• 1
  • 2
2011-09-17, 20:02
Medlem
Stuuuuutes avatar
Hejsan!

Fick Mirtazapin utskrivet i början av augusti för behandling av ångest och depression med uppkomst från att förhållandet med min dåvarande sambo tog slut.

Sökte på medicinen bland annat här och på google och hittade mest negativa klangrar om den och jag tycker själv att den givit dålig effekt på ovanstående. Mat aptiten ökade och jag skjöt upp i vikt vilket gjorde att självförtroendet sjönk ännu mer än vad man trodde var botten nu när man mådde så här dåligt. Dock de jobbigaste var att det känns som jag ej kan tänka klart, det tänket som man hade när man gick på gymnasiet finns inte nu när jag börjat på högskolan, känner mig mest trött hela dagen efter och efter i huvudet, d.v.s jag märker att hjärnan släpar efter på föreläsningar och man drar inte slutsatser eller tänker lika logiskt.

Min fråga till Er är utifrån Er erfarenhet är att jag undrar vad Ni som varit eller är i en liknande situation som mig hade rekommenderat för alternativ medicin. Jag har ringt och pratat med min husläkare och han tyckte jag skulle sänka dosen men det blev ingen märkbar skillnad då jag fick ångest och var tvungen att ta andra halvan av tabletten Mirtazapin ändå.

Har läst "gott" om Zoloft här men finns det någon OK som kanske ej påverkar så mycket dagen efter så man är mer klar i huvudet samtidigt som man kan försöka jobba sig vidare i livet ifrån depressionen/ångesten?

Tacksam för svar och tips!

MVH
Stuuuuute
Citera
2011-09-17, 20:07
Medlem
eradnups avatar
Har tagit den på kvällen som "sömnmedicin"

Innan jag knarkade hände inget särskilt.

När jag tog den efter "avslutat missbruk" somnade jag inte, vart hungrig + såg fraktaler och mönster när jag blundade.
Citera
2011-09-17, 20:15
Medlem
Stuuuuutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eradnup
Har tagit den på kvällen som "sömnmedicin"

Innan jag knarkade hände inget särskilt.

När jag tog den efter "avslutat missbruk" somnade jag inte, vart hungrig + såg fraktaler och mönster när jag blundade.

Hejsan!

Jag har inte märk av den som någon bra sömnmedicin, har fått ta alpzidiem eller något si samband med läggdags...

Låter inte som något trevligt efter avslutad behandling..
Citera
2011-09-17, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stuuuuute
Hejsan!

Jag har inte märk av den som någon bra sömnmedicin, har fått ta alpzidiem eller något si samband med läggdags...

Låter inte som något trevligt efter avslutad behandling..

Be om propavan istället(som sömnmedicin). Varför läkarna fortsätter skriva ut mirtazapin tycker jag är helt galet eftersom ingen verkar bli bättre på det. Folk blir bara slöa i huvet.
Citera
2011-09-18, 01:38
Medlem
Stuuuuutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aqualias
Be om propavan istället(som sömnmedicin). Varför läkarna fortsätter skriva ut mirtazapin tycker jag är helt galet eftersom ingen verkar bli bättre på det. Folk blir bara slöa i huvet.

Har redan propavan hemma men blir som sagt alldeles för trött dagen efter av den tabletten för studierna och hjälper inte mot ångesten/depressionen. Ända fördelen jag ser är att dagarna blir kortare på helgerna så man kan sova längre utan att vakna tidigt med oro.
Citera
2011-09-18, 10:34
Medlem
Gidellas avatar
Grejen med Mirtazapin är att jag tror att man måste ta den i tre-fyra månader minst för att tröttheten på dagen ska försvinna lite - det tog mig ännu längre. Och ju högre dos man tar av den, desto mer brukar tröttheten minska. I alla fall enligt min erfarenhet.

Jag fattar varför folk tycker att det är en jobbig medicin för den har bieffekter och för mig var det ett helvete att trappa in på medicinen, men som jag ser det så måste man välja det som är bäst för en själv. För min del så har Mirtazapinet nog räddat mitt liv. Jag tar den tillsammans med Citalopram och tillsammans gör de medicinerna att jag fungerar. Utan Mirtazapinet skulle jag nog inte klara av vardagen - vilket är varför jag tar bieffekterna och fortsätter med medicinen. Men om man tycker bieffekterna är outhärdliga och gör att man mår sämre, ja då är det nog inte den medicin man ska ta.

Men som sagt, det är olika för alla. TS, jag skulle tipsa dig om Valdoxan - den ska funka på ungefär samma sätt som Mirtazapin men med mycket mindre bieffekter. Dock räknas Valdoxan inte till högkostnadsskyddet för det finns lite debatt om hur pass bra den funkar sist jag hörde i alla fall. Jag gick på den ett tag och märkte inte riktig skillnad men många ser det som en mirakelmedicin. Det kanske är nåt för dig att kolla upp...
Citera
2011-09-20, 15:36
Medlem
Tagit Mirtazapin då och då när jag inte kan sova, dessa nätter har en sak gemensamt, jag får hjärtklappning.

