2011-09-14, 20:41
Medlem
Ralts avatar
Läste precis om något som heter Tempeh som görs av bl.a. sojabönor och ska innehålla mycket protein. Jag har aldrig stött på detta tidigare och undrar hur det används.
Använder man det till bröd, bara som bönor eller som köttsubstitut?

Släng gärna in ett recept om ni har något !
Citera
2011-09-16, 13:34
Medlem
Ralts avatar
Givetvis har jag googlat och letat på FB ifall det stod något där. Från google fick man reda på att det var av sojabönor och lite till men inte hur det används.
Citera
2011-09-16, 16:11
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ralt
Givetvis har jag googlat och letat på FB ifall det stod något där. Från google fick man reda på att det var av sojabönor och lite till men inte hur det används.
Det ser ut att påminna lite om seitan så jag kan tänka mig att det har ungefär samma användningsområde. Dvs till det mesta som köttersättning. Jag har dock ingen erfarenhet an tempeh så jag får forska lite i ämnet.
Citera
2011-09-16, 19:13
Medlem
christerys avatar
Såg inte vidare smaskigt ut... .Men sånt är livet för veggos, lite andefattigt utan kött i recepten men här har du ett förslag http://melleshalsoshop.fi/sv/recept/40

Och nej, jag har inte testat. Har provat tofu och misu och nu blir det inte nåt mer sånt heller.

En köttslamsa gör mig glad
Citera
2011-09-16, 19:30
Medlem
Var tvungen att kolla upp vad det var och det var inget som faller mig på läppen för rutten, jäst (fermented) mat brukar jag vanligtvis hålla mig borta från.
Citera
2021-05-10, 06:41
Medlem
Germanofils avatar
Spontanköpte en förpackning Tempeh som jag testade att grilla. Skar först i skivor och la i marinad en timme innan jag slängde det på grillen. Tyckte inte det var så värst gott. Kommer nog inte att äta det igen. Kanske om jag går på indonesisk restaurang och får det tillagat av proffs.
Citera
2021-05-10, 07:26
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Spontanköpte en förpackning Tempeh som jag testade att grilla. Skar först i skivor och la i marinad en timme innan jag slängde det på grillen. Tyckte inte det var så värst gott. Kommer nog inte att äta det igen. Kanske om jag går på indonesisk restaurang och får det tillagat av proffs.

Det har ju en nästan gummiaktig textur som gör det lite märkligt.

Går att peta ner i grytor och liknande om man gör det på slutet så att det inte kokar sönder.

Fungerar utmärkt att röka och skiva tunt för att ha som tillägg till diverse plockrätter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in