Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-09-16, 23:15
  #1
Medlem
Jumbles avatar
Jag har inte någon stor erfarenhet när det gäller mäklare, men de två jag träffat har kanske inte varit så "tillfredsställande" som man hoppats på. Sen har man hört från diverse människor att de är fifflare, pengafixerade och opålitliga. Detta skiljer sig naturligtvis från fall till fall, men hur är er uppfattning av denna yrkesgren? Trevliga? Förtjänare de de pengar de håvar in? Hur reagerar ni på en middag när ni får reda på att en person runt bordet är fastighetsmäklare?
Citera
2011-09-16, 23:22
  #2
Medlem
Geasss avatar
Innan jag började arbeta mot fastighetsmäklare i mitt jobb så hade jag bra uppfattning av dessa. Men nu kan jag inte säga annat än att jag hyser agg mot denna arbetsgrupp. Har aldrig varit något fan av att generalisera, men denna arbetsgrupp består bara av idioter... (finns undantag, men de är sällsynta)
Citera
2011-09-16, 23:22
  #3
Medlem
Komplexitets avatar
Känns väl som telefonförsäljare, fast mer utbildade och med större plånbok.
Citera
2011-09-16, 23:38
  #4
Medlem
buggenbus avatar
Fastighetsmäklare ska:
1) Ta tillvara både köparens och säljarens intresse (men tar i praktiken främst sitt eget)
2) Kunna sälja, på visningen, skriva bra objektsbeskrivningar, ta säljande kort osv (eftersom de är inkompetenta att fota och inte vet något om objektet så är det vettigt att som säljare göra jobbet själv, eller övervaka det mäklaren åstadkommit. På visningen är det ingen som bryr sig så mycket om mäklaren, utan man vill främst titta in sig på objektet)
3) Kunna ekonomi (ge köparen råd om de har råd)
4) Kunna juridik (runt försäljningskontraktet, men också annat relevant - t.ex. betydelsen av kommunala översiktsplaner mm och hur dessa påverkar objektet)
5) Kunna bygg, konstruktion, VVS etc - dvs. svara på ev frågor från köparna om sånt som ser konstigt ut. Eller, i vart fall borde de kunna detta innan de ger svar. (de flesta köpare förväntar sig dock att mäklaren ljuger och försöker skyla ev. fel eftersom han jobbar mot provision)

I praktiken kan de inte ett skit. Men man är som säljare tvungen att använda sig av dem för att komma ut på hemnet med objektet. Dessutom finns det rätt många köpare som inte skulle våga köpa direkt från säljaren.
Citera
2011-09-16, 23:41
  #5
Medlem
En yrkesgrupp som består av personer för dumma för att bli riktiga ekonomer, jurister, läkare, ingenjörer eller något annat samhällsnyttigt men som fortfarande vill tjäna bra pengar.

Finns dock alltid undantag, men mer pengafixerad yrkesgrupp får man nog leta efter.
Citera
2011-09-17, 00:36
  #6
Medlem
gayssons avatar
Känns ärligt talat som civ.ek-rejects.

Men ja, visst, är man en bra säljare finns säkert massvis med pengar att tjäna.
Citera
2011-09-17, 10:13
  #7
Medlem
Jumbles avatar
Ja, har hört liknande saker om dem jag också. Tror ni att deras tid är förbi snart med online-mäklare som börjar florera? Eller kommer folk fortsätta ty sig till fysiska mäklare? Och till sist; hur skulle den ultimata mäklaren vara för er och hur ska man förändra det intryck samhället har om mäklarna?

Man får också observera att de är en jagad arbetsgrupp av media. Mycket skrivs om att vissa stoppar undan pengar osv. Lika mycket uppmärksamhet som mäklare får nog inte många andra arbetsgrupper, förutom politiker då
Citera
2011-09-17, 11:22
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gaysson
Känns ärligt talat som civ.ek-rejects.

Men ja, visst, är man en bra säljare finns säkert massvis med pengar att tjäna.

Kanske det, men det finns i alla fall vissa civ.ek som väljer ordentliga och anständiga inriktningar som inte går ut på att kränga saker i första hand.
Citera
2011-09-17, 17:18
  #9
Medlem
kriminellgalnings avatar
En bostadsnassare är värsta sortens folk. Dumma,dryga outbildade tomtar som bara kan standardsvaren. Ganska kul att börja fråga 1000 frågor om allt möjligt byggnadstekniskt till dessa amöbor. Inga svar men gärna ett visitkort och snabba bud ska det vara. Hoppas på en galen stillastående höst så flertalet ur denna yrkeskår fär söka sig till branscher där dom inte kan utgöra en samhällsfara(varit pådrivande i prisstegringen)Typ sopsorterare i namibia eller liknade.
Citera
2011-09-17, 18:59
  #10
Medlem
gayssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Multikulturisten
Kanske det, men det finns i alla fall vissa civ.ek som väljer ordentliga och anständiga inriktningar som inte går ut på att kränga saker i första hand.
Med civ.ek.reject avser jag folk som inte kom in på civ.ek, och istället valde mäklare som har vissa - dessa personer attraktiva - gemensamma drag med civ.ek.

T.ex. att få bära kostym på jobbet.
Citera
2011-09-17, 19:07
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gaysson
Med civ.ek.reject avser jag folk som inte kom in på civ.ek, och istället valde mäklare som har vissa - dessa personer attraktiva - gemensamma drag med civ.ek.

T.ex. att få bära kostym på jobbet.

Okej, sorry för mitt bristande internet vokabulär. Jag är helt med dig nu.
Citera
2011-09-17, 23:39
  #12
Medlem
Fantomen1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaysson
Med civ.ek.reject avser jag folk som inte kom in på civ.ek, och istället valde mäklare som har vissa - dessa personer attraktiva - gemensamma drag med civ.ek.

T.ex. att få bära kostym på jobbet.
Det är iofs högre snitt på mäklarlinjen än civ. Ekonom. Det sistämnda ligger väl på drygt 13 i de mindre orterna.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback