2011-09-17, 14:18
Medlem
Summerbirds avatar
Jag misstänker att min hund har en svampinfektion, då han kliar sig frenetiskt i armhålor, på buken, ljumsken och öronen.

Det har regnat väldans i veckor och en hel del tidigare i sommar, så jag antar att jästsvampar kan ha fått fäste.

Det syns inget, inga utslag, inga eksem, eller rodnader.

Var inne på att det kunde vara rävskabb men symtomen är inte riktigt så. (Öronrullning ger ingen speciell klireflex, inget håravfall, inte angrepp på nosen osv).

Finns bra receptfria mediciner mot svamp på kroppen, eller behöver jag gå via veterinär? Eller kommer svampen gå tillbaka av sig självt när det blir mindre fuktigt ute?
Citera
2011-09-17, 16:05
Medlem
Är du för snål för veterinär eller? Om den inte har svamp är det ju jäkligt onödigt behandla för det, bättre få veta vad det är än prova sig fram eller?
Citera
2011-09-18, 01:17
Medlem
Summerbirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sana
Är du för snål för veterinär eller? Om den inte har svamp är det ju jäkligt onödigt behandla för det, bättre få veta vad det är än prova sig fram eller?

Snål och snål. Jag har hunden försäkrad men inte mig själv. Jag köpte just mat till hunden som kostade lika mycket som vad jag lägger i mat åt mig själv/månad. Idag har jag även avmaskat honom, vilket inte heller är gratis.

Men jag är inte gjord av pengar. Bryter han benet går jag till veterinär och han är försäkrad till maxbelopp. Men det kanske inte är min första åtgärd för att han kliar sig. Tanken gick till om det finns nåt schampo eller likande man kunde testa först.

Finns det bara snorungar med otrevlig attityd här på FB som kan svara? Inte en enda kunnig?
Citera
2011-09-18, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Summerbird
Snål och snål. Jag har hunden försäkrad men inte mig själv. Jag köpte just mat till hunden som kostade lika mycket som vad jag lägger i mat åt mig själv/månad. Idag har jag även avmaskat honom, vilket inte heller är gratis.

Men jag är inte gjord av pengar. Bryter han benet går jag till veterinär och han är försäkrad till maxbelopp. Men det kanske inte är min första åtgärd för att han kliar sig. Tanken gick till om det finns nåt schampo eller likande man kunde testa först.

Finns det bara snorungar med otrevlig attityd här på FB som kan svara? Inte en enda kunnig?

Kan vara mycket..svårt att sia egentligen. MEN, prova bada hunden med specialshampoo, tex vetriderm som finns på apoteket. Det är ju en start. Sen undrar jag, vad är det för foder du ger ? Många gånger kan det vara foderallergi, och då menas att hunden inte är allergisk mot hela fodret, utan en specifik ingrdiens. Vanligt är spannmål, nötkött, kolhydrater. Så, vad heter ditt foder ?
Citera
2011-09-18, 01:44
Medlem
Summerbirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EMJ
Kan vara mycket..svårt att sia egentligen. MEN, prova bada hunden med specialshampoo, tex vetriderm som finns på apoteket. Det är ju en start. Sen undrar jag, vad är det för foder du ger ? Många gånger kan det vara foderallergi, och då menas att hunden inte är allergisk mot hela fodret, utan en specifik ingrdiens. Vanligt är spannmål, nötkött, kolhydrater. Så, vad heter ditt foder ?

Ja, jag har funderat på allergi, givetvis. Jag ger honom Standardt Hjort men problemet kan vara att han även blir bjuden människoföda hos mina föräldrar/faster (ex falukorv och bröd). Fast nåt gör att jag inte tror på allergi... Kanske för att det kommit så plötsligt och just att jag tycker mig se ett samband med att det är fuktigt och regnigt ute. Han blev mycket bättre för nån vecka sen, men så kom nya regn och klådan blossade upp igen. Fast märkligt nog inte i trampdynorna, som det å andra sidan borde vara (väl?) om det är svamp. Utan magen, bröstet, armbågarna, öronen.

Sen är det väl så att vissa raser är mer drabbade, sk. "allergiraser"? Tror inte han har någon sån i sig, även om jag är rätt okunnig på detta med allergi. Men spetsraser, BC, setter borde väl inte vara så drabbade?
Citera
2011-09-18, 16:41
Medlem
Det låter som sk wet-spot något hundar kan få när det är fuktigt ute. Se till att hunden är ordentligt torr. I värsta fall så behöver veterinären skriva ut antibiotika till hunden.
Citera
2011-09-19, 13:46
Medlem
Summerbirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Creatora
Det låter som sk wet-spot något hundar kan få när det är fuktigt ute. Se till att hunden är ordentligt torr. I värsta fall så behöver veterinären skriva ut antibiotika till hunden.

Han har inga synliga utslag eller märken. Hur är det med wet-spot, brukar det synas något?

Jag ska kolla noga om det verkar bli bättre ifall han håller sig torr. Nu är ett nedrans regnväder på väg igen, men ska försöka hålla det torrt iaf. Självklart blir det veterinär snart om detta inte går över.
Citera
2011-09-30, 18:38
Medlem
Summerbirds avatar
Lite uppdatering.

Klådan har varit till och från. Jag misstänkte först skabb, sedan att det var fukten som irriterade eftersom det regnat varje dag. Sen har det verkat bättre emellanåt och då har jag trott att det varit på väg att gå över.

Men igår kände jag att ena ytterörat hade massor av små knottror på kanten på insidan och båda öronen var även lite svullna. Så har det inte varit tidigare. Idag såg jag, för första gången, att framtassarna hade varsitt pälslöst parti bakom trampdynan. Detta har jag heller inte sett förr, det var i samband med att jag torkade av tassarna efter en promenad. Även där finns röda små knottror.

Så nu misstänker jag att det är skabb trots allt. Har beställt tid hos veterinär till veckan. Ska ringa igen på måndag och höra om det går att få komma tidigare (har tid först nästa fredag). Måste ju vara ett helsike för hunden. Har aldrig råkat ut för rävskabb förr, trots att jag haft hund i tio år och på samma ställen. Skabbrävar har kommit och gått, men hundarna har varit friska.

Sen får vi väl höra OM det är skabb. Berättar hur det går.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in