Citat:
Ursprungligen postat av ondebonde
Eh? Jag tror inte på Kina för jag har aldrig varit där
Ja,
precis?
Det är ju exakt den filosofiska frågeställning TS vill diskutera, att folk inte kan förstå det. Istället för att upprepa samma dilemma kan du väl ge ditt eget förslag på hur vi ska övertyga TS om att saker som sinnena inte upplevt kan existera?
OnT: Om man antar att vi människor på jorden alla lever, med all medvetenhet som det innebär, och att vi också antar att alla människor på jorden har sitt eget medvetande, kan vi rakt av säkerställa att sex existerar då jag själv har upplevt det med mina sinnen.
En person som dock
aldrig har haft sex kan aldrig vara säker på att sex faktiskt existerar. Vem vet, det finns naturligtvis en viss risk att alla du pratat med om sex har ljugit? Nu säger jag såklart inte att det är så, men det är klart att risken finns.
Nu är ju sex inte ett bra exempel, då vi med full logik kan förstå att själva akten är möjlig bara genom att ha sett kvinnliga och manliga könsorgan. Om vi däremot säger att vår mänskliga logik inte existerar utan bara är något som vi
tror existerar kan vi
fortfarande påstå att sex inte existerar förrens man själv upplevt det.
För att summera: TS, förrens du själv upplevt sex, kan du aldrig vara 100% säker på att sex existerar. När du sedan fått ditt svar, kan du sedan gå vidare till att ifrågasätta ditt medvetande. Det kan ju lura dig? Men det du kan vara 100% säker på, efter att du har haft sex, är att sex existerar i den värld som vi känner den.