Någon mer som fått hjärtklappning efter intag av mirtazapin? 30mg.
Citera
2011-09-21, 17:36
Medlem
Baiuls avatar
Min erferenhet av mirtazapin är att man visserligen blir dåsig så att man går och lägger sig, men när man vaknar är man fortfarande dåsig i flera timmar vilket förämrar kvalitén på den vakna tiden.
Citera
2011-09-22, 10:53
Medlem
Sorcerys avatar
Kroppen vänjer sig vid den sömngivande effekten, tröttheten dagen efter kommer försvinna. Hur lång tid beror på, för mig var det bara några få veckor. När den gör det kommer du inte ha några problem att gå upp och jobba/skola kl 6 trots att du tagit Mirtazapin på kvällen. Viktuppgången kommer också avta, jag hade själv inga problem att gå ner 10+kg under tiden jag tog Mirtazapin. Visst gick jag upp i vikt i början, men då åt jag också allt jag såg, med lite damagecontrol behöver man inte gå upp betydligt i vikt. Många tappar även vikt spontant när dom slutar med medicinen.

Vad jag vill säga är att bieffekterna trötthet och viktuppgång är någonting som finns i början men det kommer att avta. Fungerar medicinen i övrigt? Om inte, byt.
Citera
2011-09-26, 15:45
Medlem
Stuuuuutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorcery
Kroppen vänjer sig vid den sömngivande effekten, tröttheten dagen efter kommer försvinna. Hur lång tid beror på, för mig var det bara några få veckor. När den gör det kommer du inte ha några problem att gå upp och jobba/skola kl 6 trots att du tagit Mirtazapin på kvällen. Viktuppgången kommer också avta, jag hade själv inga problem att gå ner 10+kg under tiden jag tog Mirtazapin. Visst gick jag upp i vikt i början, men då åt jag också allt jag såg, med lite damagecontrol behöver man inte gå upp betydligt i vikt. Många tappar även vikt spontant när dom slutar med medicinen.

Vad jag vill säga är att bieffekterna trötthet och viktuppgång är någonting som finns i början men det kommer att avta. Fungerar medicinen i övrigt? Om inte, byt.

Hej!

Du verkar ha fungerat bättre med medicinen, i mitt fall så var det kanske inte dåsigheten på dagenm som var det värsta utan de var ju att man ej kunde studera eller räkna, hjärnan fick inte ihop talen osv rätt. (Förutom ångesten och depressionen som är det som jag vill försöka komma längre ifrån med denna denna medicinens hjälp men det har den tyvärr ej hjälpt mig med)

Visst, damagecontrol men jag är fortfarande i det stadiet där jag ej är så stark och att man lätt käkar allt man kommer över och jag tyckte jag verkade se en viss tröst i att käka gott.

Doktorn kommer slå en pling idag där vi ska diskutera vidare vad som är lämpligast att göra..
Citera
2011-10-20, 16:02
Medlem
YourBiggestFans avatar
Intressant att hitta denna tråden, då jag själv har samma funderingar som Ts och fick medicinen i samband med att jag och min sambo breakade för sex månader sedan.

Har tagit Mirtazapin i sex månader nu. I början var också Sobril och Propavan med som trevliga små komplement. Efter ett tag byttes Sobrilen ut till Atarax och jag fick helvetiska "myror i kroppen" när jag tog dem, något jag verkligen inte stod ut med så jag slutade med den.
Fortsatte sedan en bra bit in i sommaren med Propavan och Mirtazapin, enda problemet var
att jag arbetade som personalchef för ett café under sommaren och kunde knappt tänka klart i perioder, var alltid trött och dagarna och humöret var verkligen likgiltigt/zombie aktiga.

Så nu tar jag bara Mirtazapin, men känner mig fortfarande trött och framförallt så har jag gått upp i vikt +10 kilo sedan jag började använda den. Jag har börjat träna och försöker begränsa mitt mat intag, som någon skrev så åt man allt man såg i början och kände en enorm hunger,
men det tycks inte hjälpa. Har tränat regelbundet i sex veckor fyra gånger i veckan,
men effekten är minimal.

Min fråga är helt enkelt vad fan jag skall göra?
Vill inte väga runt nittio-sträcket, och vill inte heller ha en halv fungerande hjärna.
Läser på universitetet nu och kan fan knappt klara av att läsa en bok längre,
då skall vi inte tillägga att mitt huvudämne är litteraturvetenskap...

Är det någon av er som har några tips och råd kring hur ni blev av med extra kilona och tröttheten?
Har som sagt tagit medicinen i ett halvår och jag vet inte om jag håller ut längre.
Medicinen har hjälpt på så sätt att jag blivit av med min "vanliga" depression och ångest,
men nu mår jag nästan bara sämre på grund av att jag känner mig fet och dum i huvudet hela dagarna.

Är tacksam för all hjälp, vet inte vad jag skall göra och jag vet inte om jag orkar med detta mer.
- Your biggest fan
Citera
2011-10-20, 17:36
Medlem
Fick mirtazapin för sömnen och den funkade kanon, sov för jäkla bra!

Tyvärr kunde jag inte fortsätta med den då ansiktet svällde upp och jag såg för jävlig ut, bla. hemska påsar under ögonen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in