2011-09-17, 19:19
Medlem
Hejsan flashback!

Så här ligger det till. Jag och min kompis har länge gått och tänkt på hur grymt det hade varit att vara DJ. Jag vet att detta låter väldigt mainstream allt ihop men vi är båda väldigt musikintresserade. Vi båda delar Dubstep som vår favoritgenre och är för tillfället den genre vi vill fokusera på. Jag har för något år sedan suttit och lekt med Ableton Live utan någon större lycka. Men nu vill jag satsa på riktigt och planerar inte att ge upp.

Men vi behöver hjälp på traven. Vi besitter ingen utrustning eller program.

Så, ni som kan detta hjälp oss. Vi vill alltså syssla med elektromusik.

Detta är vad vi behöver hjälp med:

-Vilka program är bra? (Har provat FL studio och Ableton Live.)
-Vad för utrustning är bra? (Vi har taskig student-ekonomi och har alltså inte speciellt mycket pengar, finns det något som man MÅSTE ha, utanför midi-keyboard? På framtida spelningar osv vet vi ett företag vi kan hyra utrustning av.)
-Vad för MIDI-keyboard rekommenderar ni? Upp till 3000:- tack!

Detta är vad vi har:
-Varsin stationär dator och varsin laptop. (PC)
-En equalizer(inte säker på vad detta heter) för t.ex gitarr, piano, mikrofon osv.
-För stark tro och hopp för att låta folk som inte tror på oss dra ner oss.
-Ambition.
-Drömmar.

Juste, om allt går som planerar, lovar jag att visa vår utveckling här på flashback, om det är intressant dvs.

All form av hjälp och tips är grymt välkommet!

Tack!
Senast redigerad av Lockerz 2011-09-17 kl. 19:24.
Citera
2011-09-17, 19:29
Medlem
BrainDrills avatar
Kan inte alls mycket om det här, men jag är själv musikintresserad, men är inte dubstep det svåraste man kan göra? Tycker ni ska börja med nått enklare först, sen är ju inte FL det bästa kanske, testa ladda ner/köp Pro Tools.
Citera
2011-09-17, 19:51
Medlem
Vi gillar ju även house, så självklart är även det ett alternativ till en "mjukstart". Tack för tipset med Pro Tools, sånt uppskattas verkligen!

Tänkte bara tillägga att vi är intresserade av att både mixa och producera egen musik och sen, självklart få chansen att spela live!
Citera
2011-09-17, 21:16
Medlem
Jag har haft lyckan att ha fått tips och hjälp från FeintDNB då jag började hålla på med drum & bass. Vet inte om du har någon aning om vem det är men han sysslar med liquid dnb och ibland dubstep.

Till mig sa han bland annat att programmen är inte mer än 1% av det som behövs för att lyckas. Idéer, fantasi och inte minst passionen är något man måste ha mycket av.
FL studio är ett perfekt redskap för elektronisk musik. Men det som gjorde mig lite otaggad var när han sa att man måste sampla. Det jag ville göra var att skapa eget sound etc men om man inte har tillgång till utrustning för tusentals kronor så måste man skaffa en massa samples. Du kan iofs ändra om samplesen men det kändes ändå lite fel tyckte jag.

Hur som helst, the main ingredience i dubstep så att säga är ju inte trummorna utan basen och atmosfären. Allt detta kan lätt fixas i FL så länge du lär dig programmet. Kolla upp tutorials på youtube, det är typ där man lär sig som mest.

För övrigt så är loopmasters.com eller vengeance essentials bra ställen att skaffa sig basic samples.
Citera
2011-09-17, 21:21
Medlem
diemydarlings avatar
Jag som är musiker kan kanske tipsa om att har du spelat en låt i E och vill ha igång publiken så blir det ruskigt fräscht att köra en låt i G, vet inte om ni tänker på sånt överhuvudtaget?
Citera
2011-09-17, 21:35
Medlem
djues avatar
Lär er musikteori!!
Citera
2011-09-17, 22:16
Medlem
Bärbara PC är värdelösa för musikproduktion om du inte spenderat typ minst 20k för den, för annars kommer det lagga som tusan när filerna blir för stora. Ska ni göra dubstep måste ni nästan ha massive. Det är helt klart det bästa programmet. Kör ableton, helt klart bättre än FL tycker jag. Sen om ni ska ha någon nytta av MIDIn måste ni ha ett extern ljudkort, annars blir det hopplöst att spela på den pga delay. Dock kommer ni inte dit för 3000 om ni ska köpa allt... tvyärr. Fixa även någon bra distortion VST, typ ohmicide. Sen är resten upp till er. Det tar ett tag att bli bra.. kolla mycket tutorials på youtube, där lär man sig mest! Prenumerera på alla "guider" för ableton på youtube och kolla på allt dom lägger upp, även om ni tycker att det verkar onödigt för han gör något i typ en hiphoplåt så kommer ni säkert kunna använda det i eran musik på ett eller annat sätt!
Citera
2011-09-19, 12:12
Medlem
Doomsday-Jesuss avatar
När det kommer till program så lägger jag min röst på Reason.

Perfekt program för både nybörjare och professionella musiker/producenter. Lätt att använda är det också!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in