2011-09-14, 19:04
Medlem
_Strebers avatar
Situation:
Tidigare ASUS moderkort gick sönder i samband med att nätagget gick sönder. Moderkortet byttes till ett som är i princip identiskt. Nästan alltså. Nytt grafikkort anskaffades, och förstås nytt nätagg. Ljudkort köptes idag och ersatte det gamla som troligen också var slut. Här börjar problemen, XP känner inte av det nya ljudkortet alls. Jag har letat inställningar i BIOS men hittar inget som skulle ha någon vital betydelse. Moderkortet i fråga är ett ASUS P5B-VM SE S775 och det gamla var ett P5B (alltså lite bättre). Jag prövade först ett vanligt PCI, funkade ej, bytte det sedan till ett PCI-e som inte heller känns av. Frågan är - kan det löna sig att formattera och lägga in XP på nytt eller kommer problemet kvarstå? Moderkortet har inbyggt ljud som jag har försökt stänga av i BIOS men lik förbannat dyker nån slags HD Internal Audio upp i enhetshanteraren.

All hjälp uppskattas.
Citera
2011-09-14, 19:07
Medlem
Guesswhoiams avatar
Kan vara så att det nya ljudkortet ej stödjer XP.

Byt till Windows 7. XP är inte längre en programvara som stödjs utav Microsoft.
Citera
2011-09-14, 19:32
Medlem
_Strebers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guesswhoiam
Kan vara så att det nya ljudkortet ej stödjer XP.

Byt till Windows 7. XP är inte längre en programvara som stödjs utav Microsoft.

Det "nya" ljudkortet är från 2009 Creative X-Fi Xtreme Audio.
Citera
2011-09-14, 20:42
Medlem
crillecrilles avatar
Ingen idé att hålla på med XP längre. Installera W7, finns gott om bra versioner på "marknaden". Kan nästan garantera dig att du inte ens kommer behöva göra något manuellt utan Windows kommer själv fixa drivrutinerna automatiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in