Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2011-09-18, 13:54
  #25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av nevermindz
Hur menar du? Om man följer min metod försöker man inte ta ställning till om en enskild aktie är övervärderad.

Det var lite det jag menade och det jag inte riktigt förstår. Har säkert missförstått vad du säger då jag enbart har en gammal mobil att läsa och skriva med.

Det jag funderar är hur sjutton man vet att en aktie är köpvärd. På dig låter det som att man ska nöja sig med att priset marknaden satt då det är rätt värdering samt att även framtidsförväntningar är inprisade.

Håller med om att priset alltid är korrekt, men att anta att aktien är korrekt värderad utifrån pris känns lite sådär.

Om man inte läser rapporter och pressmedellanden har man ju ingen aning om hur företaget hanterar problem och framgångar på sikt. Enligt mitt tänk är ju det långsiktiga det som är intressant.
Citera
2011-09-18, 19:19
  #26
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Håller med Caparzo rent fundamentalt men man kan inte enbart stänga ute omvärden. Jag menar, det spelar ju ingen roll hur pass fina bilar Volvo än producerar ifall ingen har råd att köpa dem. Sifforor ljuger knappast och hur fint Volvo (eller annat välskött bolag) är, måste man vara en dåre om man tycker det är fördelaktigt att ligga i dessa bolag då det stormar på den internationella ekonomins ocean.

Ingen tvekan om att bolag som Volvo "alltid" kommer att klara sig men det kan ibland vara mycket fördelaktigt att ta med makroaspekten i analysen, ty det finns mycket pengar att spara ifall man kan ligga likvid under stora delar av en "världsekonomisk kris". Detta är givetvis förknippad med avsevärt högre risk, särskillt ifall man betraktar "utebliven intäckt" som förlust. Månadssparar man, behöver dock man inte oroa sig lika mycket.

Obs. Nu menar jag givetvis inte att man nojjigt ska sälja vid minsta svängning men om det är "en uppenbar risk" för inflöde av negativa nyheter inom en snar framtid, bör man se över sitt innehav.

Visst kan lågkonjunkturer slå mot kvalitetsbolag, på samma sätt som de slår mot de flesta bolag, men mindre välskötta konkurrenter drabbas alltid hårdare. När kvalitetsbolagets vinst tar stryk, kan konkurrenterna gå med förlust. När kvalitetsbolaget ser sig om efter billiga förvärv, sitter skräpbolaget i knät på banken pga sin höga belåning. När kvalitetsbolaget kommer ur lågkonjunkturen med förnyad stryka, ökade marknadsandelar och förbättrad organisation är skräpbolaget sargat av nyemissioner, stora förluster konkurrensfördelar som inte visade sig hållbara.

När det blåser på världsekonomins ocean är det bolagen med hållfasta skrov och kompetenta kaptener, som kommer att överleva. När konkurrenternas båtar tar in vatten och då stormen väl har lagt sig, då kommer du inte att kunna köpa en plats på kvalitetsbolagets båt lika billigt som när molnen i horisonten var mörka. Det är alltid svårt att förutspå vädret och den som alltid köper utifrån makro, kommer att förlora pengar. För när makron är positiv kommer du att köpa, men när makron är negativ, då kommer du att sälja. Köpa högt och sälja lågt, riskerar detta att få som resultat. Köp när det ser som allra jävligast ut. Många väntar på att markobilden ska bli ljusare och då är risken att de hamnar utanför när uppgången kommer. Efter en uppgång på 50-100 % frågar sig småspararen: det kanske är dags att köpa nu?

Den som äger välskötta bolag till rimliga värderingar har inget att oroa sig för, även då det ser ut som att världen står inför ett stålbad som saknar motstycke i historien. På kort sikt kan aktiekursen ta stryk, men det är under lågkonjunkturen som agnarna skiljs från vetet och det är då kvalitetsbolagen obehindrat kan fortsätta att skapa långsiktigt värde åt sina aktieägare.
Citera
2011-09-18, 20:21
  #27
Medlem
Ja, alltså grejen är ju den att jag håller med dig fullt ut, bara med den lilla detaljen att det kan vara fördelaktigt att sitta ut stormen på landbacken ibland, för att sedan köpa in sig billigare. Spekulera i nedgång m.a.o., fast inte till den grad att jag köper bearpapper eller optioner.

Att pricka nollstället i en kris är i praktiken nästintill omöjligt men kan man undvika att vara med i, säg en 10-15%-ig nedgång av en större kris (där börsen totalt tappar, säg 30%), går det att spara kulor.

Känns som att de svenska storbolagens kurser är rejält nertryckta med tanke på hur rapporterna såg ut. Hade jag inte varit student, hade jag lätt månadssparat. Nu har jag enbart en statisk summa att leka med, varför jag är aningen protektionistisk.
Citera
2011-09-19, 02:36
  #28
Medlem
nevermindzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Visst kan lågkonjunkturer slå mot kvalitetsbolag, på samma sätt som de slår mot de flesta bolag, men mindre välskötta konkurrenter drabbas alltid hårdare. När kvalitetsbolagets vinst tar stryk, kan konkurrenterna gå med förlust. När kvalitetsbolaget ser sig om efter billiga förvärv, sitter skräpbolaget i knät på banken pga sin höga belåning. När kvalitetsbolaget kommer ur lågkonjunkturen med förnyad stryka, ökade marknadsandelar och förbättrad organisation är skräpbolaget sargat av nyemissioner, stora förluster konkurrensfördelar som inte visade sig hållbara.

När det blåser på världsekonomins ocean är det bolagen med hållfasta skrov och kompetenta kaptener, som kommer att överleva. När konkurrenternas båtar tar in vatten och då stormen väl har lagt sig, då kommer du inte att kunna köpa en plats på kvalitetsbolagets båt lika billigt som när molnen i horisonten var mörka. Det är alltid svårt att förutspå vädret och den som alltid köper utifrån makro, kommer att förlora pengar. För när makron är positiv kommer du att köpa, men när makron är negativ, då kommer du att sälja. Köpa högt och sälja lågt, riskerar detta att få som resultat. Köp när det ser som allra jävligast ut. Många väntar på att markobilden ska bli ljusare och då är risken att de hamnar utanför när uppgången kommer. Efter en uppgång på 50-100 % frågar sig småspararen: det kanske är dags att köpa nu?

Den som äger välskötta bolag till rimliga värderingar har inget att oroa sig för, även då det ser ut som att världen står inför ett stålbad som saknar motstycke i historien. På kort sikt kan aktiekursen ta stryk, men det är under lågkonjunkturen som agnarna skiljs från vetet och det är då kvalitetsbolagen obehindrat kan fortsätta att skapa långsiktigt värde åt sina aktieägare.

Jag betraktar det som sannolikt att den större motståndskraften mot nergångar är inprisad, resultatet borde då bli att bra bolag då blir bättre i dåliga tider, medan dåliga blir bättre i bra tider, högrisk vs lågrisk alltså.

Mitt sätt att hantera makro går inte ut på att vänta på goda tider för att köpa och att sälja i dåliga tider, utan att gå in när det ser ut som att tiderna kommer att bli relativt bättre och gå ur när de ser ut att bli relativt sämre. Jag köpte våren 2009 och sålde våren 2011 trots att tiderna ansågs bättre vid den senare tidpunkten.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback