• 1
  • 2
2011-09-15, 16:53
Medlem
Jag ska på en tillställning med smoking som klädkod. Jag köpte en rätt schysst smoking för något år sedan och frågade då mannen på herrekiperingen om det här med gördel. Han påstod att gördel eller väst inte alls var något måste, tvärtom tyckte han att det var lite "gubbigt". Tydligen så räckte det gott med bara hängslen.

Någon som kan bekräfta om det är så eller om man bör skaffa ett litet sidentyg??
Citera
2011-09-15, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loverboy
Jag ska på en tillställning med smoking som klädkod. Jag köpte en rätt schysst smoking för något år sedan och frågade då mannen på herrekiperingen om det här med gördel. Han påstod att gördel eller väst inte alls var något måste, tvärtom tyckte han att det var lite "gubbigt". Tydligen så räckte det gott med bara hängslen.

Någon som kan bekräfta om det är så eller om man bör skaffa ett litet sidentyg??

Tycker jag absolut inte att det är. Det är väl en smakfråga, precis som allt annat! Men jag tycker att det är snyggt, framför allt om inte många på tillställningen har detta på sig.

Men som sagt, en smakfråga, många tycker att jag ser gubbig ut med skjorta och v-ringad tröja(studerande) medan jag tycker att man är hel, ren och ser välvårdad ut.

En sak vill jag dock poängtera, detta är inte snyggt om man är överviktig imo. Gördeln ska ligga i det närmaste rak.

MvH
Citera
2011-09-15, 17:04
Medlem
Tack för svar! Men begår jag ett stilbrott om jag endast använder hängslen?
Citera
2011-09-15, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loverboy
Tack för svar! Men begår jag ett stilbrott om jag endast använder hängslen?

Tja..stilbrott och stilbrott, jag kan väl säga såhär :antingen väst eller gördel.

Så för smoking gäller alltså väst eller gördel, om du tar en väst rekommenderar jag starkt en kravatt! Gördel så kör på en fluga.

Hoppas det hjälpte något.

Dock ett misstag du absolut inte får begå(!!!!) du måste ha svarta lackskor, allt annat är dödens.
Absolut ingen vit smoking heller, om du inte går på en fest med bond-tema:P
Citera
2011-09-15, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mxlaser
Tja..stilbrott och stilbrott, jag kan väl säga såhär :antingen väst eller gördel.

Så för smoking gäller alltså väst eller gördel, om du tar en väst rekommenderar jag starkt en kravatt! Gördel så kör på en fluga.

Hoppas det hjälpte något.

Dock ett misstag du absolut inte får begå(!!!!) du måste ha svarta lackskor, allt annat är dödens.
Absolut ingen vit smoking heller, om du inte går på en fest med bond-tema:P

Edit: är snurrig...
Iaf, smoking då tycker jag att man ska ha gördel eller väst, men inget tvång. Så ja, du kan ha hängsler
Citera
2011-09-15, 17:18
Medlem
Haha ok, tack! Lackskor tycker jag också är ett måste, så där är jag med dig.. Då får jag suga på karamellen över natten och bestämma mig imorgon.

MVH
Citera
2011-09-15, 18:25
Medlem
WhiskeyXrays avatar
Gördel/väst kan du bara skippa om du har en dubbelknäppt smoking. Kravatt är dessutom helt fel till smoking om du frågar mig.

Om du väljer väst eller gördel är en smaksak, men fluga ska du ha till hur som helst. Lackskorna är som tidigare nämnts även de obligatoriska precis som den plisserade skjortan.
Citera
2011-09-15, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyXray
Gördel/väst kan du bara skippa om du har en dubbelknäppt smoking. Kravatt är dessutom helt fel till smoking om du frågar mig.

Om du väljer väst eller gördel är en smaksak, men fluga ska du ha till hur som helst. Lackskorna är som tidigare nämnts även de obligatoriska precis som den plisserade skjortan.

Ah my bad

Ignorera det jag skrev om gördel, det andra stämmer dock. Tänkte för ett slag på frack. Som sagt
Citera
2011-09-15, 21:23
Medlem
WhiskeyXrays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mxlaser
Ah my bad

Ignorera det jag skrev om gördel, det andra stämmer dock. Tänkte för ett slag på frack. Som sagt

Till frack bär man ALLTID väst. Vit i nästan alla sammanhang, svart om det är begravning och i vissa herrsällskap. För övrigt är frackrosetten alltid vit om man inte är hovmästare som bär svart. Lite OT, men vad gör man inte för folkbildningen ;-)
Citera
2011-09-15, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyXray
Till frack bär man ALLTID väst. Vit i nästan alla sammanhang, svart om det är begravning och i vissa herrsällskap. För övrigt är frackrosetten alltid vit om man inte är hovmästare som bär svart. Lite OT, men vad gör man inte för folkbildningen ;-)

Ah menar kravatten asså satan. Ne, bannlys mig från forumet, detta är inte min dag!
Citera
2011-09-21, 13:42
Medlem
tantaluss avatar
Mycket forvirring har. Foljande funkar:
  • Endast hangslen
  • Hangslen med vast ovanpa (som da doljer hangslena)
  • Endast gordel

Gordel och hangslen paminner om hangslen och livrem, vilket for tankarna till en viss gammal socialdemokratisk finansminister: http://2.bp.blogspot.com/-mV-oKi2itj...5C3%25A4ng.bmp

Mahanda ar han en mindre lamplig stilforebild. Undvik salunda gordel och hangslen i kombination.
Citera
2011-09-22, 12:02
Medlem
Tack för alla tips och funderingar!

Köpte ett par hängslen som jag fick insydda hos skräddaren. Skippade väst och gördel, då jag tyckte det var snyggast med enbart hängslen.

MVH
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in