• 1
  • 2
2011-09-15, 16:44
Medlem
thefarside.s avatar
hej, hej! detta är säkerligen en dum fråga i mångas ögon, men hursomhelst.

jag står inför ett lägenhetsköp och har tänkt ringa den aktuella bostadsrättsföreningen och fråga, men vill även fråga här:

- brukar det vara några konstigheter med att installera luftkonditionering i insatslägenheter? det hela kräver ju att man gör hål för rör i ytterväggen, vilket jag kan föreställa mig kan skapa bekymmer, men samtidigt måste det väl vara mer attraktivt med lägenheter som kan kylas under sommaren?

har så extremt jobbigt med sommarvärmen, så detta är tämligen viktigt för mig!
Citera
2011-09-15, 17:36
Medlem
GlennGBGs avatar
De kan nog ha synpunkter på det mesta ja, framförallt att ta hål i väggen. Däremot kan jag tänka mig att de kanske kan vara mer toleranta om man kan presentera en annan icke-destruktiv lösning som utförs på ett fackmannamässigt sätt. Exempelvis man ser till att leda ut luften via en ventil, eller kanske via balkongdörren eller så. Men hör med dom, det är säkert inte första gången det händer. För att få köt på benen kanske du kan höra med ett företag som installerar apparaterna hur man normalt sett brukar lösa det i föreningar.
Citera
2011-09-15, 19:33
Medlem
MLHs avatar
Jag har ventiler i mina rum som jag skulle kunna bygga om lite snygg och leda ut luften genom dessa.
Citera
2011-09-15, 22:19
Medlem
Varför vill du ha luftkonditionering?
Om det beror på att du har för varmt/för akallt så ska du ju be styrelsn göra något åt det.
Jag tycker absolut att du ska prata med föreningens styrelse, allra helst skicka ett brev till dem
där du berättar vad du vill göra och varför.

Jag antar att de kommer säga nej. Det hade jag och min styrelse gjort.
Citera
2011-09-15, 22:51
Medlem
Du måste har styrelsens godkännande innan du gör ingrepp i bärande väggar, fasad, etc. Du måste alltså få deras godkännande för inte riskera förverkande.

Att koppla in dig på befintlig ventilation eller nyttja tilluftsventiler till frånluft är inte heller ok. Även dessa åtgärder kräver styrelsens godkännande.
Citera
2011-09-15, 23:24
Medlem
Snurrens avatar
Om du ska installera AC, så innebär det att du gör hål i väggen eller en fönsterkarm (kan göras diskret och snyggt) men problemet är att du till anläggningen ska ha en utedel, såväl som en innedel. Har du ingen balkong eller liknande så kan det bli problem med utedelen, styrelsen lär nog inte gå med på det.

Enklare är att skaffa en portabel apparat som du tar fram när det behövs, och sedan leder ut varmluften från den via ett öppet fönster.
Citera
2011-09-15, 23:25
Medlem
Hur är det med vattenkyld luftkonditionering? Jag antar att något sådant borde gå att koppla in relativt obemärkt, men är det en vanlig/praktisk lösning för en lägenhet?
Citera
2011-09-16, 00:39
Medlem
kakburks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bors
Hur är det med vattenkyld luftkonditionering? Jag antar att något sådant borde gå att koppla in relativt obemärkt, men är det en vanlig/praktisk lösning för en lägenhet?
Ja det finns men de ska anslutas till vatten och avlopp. Slukar i sig en kubikmeter vatten på 6-8 timmar vilket kan vara en nackdel om man betalar kommunalt.
Dessutom gör det aggregatet svårplacerat.

Det finns ju portabla aggregat. Dels med en utomhusdel som man hänger utanför ett fönster. Sen finns det enklare där man leder ut en utblåsslang.

Detta kanske är en lösning: http://www.youtube.com/watch?v=G-e2x93b_6I
Citera
2011-09-16, 00:56
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thefarside.
hej, hej! detta är säkerligen en dum fråga i mångas ögon, men hursomhelst.

jag står inför ett lägenhetsköp och har tänkt ringa den aktuella bostadsrättsföreningen och fråga, men vill även fråga här:

- brukar det vara några konstigheter med att installera luftkonditionering i insatslägenheter? det hela kräver ju att man gör hål för rör i ytterväggen, vilket jag kan föreställa mig kan skapa bekymmer, men samtidigt måste det väl vara mer attraktivt med lägenheter som kan kylas under sommaren?

har så extremt jobbigt med sommarvärmen, så detta är tämligen viktigt för mig!

Det låter som en utmärkt idé. Jag hoppas kunna göra samma sak när vi flyttar till en lägenhet om några månader.

Hoppas det går bra.
Citera
2011-09-16, 09:57
Medlem
thefarside.s avatar
tack för svaren! har inte kontaktat föreningen än.

det finns balkong i lägenheten, om det spelar roll!

fy tusan vad jobbigt det är att bestämma sig för om man ska bjuda eller inte.
Senast redigerad av thefarside. 2011-09-16 kl. 10:01.
Citera
2011-09-16, 10:31
Moderator
rotadents avatar
Jag förstår inte varför du ska installera AC? Ett aggregat på hjul har flera fördelar. Du kan flytta det mellan rummen, det kräver inga ingrepp i lägenheten (annat än kanske om du vill fixa ett fäste för utblåset vid en ventil) och det blir mycket billigare än en fast installation även om du köper ett lite lyxigare aggregat. Jag hade ett på hjul själv tidigare och det gjorde stor skillnad på sommaren, det blev riktigt behagligt inomhus. Jag tror inte att någon förening skulle gå med på att du satte en utedel till en AC-anläggning på fasaden, precis som det är svårt att få tillstånd att över huvud taget göra hål i fasaden.
Citera
2011-09-16, 11:01
Medlem
thefarside.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Jag förstår inte varför du ska installera AC? Ett aggregat på hjul har flera fördelar. Du kan flytta det mellan rummen, det kräver inga ingrepp i lägenheten (annat än kanske om du vill fixa ett fäste för utblåset vid en ventil) och det blir mycket billigare än en fast installation även om du köper ett lite lyxigare aggregat. Jag hade ett på hjul själv tidigare och det gjorde stor skillnad på sommaren, det blev riktigt behagligt inomhus. Jag tror inte att någon förening skulle gå med på att du satte en utedel till en AC-anläggning på fasaden, precis som det är svårt att få tillstånd att över huvud taget göra hål i fasaden.
det är absolut ett alternativ, jag är bara rädd att den väsnas och att grannarna inte riktigt uppskattar det, men det kanske inte är så farligt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in