Situation:
Tidigare ASUS moderkort gick sönder i samband med att nätagget gick sönder. Moderkortet byttes till ett som är i princip identiskt. Nästan alltså. Nytt grafikkort anskaffades, och förstås nytt nätagg. Ljudkort köptes idag och ersatte det gamla som troligen också var slut. Här börjar problemen, XP känner inte av det nya ljudkortet alls. Jag har letat inställningar i BIOS men hittar inget som skulle ha någon vital betydelse. Moderkortet i fråga är ett ASUS P5B-VM SE S775 och det gamla var ett P5B (alltså lite bättre). Jag prövade först ett vanligt PCI, funkade ej, bytte det sedan till ett PCI-e som inte heller känns av. Frågan är - kan det löna sig att formattera och lägga in XP på nytt eller kommer problemet kvarstå? Moderkortet har inbyggt ljud som jag har försökt stänga av i BIOS men lik förbannat dyker nån slags HD Internal Audio upp i enhetshanteraren.
Ingen idé att hålla på med XP längre. Installera W7, finns gott om bra versioner på "marknaden". Kan nästan garantera dig att du inte ens kommer behöva göra något manuellt utan Windows kommer själv fixa drivrutinerna automatiskt.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!