Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-21, 19:05
  #13
Medlem
minponnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drinkycrow
ENligt denna:

https://www.svd.se/partierna-vagar-i...m-hjalp-att-do

Så ansåg 76% att det borde vara en rättighet 2012. Jag hittade inte några färska data men har svårt att se att den siffran skulle ha gått under 50% sen dess.

Googlade runt lite och verkar som om befolkningen är rätt överens medans läkarkåren är rätt splittrad. Det är ju trots allt läkarna som måste göra smutsgörat. Men alla läkare behöver ju inte utföra dödshjälp heller utan man hade ju kunnat leta upp den närmsta läkare som utför det ifall det var lagligt.

trist att senast det togs upp var för 5-6 år sen .
hade det varit ett välbetalt yrke att hjälpa en person , så tror jag inte det hade varit några problem . att arbeta med det.
i slut änden hade det funnits mer vård tid till personer som vill ha det . och det hade varit positivt då vården idag verkar vara körd i botten .
Citera
2017-06-21, 19:28
  #14
Medlem
minponnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0.999...
Det är väl främst en kontroversiell fråga då dom flesta politiker vet att dom flesta friska väljare ryggar för en sådan sak som att livet är ändligt. Jag är absolut för dödshjälp förutsatt att det inte finns någon väg ut. Alla som varit med någon i tex långt gången cancer kan säkert hålla med.
Alla kommer dit någon gång även politiker .
Citera
2017-06-21, 20:46
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drinkycrow
ENligt denna:

https://www.svd.se/partierna-vagar-i...m-hjalp-att-do

Så ansåg 76% att det borde vara en rättighet 2012. Jag hittade inte några färska data men har svårt att se att den siffran skulle ha gått under 50% sen dess.

Googlade runt lite och verkar som om befolkningen är rätt överens medans läkarkåren är rätt splittrad. Det är ju trots allt läkarna som måste göra smutsgörat. Men alla läkare behöver ju inte utföra dödshjälp heller utan man hade ju kunnat leta upp den närmsta läkare som utför det ifall det var lagligt.

Min egen erfarenhet säger att det nog inte är så många som 50-70%. Dödshjälp, abort, sånt är folk för rent allmänt tills det blir realitet och då vill många backa.
Citera
2017-06-21, 21:05
  #16
Medlem
Pansarhyenas avatar
Det finns en hel del enskilda politiker som är för:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18891779.ab

Problemet är nog huvudsakligen att läkarkåren generellt sett är emot.* Men jag skulle gärna se att politikerna vågade köra över dem, för att aktiv dödshjälp skulle kunna missbrukas är något vi bara kan spekulera kring, men att det finns människor som lider något rent helvetiskt när slutet närmar sig, det är ett odiskutabelt faktum.



(*: Enligt en undersökning jag såg häromåret finns en majoritet för dödshjälp inom enskilda delar av läkarkåren, nämligen bland psykiatriker (som förstår mänskligt lidande på ett djupare plan), bland äldre läkare (som förstår sina egna begränsningar), och bland någon mer grupp som jag just nu inte kommer ihåg.)
Citera
2017-06-24, 16:04
  #17
Medlem
Returpappers avatar
Ett parti kan bara reta stora väljargrupper genom att ta ställning till en fråga som är ett stort etiskt och moraliskt dilemma. Finns inga vinster att hämta. Kd kan möjligen vara emot eller är troligen emot och det finner jag helt naturligt.
Citera
2017-06-24, 20:25
  #18
Medlem
SD är det parti vars politiker är mest positiva till aktiv dödshjälp.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback