2011-09-17, 12:33
Medlem
Free2flys avatar
Hejsan

Jag har sagt upp mig på jobbet o som avslutning tänkte jag bjuda på något gott. Nu handlar det om ca 60 personer och med en liten etta utan som helst magi kunskaper så är tårtar osv inte möjligt .

För att vara på den lata sidan tänkte jag istället bjuda på något som folk får pilla själva. Vad sägs om glass med olika toppingar? Eller fake cheese cake med kessela?

Snälla hjälp mig min sista dag är nu på tisdag och jag behöver insperation.
Citera
2011-09-17, 12:52
Medlem
FireOnTheSides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Free2fly
Hejsan

Jag har sagt upp mig på jobbet o som avslutning tänkte jag bjuda på något gott. Nu handlar det om ca 60 personer och med en liten etta utan som helst magi kunskaper så är tårtar osv inte möjligt .

För att vara på den lata sidan tänkte jag istället bjuda på något som folk får pilla själva. Vad sägs om glass med olika toppingar? Eller fake cheese cake med kessela?

En glassbuffé är ingen tokig idé! Med lite roliga och lyxiga toppings blir det säkert jättebra. Ta gärna reda på om det finns allergiker bland dina arbetskamrater - om nån är laktos- eller mjölkallergiker, se till att köpa ett par sorters sorbet. Glass gjord på soja är god, men det är inte helt ovanligt med allergi mot soja. Extra viktigt är att fråga om nån är allvarligt nötallergisk, vore ju trist att avsluta sin anställning med att ta livet av nån...

Och servera så klart kaffe till glassen.
Citera
2011-09-17, 12:52
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Hejsan

Kör på ugnsbakad banan med glass, hemmagjord kolasås, rostade nötter på en spegel av hallon coulis.

Du får lätt plats med bananerna i ugnen, alla på en gång. Du behöver dock hjälp med själva upplägget, samt serveringen. Om du inte får hjälp så skippa glassen och kör på Creme Chantilly i stället.

~Paul~
Citera
2011-09-17, 13:42
Medlem
En vanlig äppelpaj, brukar de flesta uppskatta. Det är inte så svårt att göra, och om du köper engångsformar slipper du disken. Den kan ätas kall om du inte har uppvärmningsmöjligheter. Servera med grädde, glass eller vaniljsås. Man kan även självklart göra andra frukt- eller bärpajer, allt efter tillgång och smak.
Citera
2011-09-17, 15:07
Medlem
Ratads avatar
Tycker också du ska satsa på bananer eller annan frukt som kan köra i ugnen och sen häller man på såser eller liknande som kan göras i förväg. Lite smält choklad på bananen är winning.
Citera
2011-09-17, 17:01
Medlem
Free2flys avatar
Tack för tipsen.
Börjar undra vad det är med folk och bananer? Nej några sega bananer blir det inte!

Citat:
Ursprungligen postat av FireOnTheSide
En glassbuffé är ingen tokig idé! Med lite roliga och lyxiga toppings blir det säkert jättebra.

Har du/ni några tips på toppings? (allt utom dem på tub.. USH!)

Tänkte mig daim kulor, non stop.. och där tog idéerna slut.
Citera
2011-09-17, 18:56
Medlem
FireOnTheSides avatar
Citat:
Tack för tipsen.
Börjar undra vad det är med folk och bananer? Nej några sega bananer blir det inte!

Har du/ni några tips på toppings? (allt utom dem på tub.. USH!)

Tänkte mig daim kulor, non stop.. och där tog idéerna slut.

Finns så mycket att välja på. Nästan alla slags frukter och bär (gärna lite lyxig frukt, typ mango), hackad choklad i ett par olika smaker, någon slags lakritsströssel eller lakrits i små bitar (gott till vanilj- eller hallonglass), hemmagjord hallonsås (koka upp hallon och socker och passera genom en fin sil), blandade nötter (förutsatt att det inte dödar någon), krossade maränger, någon god sylt eller marmelad (gärna hjortonsylt om plånboken tillåter), vispad grädde, vanliga rån eller havreflarn, cocktailbär, krossade polkagrisar, syltad ingefära, torkade fikon i små bitar (blötlägg dem gärna i något gott i några timmar först), kanderade apelsinskal, Ahlgrens bilar, After Eight, mandelbiskvier... annars kan du säkert bara gå loss bland lösgodiset och hitta lite allt möjligt gott som passar.
Citera
2011-09-17, 19:15
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Tack för tipsen.
Var har du fått ifrån att bananerna blir sega??

Du gör förstås vad du vill men din kommentar visar att du inte har en aning om hur en ugnsbakad banan smakar eller vilken konsistens den har .

En ugnsbakad banan blir krämig, samt aningens syrlig (!), varför det faktiskt krävs en del söta tillbehör, för att kompensera för syrligheten. Man kan också välja att förstärka syrligheten med några droppar citronsaft och därmed kan man öka mängden söta tillbehör.

Man bör pricka bananskalet med en gaffel för att låta ångan passera fritt, annars kan den faktiskt antingen explodera eller spricka på fel ställen. Skalet bör vara helt svart när man tar ut bananen ur ugnen.

~Paul~
Citera
2011-09-17, 20:51
Medlem
christerys avatar
Hmm, 60 pers i en etta....

Nåja, jag skulle om jag hade haft lite stålar faktiskt köpt smörgåstårta om jag inte skulle gjort den själv.

Har inte gjort sånt, men det är finurlig mat - funkar bra i nån timme viket inte en varmrätt gör. Och den går att förbereda - dessutom att köpa in. Läsk, mjölk och bordsvatten till det.

Men langa upp lite Arboga 10,2 pilsner åxå så får du lite drag på avslutningen.

Måste va en stor etta, jag hade nog inte fått in 60 pers i min på 55 kvm. Inte sittplatser för mer än max 10-15 och då får några sitta i köket. Var ska dom käka nånstans? ståendes balanserandes på ett öglas och en bit glass eller smörgåstårta...

Hoppas det går bra, jag hade nog inte fixat det. kom 12 pers till 40 års kalaset och det var tillräckligt. Men trevligt, nästan synd att man inte får göra om det nu när man vet tricket.

Marinera före, potatissallad, engångstallrikar och bestick + plastglas/muggar. kör det i kåtan eller ute ifall det är väder - En rejäl cider/bira som start så har dom sysselsatt sig själv i diskussioner efter ett tag medans du pillar med maten.

Har du en öppen eld så är det lätt att diska - snör det i elden.
Citera
2011-09-18, 01:58
Medlem
Det är lite förvirrande.
Har du tänkt bjuda hem alla till din lilla 1:a?
Eller berättar du bara i förbegående att du bor i en 1:a och därför inte har så stort utrymme för matlagning?
Om det är på arbetsplatsen du ska bjuda på något, finns det tillagnings eller uppvärmningsmöjligheter där? I annat fall går självklart alla "varm banan" förslag bort.
Du var inne på glass. Finns det kyl-frysförvaring? För att återknyta till banantemat, varför inte en jätte Banana Split, eller marängswiss. Löjligt gott båda delarna.
Citera
2011-09-18, 21:26
Medlem
På mitt jobb brukar det bjudas på marängsviss, enkelt, billigt och gott.
Glass
Maränger
Bananer, ev annan rolig frukt, eller varför inte några burkar fruktcocktail
Rolig topping
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här