som gravt sjuk på grund av sina konstiga idéer och fantasier, och som nu helt plötsligt ses som helt frisk och kan straffas. Det är samma sak i detta fall. Man har gjort den avvikande gärningen, brottet, till den största faktorn som "bevisar" att personen är sjuk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in