2011-07-17, 03:12
  #73
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
Köpte Graven och Morden på DVD, fick hem dom för ett par dagar sen.
Kollade igenom båda säsongerna på ett dygn och blev väldigt positivt överaskad.
Är iofs en sucker för svenska deckare, men dessa var riktigt bra gjorda.

Däremot var Graven tio gånger bättre än Morden. Man kom aldrig in i handlingen i Morden och storyn var ganska tunn.

Göran Ragnerstam är, för att vara helt ärlig, en av Sveriges bästa skådisar. Inte någon man nämner i dom sammanhangen särskillt ofta, men vafan....
Han kan göra allt från komedi till deckare.

Näh, nu ska jag kolla igenom "Den svarta cirkeln". Sauk är med även där

EDIT: Ville bara tipsa om serien "Läckan" när jag ändå håller på och skriver.
__________________
Senast redigerad av SvenEricTheGamble 2011-07-17 kl. 03:46.
Citera
2013-01-07, 20:19
  #74
Medlem
rutger9999s avatar
Bra serier båda två, någon som vet om det kommer en fortsättning?

Fint slut


__________________
Senast redigerad av rutger9999 2013-01-07 kl. 20:37.
Citera
2017-11-26, 19:31
  #75
Medlem
Cineastens avatar
Jag såg just om bägge serierna och insåg snabnt att jag uppskattar dem mer idag än då jag såg dem förra gången.

Framförallt växer serien Morden, kanske inte trots sin långsamma handling utan mer pga. Det måste inte vara dampigt kameraarbete, pang pang blod och slafs hela tiden. Serien styrka är ju karaktärerna och den för genren udda miljön.

Ragnerstams insats höjs till skyarna som sig bör men även de andra är bra. Hulténs udda friluftstomte/tekniknerd/fd legosoldat är riktigt intressant liksom rättsläkaren och Cege själv.
Klart värt att se om serierna.
Citera
2017-12-06, 17:48
  #76
Avslutad
Graven börjar otroligt bra och spännande. Men sällan har jag sett en sådan urspårning och ren förstörelse av en miniserie. Vad skulle den konstige familjen som pratar norrländska symbolisera? Deras hus såg ju minst sagt skumt ut på insidan. Vad var det för grytor som fadern och han tjocke grävde upp i slutet? De säger något ohörbart i samband med det.

Modern till barnen gick mig på nerverna, skitjobbig människa som inte tillförde någonting trots en så central roll i mordmysteriet.

Jag tenderar att tappa intresset om motivet är för världsomspännande och stort. I svenska serier föredrar jag ett mer privat och psykologiskt nära motiv som innefattar ett litet antal personer. Vill jag se terrorister, bomber och hjältar sätter jag på en Bondfilm.

Morden är i sådana fall sju resor bättre om än med lite för många klyschor.
__________________
Senast redigerad av GenesisP 2017-12-06 kl. 18:34.
Citera
2017-12-08, 21:57
  #77
Medlem
HierosGamoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Graven börjar otroligt bra och spännande. Men sällan har jag sett en sådan urspårning och ren förstörelse av en miniserie. Vad skulle den konstige familjen som pratar norrländska symbolisera? Deras hus såg ju minst sagt skumt ut på insidan. Vad var det för grytor som fadern och han tjocke grävde upp i slutet? De säger något ohörbart i samband med det.

Vet inte om de skulle symbolisera nått speciellt. De råkade bo i området och blev indragna.

De grävde upp sin hembränningsapparat som de grävde ner efter polisernas första besök tidigt i serien.
Citera
2018-11-22, 13:40
  #78
Medlem
Embas avatar
Vet inte hur jag kan ha missat dessa serier. Gav mig mycket nöje. Främst dialogerna. Slutet (morden) känndes hafsigt. Synd..
Citera
2020-12-15, 10:52
  #79
Medlem
Scalpings avatar
Kollade igenom Graven nyss på SVTplay och JA, jag tycker den håller, även om den är för mörkt filmad och håller ett rätt långsamt tempo så gillar jag den. Har ett par avsnitt kvar att se och minns ingenting från när den gick tidigare. Hade missat att det var Mikael Marcimain som gjort den/regisserat - han som gjorde "Lasermannen" och nu senast "Jakten på en mördare".

Finns alltid saker att störa sig på. Kjelle brukar jag störa mig på, men här är han rätt nedtonad och funkar, alkiskärringen däremot gillar jag inte och Ragnerstam är väl ingen favoritskådis heller direkt, men gör det bra här som butter psykologsnut.
Citera
2022-02-12, 02:24
  #80
Bannlyst
Graven är en stark serie. Den var djup och händelsefull. Mycket obehag kunde jag uppleva serien som.

