Det är som så att jag har en trave feta skivor av lammstek här hemma. De är väl sisådär tre centimeter tjocka, med benet kvar.
Dock vet jag inte riktigt vad jag ska göra med dem. Har provat att steka ett par stycken, och äta potatis därtill, vilket väl blev sådär. Ganska segt. De flesta recept som behandlar skivad lammstek talar om att bräsera.
Har dock fått för mig att det borde gå att tärna och använda i pytt-i-panna. Är detta att rekommendera? Hur känsligt är en lammstek egentligen? Blev den seg förra gången för att jag stekte för länge, eller kanske för kort tid? Hur länge bör jag steka bitarna om jag ska göra ett försök med pytt?
Snoka lite på Får-i-kål... Det brukar väl inte vara steken som används. Men det är himmelskt gott med lingon av nån outgrundlig anledning.
Kanske lämna in den på rökning, vi försökte själv men det var svårare än vi trodde... Skulle prova bara hänga den i taket på kåtan, men det var ingen höjdare och jäkligt kul att mata elden i typ lite över ett dygn...
Min favvo är väl ändå lammkotletter. Lyxmat känns det som. Vet inte varför. Bara en stekt köttbit med ben.
Snoka på lite recept på Google eller Bing, borde finnas några. kanske nåt gotlänskt specialrecept, dom har väl lite lustiga ideér. Snott vårat paltrecept, eller var det ölänningarna... Nåja, beror ju lite på vad man vill ha till åxå.
Pyttipanna är för mig ett stort No-No efter lumpen, p.g.a. dåliga råvaror men att använda tärnad lammstek skulle ju faktiskt kunna vända denna rätt till något positivt! Testa och rapportera!
Jag skulle tärna det och göra ett uppkok med finhackad lök,köttbuljong och vitlök och sedan tillsätta burkärtor och kikärtor som får puttra i ca 20 minuter och sedan tillsätta lite tomatpure och paprikapulver. Jag har ett recept på lamm soppa från turkiet och den blir kanongod att servera med ris eller att doppa bröd i. http://www.matklubben.se/matklubben/MatAnders
Jag skulle tärna det och göra ett uppkok med finhackad lök,köttbuljong och vitlök och sedan tillsätta burkärtor och kikärtor som får puttra i ca 20 minuter och sedan tillsätta lite tomatpure och paprikapulver. Jag har ett recept på lamm soppa från turkiet och den blir kanongod att servera med ris eller att doppa bröd i. http://www.matklubben.se/matklubben/MatAnders
Låter onekligen gott som tusan. Turkens kök är ju ofta ett säkert kort. Vill dock helst ha pytt-i-panna, så jag skulle uppskatta om ngn som är bevandrad i matlagning med lamm kan säga ngt.. Om huruvida det är en bra idé eller direkt olämplgt.
Tack till övriga svar också. Ska definitivt lämna rapport om det blir en pytt
Kan meddela den som är intresserad att det gick utmärkt att använda lammsteken till pytt-i-panna. Bara tärna efter omdöme som sätt igång och stek. Mycket gott =)
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!