Flashback bygger pepparkakshus!
2011-09-18, 13:19
Medlem
Tjena, jag kan inte mycket om datorer speciellt inte mac men jag producerar mycket musik och håller på med musik allmänt därför tänkte jag skaffa mig en mac eftersom min pc inte klarar det jag vill göra. Dock är min budget rätt låg då jag är student så jag tänkte köpa en mac mini men undrar om man kan koppla en mac mini till en pc laptop för att använda den som skärm?

Kanske är en dum fråga men jag djar även och vill kunna ta med min mac mini utan att behöva släpa med mig en hel skärm.

Tack på förhand
Citera
2011-09-18, 13:24
Medlem
MnasIes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geba.
Tjena, jag kan inte mycket om datorer speciellt inte mac men jag producerar mycket musik och håller på med musik allmänt därför tänkte jag skaffa mig en mac eftersom min pc inte klarar det jag vill göra. Dock är min budget rätt låg då jag är student så jag tänkte köpa en mac mini men undrar om man kan koppla en mac mini till en pc laptop för att använda den som skärm?

Kanske är en dum fråga men jag djar även och vill kunna ta med min mac mini utan att behöva släpa med mig en hel skärm.

Tack på förhand

Gör det inte svårt för dig... Köp en mac air!!

Macbook pro är det bästa alternativet men inte om man har lite pengar
Citera
2011-09-18, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MnasIe
Gör det inte svårt för dig... Köp en mac air!!

Macbook pro är det bästa alternativet men inte om man har lite pengar

tyvärr är mac mini det enda jag har råd med men den täcker alla mina behov.
Citera
2011-09-18, 13:29
Medlem
tzjs avatar
En bildskärm är ju lika enkel att ta med sig som en PC-laptop, så varför inte bara köra din eventuella Mini och en skärm när du dj:ar?
Citera
2011-09-18, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
En bildskärm är ju lika enkel att ta med sig som en PC-laptop, så varför inte bara köra din eventuella Mini och en skärm när du dj:ar?

en skärm är mycket klumpigare och går inte att vinkla på det sättet man vill ha den. Så är iaf dom skärmar jag har hemma och har inte råd att köpa en ny skärm därför undrar jag om man kan använda laptopen som skärm precis som man kan göra med en vanlig stationär dator.
Citera
2011-09-18, 14:14
Medlem
tzjs avatar
Okänt område för mig, men någon måste ju provat tycker man. Vad säger google?
Jag anser nog ändå att en skärm är det bättre alternativet.

Finns ju smidiga varianter begagnat för relativt små pengar. Kan vara bättre för dig att spara ihop till en 1000-lapp istället som en ny skärm kostar.
Citera
2011-09-18, 14:38
Medlem
Citat:
därför tänkte jag skaffa mig en mac eftersom min pc inte klarar det jag vill göra

Det är ungefär som att säga: "jag köper en Volvo eftersom en Saab inte är en kombi".

Du är väl medveten om att det är prestandan som styr vad du kan göra med musiken, inte vem som producerat datorn? Bara för att du köper "en mac" är den inte snabbare än en PC. Det finns olika modeller, och olika utföranden.

Om det enbart är prestandan du är ute efter - köp en PC. Varför? För att det är absolut billigast. Räkna ut vad du behöver i processor, minne (och framförallt: köp ett externt ljudkort).

Värt att tänka på är också programutbudet till Mac OS. På PC (Windows) har du allt tillgängligt. Ja, du kan visserligen köra Windows även på en Mac, men då tappar du halva poängen.
Citera
2011-09-18, 17:15
Medlem
Trigraphs avatar
Citat:
en skärm är mycket klumpigare och går inte att vinkla på det sättet man vill ha den. Så är iaf dom skärmar jag har hemma och har inte råd att köpa en ny skärm därför undrar jag om man kan använda laptopen som skärm precis som man kan göra med en vanlig stationär dator.

Köp inte en ny skärm, hitta en begagnad.

Som exempel: Dell 1505FP, liten, lätt, går att höja/sänka och vinkla åt alla möjliga håll, har dessutom både VGA och DVI (och USB-hubb).

http://cadan.com/store/images/uploads/dell-1505-fp.jpg

Bör kunna fås för en 2-300kr om man hittar.
Citera
2011-09-19, 19:12
Medlem
MnasIes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hustak
Det är ungefär som att säga: "jag köper en Volvo eftersom en Saab inte är en kombi".

Du är väl medveten om att det är prestandan som styr vad du kan göra med musiken, inte vem som producerat datorn? Bara för att du köper "en mac" är den inte snabbare än en PC. Det finns olika modeller, och olika utföranden.

Om det enbart är prestandan du är ute efter - köp en PC. Varför? För att det är absolut billigast. Räkna ut vad du behöver i processor, minne (och framförallt: köp ett externt ljudkort).

Värt att tänka på är också programutbudet till Mac OS. På PC (Windows) har du allt tillgängligt. Ja, du kan visserligen köra Windows även på en Mac, men då tappar du halva poängen.

Men förklara då varför i stort sett alla Producenter använder macintosh??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in