Men serien är beskriven som obehaglig ochotäck med svårlöst fall.

8/10
Citera
2023-05-01, 09:51
  #81
Medlem
Riverstixs avatar
Jag är besviken på er, kan inte ens Flashback genomskåda att Graven i första hand inte är en kriminalserie, men ett skolboksexempel på PK-indoktrinering ā la SVT?

Mångfald
Psykologen är bög.
SÄPO och legosoldaten talar skånska.
Redneck-familjen är från norrland.
Rasblandat par i villaförort.
Alkoholiserad kvinnlig elitpolis.
Kvinnlig kapten.

Onda svenskar
Den svenska kvinnan är otrogen mot sin irakiske man.
En svensk legosoldat från Skåne bygger upp ariska terrorceller och mördar folk på löpande band.
Ett gäng hippies odlar knark i stor skala.
Redneck-familjen super, tar livet av sig och slår sonen.
Det sups en hel del på båten.
Landsbygden består enbart av kufar, sommarstugor och förfallna gårdar och torp.
Twistade lajvare.

Goda invandrare
Rumänskan är en flykting som hittat sin far i en massgrav, nu välintegrerad elitpolis.
Irakiern är egentligen högutbildad biolog, men får inget annat jobb än att köra svarttaxi på nätterna.
Bärplockare från östeuropa.
Knappast nån slump att man av alla nyhetsankare väljer den mörka i seriens avslut.

Övrigt
Det finns inga normala familjer, eller vad säger ni om:
Rasblandning och otrohet.
Bögpsykologen har lämnat sin gravida sambo (alkoholisten) till förmån för en man, sambon gör då abort.
Killen som bor själv med en massa reptiler.
Redneck-familjen där morsan tog livet av sig.
CG har en minst sagt kylig kärring, och inga ungar.
Dinkan, verkar bo ensam på båten, lite väl kraftig käklinje?
Kvinnan i sommarstugan, bor hon ensam där?

Syftet med serien tycks vara att normalisera vad som egentligen är undantag.
Citera
2023-05-01, 10:28
  #82
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Riverstix
Jag är besviken på er, kan inte ens Flashback genomskåda att Graven i första hand inte är en kriminalserie, men ett skolboksexempel på PK-indoktrinering ā la SVT?

Mångfald
Psykologen är bög.
SÄPO och legosoldaten talar skånska.
Redneck-familjen är från norrland.
Rasblandat par i villaförort.
Alkoholiserad kvinnlig elitpolis.
Kvinnlig kapten.

Onda svenskar
Den svenska kvinnan är otrogen mot sin irakiske man.
En svensk legosoldat från Skåne bygger upp ariska terrorceller och mördar folk på löpande band.
Ett gäng hippies odlar knark i stor skala.
Redneck-familjen super, tar livet av sig och slår sonen.
Det sups en hel del på båten.
Landsbygden består enbart av kufar, sommarstugor och förfallna gårdar och torp.
Twistade lajvare.

Goda invandrare
Rumänskan är en flykting som hittat sin far i en massgrav, nu välintegrerad elitpolis.
Irakiern är egentligen högutbildad biolog, men får inget annat jobb än att köra svarttaxi på nätterna.
Bärplockare från östeuropa.
Knappast nån slump att man av alla nyhetsankare väljer den mörka i seriens avslut.

Övrigt
Det finns inga normala familjer, eller vad säger ni om:
Rasblandning och otrohet.
Bögpsykologen har lämnat sin gravida sambo (alkoholisten) till förmån för en man, sambon gör då abort.
Killen som bor själv med en massa reptiler.
Redneck-familjen där morsan tog livet av sig.
CG har en minst sagt kylig kärring, och inga ungar.
Dinkan, verkar bo ensam på båten, lite väl kraftig käklinje?
Kvinnan i sommarstugan, bor hon ensam där?

Syftet med serien tycks vara att normalisera vad som egentligen är undantag.

Eller var syftet rätt och slätt att göra en spännande serie

Jag tycker att de har lyckats över förväntan - gillar han norrlänningen i förfallna huset svara på frågan om det är hans son "jag tror det" med en spottloska från farstubron
Citera
2023-05-01, 11:33
  #83
Medlem
Riverstixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Eller var syftet rätt och slätt att göra en spännande serie

Det syftet kunde man uppnått mycket enklare. Inget sker av en slump i en film, och man har lagt mycket tid på sånt som är ovidkommande. Varför tror du man har gjort det?
Citera
2023-05-01, 11:43
  #84
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Riverstix
Det syftet kunde man uppnått mycket enklare. Inget sker av en slump i en film, och man har lagt mycket tid på sånt som är ovidkommande. Varför tror du man har gjort det?

Du har fått en fix på hjärnan bara, släpp det där
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in