2009-12-06, 11:46
Medlem
jjflashs avatar
Morden

Det bästa och mest spännande jag sett sen Kullamannen
Citera
2009-12-07, 06:57
Medlem
TEOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjflash
Det bästa och mest spännande jag sett sen Kullamannen

Kan du förklara för en som inte alls förstår vad som är spännande med denna serie? För mig är den så tråkig att jag har somnat vid ett flertal tillfällen.
Citera
2009-12-07, 12:32
Medlem
Cineastens avatar
jjflash: Nån sorts motivering kan du iaf komma med, annars blir diskussionen meningslös.
Citera
2009-12-09, 22:16
Medlem
katten80s avatar
Ett skämt jämfört med graven. Ingen spänning alls och för mycket olika små berättelser.
Varför skulle det ens försöka på en uppföljning av SVT bästa serier någonsin?
Liksom det kan bara bli sämre och SVT som borde tänka klart.
Citera
2009-12-09, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katten80
Ett skämt jämfört med graven. Ingen spänning alls och för mycket olika små berättelser.
Varför skulle det ens försöka på en uppföljning av SVT bästa serier någonsin?
Liksom det kan bara bli sämre och SVT som borde tänka klart.

Håller med. Graven var ett mästerverk. Cliff och hans farsa, Fischer och alla sköna dialoger. Visst det ballade kanske ur lite på slutet men jämfört med morden så var det ju bra mycket bättre.

Morden började lovande tyckte jag. Karaktärerna i gruppen är bra, speciellt Cege och Grimme. Skärgårdsmiljön med en gammal militärbas under jorden, signalerande fartyg ute i havet, ett schakt etc var saker som verkligen borde kunnat skapa nån roligare upplösning på serien än det här.
Satt bara och väntade på att Fanny skulle döpa ungen till Theo också, men det slapp man se. Nä G- blir betyget och räddas av Kjelle och Göran.
Citera
2009-12-09, 23:28
Medlem
mishimas avatar
Borde inte en sådan utredning stå i rätt frekvent kontakt med åklagaren och ha koll på när preskribtionstiden går ut. Den här storyn är så jäkla dåligt skriven.
Citera
2009-12-10, 21:31
Medlem
Tjyvass avatar
Jag "missade" de fyra sista avsnitten, men det är en sak som nästan har lämnat mig sömnlös flera nätter. Vad var det med fartyget som signalerade?
Citera
2009-12-10, 22:00
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvas
Jag "missade" de fyra sista avsnitten, men det är en sak som nästan har lämnat mig sömnlös flera nätter. Vad var det med fartyget som signalerade?
Citera
2009-12-15, 23:52
Medlem
Klåd Junkers avatar
Kjell Bergqvist och Stefan Sauk i samma serie liknar rena bondkomiken. Sauk måste vara århundradets mest överskattade skådis.
Kjelle är ju "mäklar-Kaj" vad han än tar sig för.
Citera
2010-08-18, 19:52
Medlem
AchromaticSpirits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.Ahlsen
Det här var det största piss jag någonsin sett. Allt var dåligt. Det är väldigt tragiskt eftersom jag tyckte att graven var helt okej. klyschorna avlöser varandra. Vi har en döende polis som är tillsammans med en före detta alkoholiserad polis (kommer hon att börja dricka igen) Vi har ett skärgårdsö med en massa löjligt udda karaktärer. till exempel en skum gubbe som bor i en husvagn och samlar på hattar, en café ägarinna som är sur och inte säljer något i sitt jävla café (hur går verksamheten runt egentligen), en en så länge okänd person som springer runt med ett gevär i skogen och eventuellt så har vi ett förrymt psykfall.

Löjlig dialog som när Amanda Ooms säger att hon kände igen Kjell Bergqvist på lukten och när Göran Ragnerstam berättar en historia från bardomen för att hans ska verka lite sådär lagom "skadad".

Det verkar dessutom som om manuset inte riktig har räckt till så därför har man var tionde minut en närbild på det där förbannade hållet som dem drog upp liket ur.

Har ni föresten tänkt på att det verkar bo typ 8 personer på den där ön och trots det så har dem en egen präst. Hur har svenska kyrkan tänkt där?

Prästen är dessutom en Klyscha i sig själv. Visserligen känner jag inte många präster själv men. Men jag tror inte att någon präst i Sverige skulle påstå att ett mord på en liten flicka skulle vara guds mening.

Sedan så har vi en gravid polis som verkar allmänt olycklig och dessutom väldigt skeptisk till den döende polisen.
- Att han vågar ligga här och vara döende i närheten av mig och mitt ofödda barn.

Och sen den slutgiltiga spiken i kistan. Det satt alltså ett gäng författare som har suttit och spånat på den här serien och sedan har någon utbrustit - Jag vet vi låter mordet upptäckas av en blind kvinna och sen kan hon få ha någon slags förflutet till en av poliserna.

Hur ska då denna serie sluta? Ja jag vet ju inte det säkert men här är min idé till ett klyschigt slut. Vad sägs om att Theo (den döende polisen) räddar livet på Fanny (den gravid polisen) och att han sedan dör antingen genom att offra sig för Fanny eller bara i sjukdomen strax efteråt Fanny föder sen ett barn och barnet som är en pojke får självklart namnet Theo

Och sedan vissar det sig att morden ägde rum pga någon hemlig militär operation alternativt en hemlig smuggeloperation.

Jag vill slutligen upplysa alla som tänker skriva något positivt om serien i den här tråden att ni gärna får göra det men att ni kommer att få svar av mig där jag förklarar varför ni har fel.

Högaktningsfullt

Albin Ahlsén

Men gå och lägg din mupp, skiter fullständigt i vad du tycker. Graven är en av de bästa serier jag sett och nu ska jag se Morden som jag är säker på är lika bra.
Citera
2010-09-28, 12:27
Medlem
Håller på att ladda ner Morden och graven, men de går för långsamt.. har någon en ide om vart jag kan se dessa två serier?
Citera
2011-06-04, 17:32
Medlem
Krehs avatar
Vad för dialekt talar Mork (Johan Hedenberg)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in