2011-09-18, 15:21
Medlem
zodiac08s avatar
Har massor av bilder i Iphoto biblioteket som jag tnkte gra backup p. Biblioteket r ca 50GB stort. Frgan r hur jag enklast gr backup?

Om jag anvnder en extern HDD tar det 17h enligt Finder (gissar p att det tar lngt tid eftersom det r massor av smfiler).

Finns inget USB minne som r 50GB stort, s hur lser jag backupen smidigast? TM r inget altenativ, ska flytta hela biblioteket till en ny dator
Citera
2011-09-18, 15:25
Medlem
tzjs avatar
https://discussions.apple.com/thread...art=0&tstart=0

Lt det g 17 timmar om det nu skulle stmma.
Citera
2011-09-18, 15:30
Medlem
zodiac08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
https://discussions.apple.com/thread...art=0&tstart=0

Lt det g 17 timmar om det nu skulle stmma.

Varfr tar de 17h? Knns som en jvla evighet i it vrlden

EDIT: nu efter ca 700mb kom jag upp i 10mb/sek. Knasigt
Citera
2011-09-18, 15:32
Medlem
tzjs avatar
Det r en evighet i den riktiga vrlden ocks.
Om fotona r viktiga fr dig s r 17 timmar ingenting. Jag tvivlar dock p att det tar s pass lng tid.
Citera
2011-09-18, 15:35
Medlem
zodiac08s avatar
Tack, 10 rs semeterbilder r viktigt. Fr se hur lngt tid det tar. Tack fr hjlpen!
Citera
2011-09-18, 15:37
Medlem
tzjs avatar
Lite sent kanske, men jag rekommenderar nd Time Machine. Hoppas du anvnder dig av det.
Citera
2011-09-18, 15:39
Medlem
zodiac08s avatar
Citat:
Lite sent kanske, men jag rekommenderar nd Time Machine. Hoppas du anvnder dig av det.

Det ska inhandlas, kr med TM mot extern hrddisk. Men om man byter dator s blir det lite jobbigare, sknare att gra backup p det man behver och sen starta om p nytt
Citera
2011-09-18, 15:45
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zodiac08
Det ska inhandlas, kr med TM mot extern hrddisk. Men om man byter dator s blir det lite jobbigare, sknare att gra backup p det man behver och sen starta om p nytt

Fast med en TM-backup s kan du fortstta p din nya dator dr du slutade p den gamla. En kopia av din gamla dator blir det. TM behver du inte inhandla, det finns i din Mac redan.
Citera
2011-09-18, 16:04
Medlem
zodiac08s avatar
Citat:
Fast med en TM-backup s kan du fortstta p din nya dator dr du slutade p den gamla. En kopia av din gamla dator blir det. TM behver du inte inhandla, det finns i din Mac redan.

Jo, men om jag kper en ny dator s vill man brja ifrn scratch. Kr redan TM emot en extern hrddisk men funderar starkt p att kpa en fristende TM enhet fr att backa alla Mac datorer i hemmet. Tack end fr tipset!
Citera
2011-09-18, 16:26
Medlem
soers avatar
Det gr ju bra att brja om frn scratch och bara plocka ver det du vill ha frn gamla time machine-backupen (tex iPhoto-biblioteket) och sedan radera den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in