2011-09-18, 14:09
Medlem
KungeN-86s avatar
Tjenare!

Har sökt som en idiot men inte fått tillräckliga svar:/

Då datorn måste defragmenteras så undrar jag vilket program ska man använda???
Windows 7´s egna tar ju 100 år:/ Ska helst vara gratis oxå
Även sett att det finns "Boot time defrag" ,Hjälper det ens?

Har fått nys om dom här:
Auslogic
Defraggler
Puran
JKDefrag
Smart Defrag
+100 till....
Sen finns det dom som kostar tex: Perfect disk och Ultimate Defrag.

Finns dock trails på dom men är det värt att köra 1-2 gånger med dom och sedan återgå till ett gratis progam? Och isf vilket????

Datorn används till spelande och vill helst ha ett så snabbt windows som möjligt :P

Tack på förhand
Citera
2011-09-18, 14:49
Medlem
Run3s avatar
Jag visste inte ens att det fanns/behövdes fler program än Windows egna för att defragmentera datorn. Antagligen tar det tid för att du har en stor hårddisk, kanske är den långsam och du har förmodligen mycket data på den. Du har säkerligen heller inte kört en defragmentering på hur länge som helst.

När man använder disken, plockar bort filer, installerar program osv. ligger till slut filerna huller om buller på disken. När du kör en defragmentering lägger du alla filerna i ordning så att datorn snabbare kan hitta och läsa dem. Du får nog helt enkelt inse att det är en process som tar ett antal timmar, så låt datorn rulla under natten så ska det nog vara bra sen.

Själv råkade jag en gång med GParted flytta en partition på några hundra gig på hårddisken ca 1-2 MB åt vänster (det var lite oallokerat minne där av ngn anledning). Alltså var hårddisken tvungen att flytta allt lite i sidled och det var en process som säkert tog 4 timmar eller så. Så som sagt, räkna med att det tar lite tid.

Sedan tvivlar jag en aning på att någon anna än M$ skulle kunna sortera filerna ÄNNU bättre än dem själva, då det är M$'s egna filsystem (NTFS).
Citera
2011-09-18, 15:24
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Sedan tvivlar jag en aning på att någon anna än M$ skulle kunna sortera filerna ÄNNU bättre än dem själva, då det är M$'s egna filsystem (NTFS).
vad säger att ms har en optimal defragmenteringsrutin?

Och om du inte visste det så går det att defragmentera på olika sätt för att påverka prestandan, till ex: lägga ljud/videofiler sist på hårddisken där läshastigheten är som långsammast och viktiga datafilar i början av hårddisken där läshastigheten är som snabbast vilket är en funktion ms's defrag inte stödjer...
Citera
2011-09-18, 15:36
Medlem
sommarlovs avatar
Mitt val är defraggler.
Eftersom man kan skanna disken, och välja bort vissa stora filer som inte behöver defraggas just nu, tex filmer som jag tänkte se och radera...
Citera
2011-09-18, 16:33
Medlem
Skogswalds avatar
Mina två cent går till Defraggler.

Lycka till!
Citera
2011-09-19, 14:26
Medlem
KungeN-86s avatar
Kör en defrag nu med Defraggler och ska sedan analysera med Windows egna bara för att se ifall den hittar nått som Defraggler inte gör och nästa gång blire tvärtom
Citera
2011-09-20, 00:55
Bannlyst
Jag tycker win7 duger gott. Låt den defragga en kväll i veckan.
Citera
2011-09-20, 01:06
Medlem
vonOlofs avatar
På en av mina maskiner har jag O&O Defrag, på en annan har jag Defraggler och på de två övriga inget annat än Windows inbyggda.

Jag måste medge att jag inte har observerat någon som helst praktisk skillnad vare sig i prestanda eller performance mellan maskinerna under de premisser jag normalt använder datorerna. Windows 7 på samtliga.

Skulle nog våga säga att så länge man inte upplever uppenbara fragmenteringsproblem, så kan man lika gärna låta Windows 7 ta hand om sådant på egen hand.

För äldre Win-operativ skulle jag dock inte vilja påstå detsamma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in