2011-09-18, 00:34
Medlem
simon556s avatar
Jag undra om det är möjligt att simulera en partition över flera diskar. För att förklara lite mer så jag har t.ex. 3 diskar på dator med var sin partition. De heter (faktiska partitioner) D: E: och F: men nu vill jag istället att dessa diskar/partitioner ska tolkas som en partition (virtuell partitioner) D:. Så om mappen bilder finns på både (faktiska partitioner) D: och E: så ska innehållet från båda mapparna hamna i mappen bilder under (virtuell partitioner) D:.

Hur lyckas jag med detta i Windows 7? Finns det någon funktion i Windows jag redan kan använda? Ifall inte vilket program skulle kunna åstadkomma detta?
Citera
2011-09-18, 00:37
Medlem
Narkotikovs avatar
Jag har för mig att LVM hade något som liknade det du ville uppnå, jag vet dock inte om det funkar med Windows.

Edit:

"With LVM you can abstract your storage space and have "virtual partitions" which makes it easier to extend and shrink partitions (subject to the filesystem you use allowing this) and add/remove partitions without worrying about whether you have enough contiguous space on a particular disk, without getting caught up in the problems of fdisking a disk that is in use (and wondering whether the kernel is using the old or new partition table) and without having to move other partition out of the way", det låter ju som det du söker.
Citera
2011-09-18, 00:59
Bannlyst
Har du raid på ditt moderkort så brukar det finnas en raidmode du kan göra en logisk disk av flera andra.
Citera
2011-09-18, 09:05
Medlem
Menar du att du vill göra en riktigt partition över de 3 diskarna?

Start / Höger klicka på "Datorn" / Hantera / Diskhantering.
Det gör man i diskhanteraren. Jag hoppas att du är noga med backup för om en av de 3 diskarna går sönder så ligger du risigt till.

Du måste börja med att ta bort partitionerna. Sen bruka jag bar höger klicka, testa och lästa instruktionerna till de olika alternativen.

Edit:
Jag är förvirrad över vad du egentligen vill.
Att slå ihop 3 diskar är en sak.
Att ha dubbla kopior (backup) på 2 diskar är en helt annan.
Senast redigerad av panpo98 2011-09-18 kl. 09:11.
Citera
2011-09-18, 10:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98

Det gör man i diskhanteraren. Jag hoppas att du är noga med backup för om en av de 3 diskarna går sönder så ligger du risigt till.

Du måste börja med att ta bort partitionerna. Sen bruka jag bar höger klicka, testa och lästa instruktionerna till de olika alternativen.

Jaså, man kan göra en logisk partition av flera partitioner på olika diskar i win7?
Det visste inte jag.
Citera
2011-09-18, 11:38
Medlem
simon556s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98

Edit:
Jag är förvirrad över vad du egentligen vill.
Att slå ihop 3 diskar är en sak.
Att ha dubbla kopior (backup) på 2 diskar är en helt annan.
jag vill slå ihop 3 diskar. Syftar du på dynamic disk? hittade det när jag googla men det kräver att jag formatera om så jag skulle helst ha ett altentiv då jag slipper formater då diskarna just nu är i bruk.
Citera
2011-09-18, 21:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av simon556
jag vill slå ihop 3 diskar. Syftar du på dynamic disk? hittade det när jag googla men det kräver att jag formatera om så jag skulle helst ha ett altentiv då jag slipper formater då diskarna just nu är i bruk.

Tänk på att går en disk sönder så sabbas i princip all information på den logiska driven. Jag tror att det är så iaf med såna lösningar. Men är inte säker.

Köp en ny fet disk i ditt fall, skulle jag rekommendera. Är inte det enklast?
Citera
2011-09-19, 00:48
Medlem
simon556s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arxx
Tänk på att går en disk sönder så sabbas i princip all information på den logiska driven. Jag tror att det är så iaf med såna lösningar. Men är inte säker.

Köp en ny fet disk i ditt fall, skulle jag rekommendera. Är inte det enklast?
Så vit jag vet säljs inte 6tb diskar idag.
Citera
2011-09-19, 00:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av simon556
Så vit jag vet säljs inte 6tb diskar idag.

Men får man fråga varför det är så viktigt att ha en logisk partion som spänner över tre 2gb-diskar?
Citera
2011-09-19, 09:37
Medlem
simon556s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arxx
Men får man fråga varför det är så viktigt att ha en logisk partion som spänner över tre 2gb-diskar?
Jag använder diskarna till FTP och att leta efter en fil över 3 partitioner tar mer tid än att leta på en särskilt när jag i framtiden planerar att sätta in fler diskar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in