2011-09-18, 20:58
Medlem
Jag köpte en Andersson LCD-TV för ca 3år sedan (Ja, jag vet, Andersson är SKIT. Kommer aldrig köpa en liknande. Hädanefter bara gamla hederliga märken).

I alla fall. Två veckor efter köpet slutade fjärrkontrollen att fungera. Jag trodde batterierna var slut varpå jag bytte dessa, utan resultat. Kontaktade NetOnNet där jag köpt TV:n som hänvisade mig till ett servicekontor på andra sidan stan. Jag har varken bil eller muskler och kunde ej kånka iväg TV:n för reparation, och har sedan dess använt knapparna som sitter PÅ tv:n för att navigera. Det har funkat fint.

Men nu råkade jag (jävla idiot) slå på barnspärren, vilket gör att TV:n endast går att navigera via fjärrkontroll. Jag tänkte att om jag slår av tv:n samt slår på den igen kanske barnspärren nollställs o försvinner. Men nej. Nu står alltså tv:n i standbyläge och går ej att starta eftersom fjärren ej fungerar. Stand-by-knappen lyser alltså så jag vet att tv:n inte är _helt_ död.

Så jag testade en universalfjärrkontroll och hoppades att problemet skulle vara löst. Men icke. Tilläggas bör även att killarna på butiken testade min "gamla" fjärrkontroll och sa att signalen går fram o det är inget fel på den. Så problemet måste alltså sitta i själva tv:n o ej i kontrollen.

Eftersom jag ej hade möjlighet att lämna in den på rep tidigare har garantin hunnit gå ut. Däremot har jag en drulleförsäkring på min hemförsäkring. Jag ringde några reparationsföretag men de vägrar komma på hembesök o fixa skiten då TV:n är mindre än 30' (min är 28' om jag minns rätt).

Det känns inte så kul att bära iväg en 3år gammal tv utan en skråma i övrigt till soptippen.

Suck. Är det någon som vet om drulleförsäkringen kan användas för denna typ av problem? Eller som har något annat tips på hur jag kan göra?

I miss my teevee.
Citera
2011-09-18, 21:13
Medlem
welcometorealitys avatar
Nu vet jag inte hur mycket självrisken är på drulleförsäkringen som du måste betala om försäkringsbolaget godkänner att reparera en 3 år gammal TV skulle tippa i alla fall 1500 och uppåt så billigaste alternativet är nog att försöka reparera TVn eller tyvärr fixa en ny
Citera
2011-09-18, 21:24
Medlem
men jag är ju fullkomligt ohändig har frågat runt alla jag känner men alla är lika värdelösa på teknik som jag. i värsta fall får jag väl skruva upp bakstycket o pilla lite på måfå på alla konstiga mojänger o hoppas på det bästa
Citera
2011-09-18, 21:35
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spacebubble
men jag är ju fullkomligt ohändig har frågat runt alla jag känner men alla är lika värdelösa på teknik som jag. i värsta fall får jag väl skruva upp bakstycket o pilla lite på måfå på alla konstiga mojänger o hoppas på det bästa
testa att byta kanal direkt när du startar den från TVn ,du kanske har en kanal som är på och ingen signal till.
Citera
2011-09-18, 22:16
Medlem
hm jag har testat byta kanal, testat alla knappar en efter en utan resultat, står fortf i standbyläge/barnspärr.

verkar inte som om detta går att fixa på annat sätt än o fixa service. eller ba ge upp o köpa en ny. kommer ej ge mig in på att skruva upp den själv då det verkar vara farligt (risk för mkt starka elstötar).

hittade en amerikansk sida som beskriver ett liknande problem:
http://www.justanswer.com/electronic...st-broken.html

och svaret lyder:
"Sorry to say there is no reset buttons on the TV that will allow it to work. The power reset that is done when the set is unplugged can at times make the TV operate again. The 12 hours left unplugged would have been time enough if it was going to reset. As far as passwords I do not believe that is the problem since the lock would not stop the TV from working or displaying the menu. I am not positive but it sounds like the service menu has been accessed. Once in the service menu lots of damage can be done if the improper buttons are pushed. The TV will have to be serviced to correct the problem. Another possibility is that the safety circuitry is keeping the TV from powering up since it is detecting a problem. Here again the solution is to have the TV serviced unless you have the skills and the electronic test equipment needed to diagnose the circuitry and make the repair.

Read more: How to reset the TV that is locked up or is it just broken - JustAnswer http://www.justanswer.com/electronic...#ixzz1YKwUJCuO
"
Citera
2011-09-18, 22:27
Medlem
welcometorealitys avatar
Det behöver inte var stort fel ,du får nog anlita en tekniker som får kolla läget eventuellt byta ett kretskort eller så .hade liknande problem med en tjock TV för länge sen då var det en liten komponent som hade brunnit bara.
Citera
2011-09-18, 22:53
Medlem
nej det mest irriterande är ju att det är ett litet skitproblem, jag liksom ba klantade mig när jag skulle slå av den, förmodligen bara att "reseta" TV:n så den ej startar med barnspärren igång. ska försöka leta efter nån som kommer hem till en o servar, o om det verkar bli dyrt för dem o öppna TV:n skiter jag i det, kastar den från balkongen eller nåt i frustration, o skaffar en ny tack för svar dock!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in