Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-09-15, 12:48
  #1
Medlem
Som på bilden visar, igår kväll 2011-09-14 19:00 förfall mina positioner och säkert många andras och det första man ser sen är hur den först dyker för att sen gå upp hur högt som helst

Kan någon förklara vad som har hänt? Har folk köpt ordrar? Är det här fenomenet vanligt? Att efter ett förfallo datum så åker aktien upp så där? Vad har hänt egentligen tycker de verkar väldigt skumt faktist...

Bild på kursen

Kursen är OMXS30 öppning den 15 Sep
__________________
Senast redigerad av TheKey 2011-09-15 kl. 13:18.
Citera
2011-09-15, 21:48
  #2
Medlem
Förstår inte riktigt vad Sverige 30 är men indexen hoppade ju upp så där vid 15 tiden idag när nyheten om att ECB ska låna ut dollar till banker kom.
Citera
2011-09-15, 21:53
  #3
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leetje
Förstår inte riktigt vad Sverige 30 är men indexen hoppade ju upp så där vid 15 tiden idag när nyheten om att ECB ska låna ut dollar till banker kom.

Stockholm 30?

Det är ett index över de 30 mest omsatta aktierna på Stockholmsbörsen.
Citera
2011-09-15, 22:01
  #4
Medlem
jnilssons avatar
Marknaden öppnade kraftigt upp i morse. Inte konstigare än så.

Lite svårt att förstå vad du menar.

Dina positioner förföll... Fick du margin call och positionerna stängdes? Igår kväll? Förekommer handel med svenska indexterminer efter stängning?
Citera
2011-09-16, 01:53
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Marknaden öppnade kraftigt upp i morse. Inte konstigare än så.

Lite svårt att förstå vad du menar.

Dina positioner förföll... Fick du margin call och positionerna stängdes? Igår kväll? Förekommer handel med svenska indexterminer efter stängning?

Nej det blev inte margin call tiden på aktien gick ut, det förfallo datumet har stått där sen förut nu är det t ex ett nytt förfallo datum 2011-12-14 - 20:00

Hur som helst hur kan det inte va konstigt att marknaden går upp spikrakt på mindre än 3 min från 888 till 913? Är det normalt? och varför skedde det just då? Har det nåt med förfallo datumet?
__________________
Senast redigerad av TheKey 2011-09-16 kl. 01:57.
Citera
2011-09-16, 21:52
  #6
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKey
Hur som helst hur kan det inte va konstigt att marknaden går upp spikrakt på mindre än 3 min från 888 till 913? Är det normalt? och varför skedde det just då? Har det nåt med förfallo datumet?
I diagrammet ser jag en öppningskurs som är högre än stängningskursen dagen före. Diagrammet visar inte kontinuerlig tid utan bara tiden då marknaden är öppen. Marknaden har gjort en s.k. "gap up".
Citera
2011-09-16, 23:15
  #7
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
I diagrammet ser jag en öppningskurs som är högre än stängningskursen dagen före. Diagrammet visar inte kontinuerlig tid utan bara tiden då marknaden är öppen. Marknaden har gjort en s.k. "gap up".

Jepp. Med candlestick hade det synts tydligt. Kikar jag i analysprogrammet nu så stängde vi på 890 den 14:e och öppnade på 903 den 15:e.
Citera
2011-09-17, 11:09
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheKey

Hur som helst hur kan det inte va konstigt att marknaden går upp spikrakt på mindre än 3 min från 888 till 913? Är det normalt? och varför skedde det just då? Har det nåt med förfallo datumet?


Världens börser liksom vår följer Usas. Fortsätter börsen upp där efter att vår stängt så öppnar det ofta högre här. Beror också på terminshandeln som är öppen över natten.
__________________
Senast redigerad av Big Kahuna 2011-09-17 kl. 11:13.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback