Jag vet inte om priserna har börjat falla, jag vet heller inte om de kommer att falla. Vidare vet jag inte vilka båtpriser som kommer att falla mest, men jag vågar mig på en gissning: priset på motorbåtar kommer att falla mest.
Och då är det bara priset på motorbåtar inom ett visst segment som kommer att falla mer än andra. De båtar som jag tror kommer att sjunka mest i pris är de som man kan använda för att snabbt åka ut i (tex) skärgården tillsammans med 3-5 kompisar, spendera några timmar på en ö innan man åker hem igen. Storleksmässigt gissar jag att båtarna kommer att vara mellan 6 och 9 meter långa, med vissa mycket enkla möjligheter för övernattning.
Anledningen jag tror att dessa kommer att falla mer i pris än andra båtar är att 'många' som köpt dessa båtar har egentligen inget större intresse för båtliv, utan ser båten som ett verktyg att umgås med andra med. När pengarna då börjar bli färre så skippar man den stor utgiften båten innebär.
De som köpt större eller mindre motorbåtar än de jag beskriver ovan lär ha ett visst intresse i båtliv: antingen har de en liten motorbåt med vilken de åker ut och fiskar eller så har de en stor motorbåt med vilken de gör längre resor under semester. Och de som har köpt segelbåt har ett stort intresse sedan tidigare.
Observera dock att ovanstående är helt ogrundade spekulationer från min sida, jag kan ha hur fel som helst...