2024-02-03, 06:32
Medlem
fearreapers avatar
Nu finns både graven + Morden på SVT Play på obestämd tid så passa på!
Citera
2026-02-05, 23:15
Medlem
PrincessAnnes avatar
Jag har precis sett båda serierna på DVD (nästan 20 år efter inspelningarna) och har inte hunnit smälta alla intryck än. Här är bara de första (utan inbördes ordning eller betydelse):

1. I Morden går Nina in i sakristian och hittar prästens anteckningar från ett samtal med den mördade Lena Lindström om dottern Filippa. Lena var orolig över att en öbo skulle ha antastat dottern. Prästen kommer in, ser vad Nina håller på med och säger: "Det står i slutet av boken". Där hittar Nina hela redogörelsen. Men att en präst som har absolut tystnadsplikt (får inte ens bryta den vid allvarliga brott, till skillnad från sjukvårdspersonal) skulle låta anteckningar från ett enskilt samtal med en församlingsbo ligga framme till allmän beskådan finns bara inte på världskartan. Spännande eller inte, det blir bara fel. Särskilt orimligt blir det med tanke på att brotten som det anspelas på ligger 25 år tillbaka i tiden.

2. Maria har visserligen längre hår i Morden än i de 25 år gamla tillbakablickarna, men i övrigt ser hon precis likadan ut...inte en dag äldre.

3. Morden innehåller två avsnitt färre än Graven så det kändes som om de hade mer bråttom att knyta ihop säcken. Det gick väl fort på slutet.

4. Marit verkar vara en extremt jobbig person, särskilt i Graven där hon insisterade på att Cege skulle kontakta en terapeut. Och så den där incidenten när hon klippte av gardinerna och drog till Rom utan att säga något...hon verkar inte riktigt vara i psykisk balans. Är hon terapeut precis som Claes? I så fall skulle jag inte vilja gå i terapi hos henne.

5. Eftersom det gått över 15 år sedan Morden spelades in lär det inte komma någon uppföljare. Tyvärr, för det fanns en enorm potential. Det var synd att Theo dog på slutet, för han vann i längden...en ensamvarg men väldigt duktig på sitt jobb, och lojal mot dem han litade på. Jag tyckte också att han och Nina utgjorde ett udda men intressant par. Jag skulle gärna ha sett honom och deras relation utvecklas ännu mer i en tredje fristående uppföljare.

6. Nina rör sig lite väl lätt mellan missbruk och nyktra perioder. Det verkar som om allt hon behöver är annat att tänka på för att ta sig i kragen. När Cege övertalade henne att komma till båten i Graven nyktrade hon till på något dygn och gjorde sedan en fantastisk insats som rättsläkare från första början. Borde hon inte ha varit i mycket sämre skick, ha haft svår abstinens och rent av behövt läggas in för att nyktra till? Och även om en periodare kan klara av att avgifta sig själv borde hon knappast ha varit på topp direkt.

7. Helt OT, men i en scen i Graven ser man hur Ninas man och son griper efter syrgasmaskerna efter flygolyckan på Linateflygplatsen i Milano 2001. Men såvitt jag förstår rutschade planet av startbanan i full fart och in i en hangar varpå båda exploderade. Inga passagerare lär ha haft tid att uppfatta vad som hände, än mindre se eldslågorna eller greppa syrgasmaskerna.

8. Varför sköt Altfors Omar men inte Theresia? Han var ju en fullblodspsykopat så kan knappast ha haft några känslor för henne, särskilt inte när hon spelat ut sin roll.

9. Kom det någonsin fram varför de måste skjuta barnen och Omars bror och svägerska? Vad jag förstår ville de kidnappa Omar för att tvinga honom att framställa biologiska stridsvapen, och barnen och släktingarna råkade bara vara med i bilen när de prejade den. Men varför döda allihop? Varför inte bara ta Omar och sticka?
Citera
2026-06-05, 16:59
Medlem
ricardo22s avatar
Såg Graven för första gången och jag brukar inte vara den som kallar serier eller filmer för daterade men här är det så uppenbart tidigt 00-tal på ett negativt sätt. Framstår till och med som några år äldre än att vara från 2004.

1. Hotet är större än Sverige. Terrorister, den vanliga polisen hänger inte med, bricka i ett spel, terroristnätverk. Allt sånt som var häftigt på den tiden .

2. Det ständiga svärandet och den överdrivet irriterande stämningen som ska visa att det är på allvar. " Hur i helvete kunde du göra så, vad fan tänkte du med? Jag blir så jävla förbannad". Svordomar åldras generellt uselt och låter bara töntigt så här 20 år senare. Det ständiga svärandet i svenska produktioner var verkligen en grej från cirka mitten av 90 talet fram till här.

3. Större fokus på privatliv än dagens produktioner. Alla har en historia om hur de är " jävligt svåra att jobba med" eller så har man hittat sina föräldrar i en massgrav.

4. Den inzoomade grå bilden och gryniga filtret är typiskt för svenska produktioner på den här tiden. De håller det på en ganska bra nivå här men jag föredrar ändå en lite renare, färgladare och normalare look.

Vanliga mordhistorier med en lugn normal man i Martin Becks stil har åldrats bättre.
Senast redigerad av ricardo22 2026-06-05 kl. 17:14.
Citera
2026-06-06, 18:34
Medlem
ricardo22s avatar
I Brottet så ser man direkt att de har tonat ner den tidiga 00-tals stilen. Normal bild, cirka en tiondel så mycket svärande.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in