Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-09-16, 11:48
  #1
Medlem
Finns det något riksdagsparti som är för aktiv dödshjälp?
Alltså av: KD, SD, S, M, FP, MP, C, V.
Citera
2011-09-16, 11:55
  #2
Medlem
Silfverklingas avatar
Är ganska säker på att hela 7-klövern är emot aktiv dödshjälp då de anser att det är "omoraliskt", "oetiskt" och "inhumant".
Citera
2011-09-16, 11:57
  #3
Medlem
svampdamps avatar
http://blogg.vk.se/hans-inge-smetana...dshjalp-129039

Sen var det ordförande för SDU som också förespråkadet det.
Citera
2011-09-16, 12:05
  #4
Medlem
Okej, det var ju tråkigt att få reda på. Då är de ju emot majoriteten av svenska folket.
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
http://blogg.vk.se/hans-inge-smetana...dshjalp-129039

Sen var det ordförande för SDU som också förespråkadet det.
Är de emot så är de emot. Om de är "mest positiv" betyder det väl inte så mycket eftersom de fortfarande är emot, eller?
Citera
2011-09-16, 12:29
  #5
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macbajs
Okej, det var ju tråkigt att få reda på. Då är de ju emot majoriteten av svenska folket.

Är de emot så är de emot. Om de är "mest positiv" betyder det väl inte så mycket eftersom de fortfarande är emot, eller?

Vet inte om de tagit ett speciellt ställningstagande i den frågan. Men det finns tendenser i partiet att motionera för aktiv dödshjälp.
Citera
2017-06-21, 18:08
  #6
Medlem
minponnys avatar
dödshjälp . vilket parti vill ha det ?

Har själv besökt vissa ålderdoms hem och jag tycker det är hemskt ,
i sängarna ligger folk och ropar Jesus kom och ta mig ,Jesus hjälp mig . Jesus rädda mig . inget händer .... nästa dag ligger dom och rullar runt i spya och bajs.ut kommer dom inte för att dom sitter på låsta avdelningar med koder. så fortsätter det antagligen tills dom stryper näringen och man ruttnar bort som ett russin .

vilket parti vill ha det ?
__________________
Senast redigerad av minponny 2017-06-21 kl. 18:18.
Citera
2017-06-21, 18:20
  #7
Medlem
Drinkycrows avatar
Det är ingen fråga som riksdagspartierna vill röra för mycket. utomparlementariska liberaler och möjligen några av ungdomsorganisationerna. Piratpartiet är jag rätt säker på är för aktiv dödshjälp men de lär väl aldrig komma in i riksdagen.

Känns rätt dumt att välja parti efter denna frågan, lite som att välja det mest "cannabis-vänliga" partiet. Vad spelar det för roll när ingen seriöst kommer driva frågan nästa mandatperiod?

Men om dödshjälp är den absolut viktigaste frågan för dig skulle jag gissa liberalerna är mest positivt inställda och KD mest negativt inställda, av de partier som har en chans att komma in i riksdagen.
Citera
2017-06-21, 18:26
  #8
Medlem
minponnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drinkycrow
Det är ingen fråga som riksdagspartierna vill röra för mycket. utomparlementariska liberaler och möjligen några av ungdomsorganisationerna. Piratpartiet är jag rätt säker på är för aktiv dödshjälp men de lär väl aldrig komma in i riksdagen.

Känns rätt dumt att välja parti efter denna frågan, lite som att välja det mest "cannabis-vänliga" partiet. Vad spelar det för roll när ingen seriöst kommer driva frågan nästa mandatperiod?

Men om dödshjälp är den absolut viktigaste frågan för dig skulle jag gissa liberalerna är mest positivt inställda och KD mest negativt inställda, av de partier som har en chans att komma in i riksdagen.

tycker det är konstigt att det inte är en fråga partier inte vill ta upp .
har många äldre vänner som sagt ta mitt liv om jag hamnar "där" så ja det är en viktig fråga för mig .
Citera
2017-06-21, 18:46
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minponny
tycker det är konstigt att det inte är en fråga partier inte vill ta upp .
har många äldre vänner som sagt ta mitt liv om jag hamnar "där" så ja det är en viktig fråga för mig .

Grejen är väl att som parti är det inte så praktiskt att bli stämplade som "de som vill ta ihjäl gamla"

Håller med om att dödshjälp borde vara lagligt, men tills dess att en majoritet håller med så vågar nog inte politiker sticka ut hakan.
Citera
2017-06-21, 18:46
  #10
Medlem
Drinkycrows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minponny
tycker det är konstigt att det inte är en fråga partier inte vill ta upp .
har många äldre vänner som sagt ta mitt liv om jag hamnar "där" så ja det är en viktig fråga för mig .

Ja jag håller med det är en fråga som borde tas upp och jag tycker definitvit man ska ha rätten att dö på sina egna villkor. Jag är säker på att en stark majoritet av befolkningen är för det. Problemet är väl att man är oeniga inom partierna. KD är nog enda partiet som är någorlunda enigt internt, men de är ju såklart mot aktiv dödshjälp..
Citera
2017-06-21, 18:55
  #11
Medlem
Drinkycrows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av domastsen
Grejen är väl att som parti är det inte så praktiskt att bli stämplade som "de som vill ta ihjäl gamla"

Håller med om att dödshjälp borde vara lagligt, men tills dess att en majoritet håller med så vågar nog inte politiker sticka ut hakan.

ENligt denna:

https://www.svd.se/partierna-vagar-i...m-hjalp-att-do

Så ansåg 76% att det borde vara en rättighet 2012. Jag hittade inte några färska data men har svårt att se att den siffran skulle ha gått under 50% sen dess.

Googlade runt lite och verkar som om befolkningen är rätt överens medans läkarkåren är rätt splittrad. Det är ju trots allt läkarna som måste göra smutsgörat. Men alla läkare behöver ju inte utföra dödshjälp heller utan man hade ju kunnat leta upp den närmsta läkare som utför det ifall det var lagligt.
Citera
2017-06-21, 19:03
  #12
Medlem
0.999...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minponny
tycker det är konstigt att det inte är en fråga partier inte vill ta upp .
har många äldre vänner som sagt ta mitt liv om jag hamnar "där" så ja det är en viktig fråga för mig .

Det är väl främst en kontroversiell fråga då dom flesta politiker vet att dom flesta friska väljare ryggar för en sådan sak som att livet är ändligt. Jag är absolut för dödshjälp förutsatt att det inte finns någon väg ut. Alla som varit med någon i tex långt gången cancer kan säkert hålla med.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback