• 1
  • 2
2011-09-14, 14:45
Medlem
vixis avatar
För mer än 1 år sedan gjorde jag misstaget att gå på erbjudandet att prova en säkerhetsbricka till mina nycklar gratis i 3 månader. När den tiden var slut så var jag inte intresserad av att fortsätta använda brickorna.

Problemet är bara att företaget, mySafety, vägrar att förstå det. De ringer mig hela tiden, oftast tidigt på morgonen. De skickar även inbetalningskort varje månad. Det är förstås ett sånt inbetalningskort som man bara betalar in på om man vill ha säkerhetsbrickan, men det driver mig till vansinne att de vägrar fatta!

Jag har ringt dem flera gånger. Sista gången sa han jag pratade med att han hade tagit bort mitt nummer från deras system och att de inte skulle skicka några fler brev. Jag har mailat dem och bett dem sluta ringa mig och skicka brev till mig. Ingenting funkar och det har gått mer än ett år nu!

Min teori är att de jävlas med folk tills de inte orkar mer och fortsätter använda säkerhetsbrickorna. Det kostar trots allt bara 69kr/år och betalar man det så slipper man ju de jävlarna i ett år. Stundtals är den tanken mycket frestande.

Det här har gått så långt att jag funderar på att byta nummer. I början brydde jag mig inte så mycket, men nu blir jag tvärförbannad så fort jag ens hör namnet "mySafety"!!

Någon som har haft samma problem som mig? Hur får jag det här företaget att lämna mig ifred?
Citera
2011-09-14, 14:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vixi
För mer än 1 år sedan gjorde jag misstaget att gå på erbjudandet att prova en säkerhetsbricka till mina nycklar gratis i 3 månader. När den tiden var slut så var jag inte intresserad av att fortsätta använda brickorna.

Problemet är bara att företaget, mySafety, vägrar att förstå det. De ringer mig hela tiden, oftast tidigt på morgonen. De skickar även inbetalningskort varje månad. Det är förstås ett sånt inbetalningskort som man bara betalar in på om man vill ha säkerhetsbrickan, men det driver mig till vansinne att de vägrar fatta!

Jag har ringt dem flera gånger. Sista gången sa han jag pratade med att han hade tagit bort mitt nummer från deras system och att de inte skulle skicka några fler brev. Jag har mailat dem och bett dem sluta ringa mig och skicka brev till mig. Ingenting funkar och det har gått mer än ett år nu!

Min teori är att de jävlas med folk tills de inte orkar mer och fortsätter använda säkerhetsbrickorna. Det kostar trots allt bara 69kr/år och betalar man det så slipper man ju de jävlarna i ett år. Stundtals är den tanken mycket frestande.

Det här har gått så långt att jag funderar på att byta nummer. I början brydde jag mig inte så mycket, men nu blir jag tvärförbannad så fort jag ens hör namnet "mySafety"!!

Någon som har haft samma problem som mig? Hur får jag det här företaget att lämna mig ifred?

Säg att du redan är kund hos smartsafety och inte är intresserad av deras tjänst längre.

Annars kan du skicka PM med dina uppgifter så ska jag läsa lusen av dom!
Citera
2011-09-14, 14:55
Medlem
krisus avatar
Shit vad jobbigt det där låter.
Det verkar poppa upp fler och fler av de där tjänsterna.
Jag fick via mitt gym ett erbjudande om prova på "thisbelongs.to" gratis under några månader.
Man fick sedan välja om man ville fortsätta eller ej.
Jag valde att inte fortsätta, vilket resulterat i att jag får tomma mail till min slaksmail med följande i rubriken " Det är dags att betala din avgift för returtjänsten ".
Som sagt mailet är tomt och allt som står, står i "ämnesraden".
Känns sådär lagom seriöst
Citera
2011-09-15, 12:59
Moderator
rotadents avatar
Jag har också bråkat med MySafety en del, men jag har fått dem att lämna mig ifred till slut. Det tog en stund, men efter ett par samtal dit där jag blev alltmer irriterad så skärpte de till sig. Det är märkligt att de inte skötte det snyggare gentemot dig, jag har fått känslan av att de har lugnat sig något senaste året eller så och försöker förbättra sitt skamfilade rykte. De bytte väl namn från Securia till MySafety just för att slippa dras med sin historia och ett risigt rykte... Nåväl, de ska inte vara omöjliga, jag blev ju av med dem. Däremot måste man nog vara väldigt bestämd mot dem.
Citera
2011-09-15, 21:37
Medlem
vixis avatar
Tack för tipsen! Ska prova allt.

Funderar på om det inte finns någon lag som säger att företag inte får ringa eller skriva brev när kunden har sagt nej? Något man kan hänvisa till och på så sätt hota på ett lagligt sätt.
Citera
2014-12-13, 18:51
Medlem
Lillstarks avatar
Gammal tråd men jag undrar en grej, har två stycken nyckelbrickor som jag funderar på att inte förnya. På inbetalningskortet står det
"Vid försenad eller utebliven betalning skickas en påminnelse med påförd påminnelseavgift (50kr)"
Vad menas med detta? Vill jag inte längre ha tjänsten är det väl bara att inte betala eller har de lurat mig att teckna ett abonnemang som måste sägas upp?
Citera
2014-12-13, 19:40
Medlem
UnEasys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillstark
Gammal tråd men jag undrar en grej, har två stycken nyckelbrickor som jag funderar på att inte förnya. På inbetalningskortet står det
"Vid försenad eller utebliven betalning skickas en påminnelse med påförd påminnelseavgift (50kr)"
Vad menas med detta? Vill jag inte längre ha tjänsten är det väl bara att inte betala eller har de lurat mig att teckna ett abonnemang som måste sägas upp?

Fyfan det här företaget är rena HIV'en. De går inte att bli av med. Begärt in skriftligt på min uppsägning men de vägrar skicka ut papper. Kan sätta pengar på att jag får en påminnelse nästa höst också. Kommer aldrig någon faktura så man har chans att avbeställa, de går raka vägen på påminnelse.
Citera
2014-12-13, 19:51
Medlem
Lillstarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnEasy
Fyfan det här företaget är rena HIV'en. De går inte att bli av med. Begärt in skriftligt på min uppsägning men de vägrar skicka ut papper. Kan sätta pengar på att jag får en påminnelse nästa höst också. Kommer aldrig någon faktura så man har chans att avbeställa, de går raka vägen på påminnelse.

Måste det sägas upp? På baksidan av räkningen står det:

6.2 Avtalstid och uppsägning
Detta avtal gällande Nyckelbricka gäller för den bindningstid
som är specificerat genom kundens beställning. Efter
bindningstidens utgång får kund erbjudande om att förlänga
tjänsten ett (1) år. Erbjudandet är helt utan förpliktelser. Väljer
kund att inte förlänga tjänsten blir den inaktiv 14 dagar
efter erbjudandets sista betaldag.

https://www.mysafety.se/sites/mysafe...ricka_1409.pdf

Jag tolkar det som att det bara är att låta bli att betala så sägs tjänsten upp?
Citera
2014-12-14, 19:45
Medlem
säga att du precis fått besked om cancer och vill bli lämnad ifred sista tiden, funkar alltid
Citera
2014-12-16, 13:27
Medlem
Lillstarks avatar
Jag har pratat med deras kundtjänst och det är bara att låta bli att betala nyckelbrickorna så upphör de att gälla, man behöver inte heller skicka tillbaka dem.

Jag antar att de har skärpt sig efter att ha varit i marknadsdomstolen:http://www.konsumentverket.se/Nyhete...mmer-Mysafety/

De har även nyligen blivit utkastade från Kontakta: http://www.privataaffarer.se/nyaaffa...lningar-683651

De kommer säkert att ringa till mig en gång i veckan och vilja sälja sina tjänster men det är ju lätt att lägga till dem i callblockern bland alla andra oseriösa telefonnummer.
Citera
2014-12-19, 00:14
Medlem
MultiBethesdas avatar
Korrekt.

Aldrig förstått problemet egentligen, det står ju tydligt i det finstilta att den löper ut efter utebliven betalning utanför bindningstiden (i det fallet). Om det nu råkar finnas en frivillig faktura för att förnya tjänsten med är det ju helt enkelt bara enkelt att slänga eller betala den, beroende på om du vill avsluta eller förnya ditt avtal.

Lika svårt att förstå som när du prenumererar på en vanlig mode-tidning. Då får du ju hem en drös med "fakturor" (vilket egentligen bara är ett alternativ att börja prenumerera på andra tidningar eller förnya din prenumeration)...

Anledningen varför du slänger dessa är möjligen för att du redan från Bamse känner till att det är erbjudanden, inget annat. Dock har du ju inte haft försäkringar sedan barnsben, dock
Citera
2014-12-19, 01:23
Medlem
MultiBethesdas avatar
Men som svar på din fråga.

Det handlar kort och gott om en god kommunikation.

Förklara för försäljaren ditt budskap:

Motiv
Din vilja
Konsekvenser

Motiv
Använd starka motiv som hur du känner dig när du blir uppringd hela tiden, störd, rädd, arg, ex.
Använd inte svaga motiv som "jag äter", "det har du inget att göra med", "kör bil".

Din vilja
Tydligt beskriv det du vill ex. att du aldrig vill bli uppringd igen från x-företag.
Eller vad du nu vill säga.

Konsekvenser
Använd en stark konsekvens som faktiskt ger en konsekvens för företag/försäljaren.
Exempelvis en anmälan till KO.
Använd för guds skull inte "jag kommer döda dig" eller personhot. Försäljare är ju nämligen faktiskt en lika vanlig människa som du själv, och vad är din naturliga reaktion för ett hot, oavsett på arbetstid eller ej.

Försök göra detta i en sansad, allvarlig och seriös ton så är sannolikheten stor att försäljaren faktiskt placerar dig i en "ring inte upp igen" lista, vilket fungerar som det låter.

Om försäljaren inte bemöter ditt budskap eller ger dig någon sorts feedback (som visar på att hen förstår vad du menar), då kan du bli ruskigt arg och berätta att du kommer anmäla hen/företag till KO.

Effekten kommer vara: försäljaren blir rädd att få skit från cheferna, cheferna blir rädda att bli skit från sina chefer osv., du kommer inte bli uppringd igen.

Kul fakta:
Försäljare som aldrig ger upp, är otrevliga eller mumlar, verkar konstiga är oftast provanställda, nyanställda eller orutinerade. Kom ihåg att dessa, om de nu inte förbättrar sig snabbt, kommer onekligen bli avskedade inom mycket kort period (1-4 veckor).

För att precisera sig på MySafety har det varit och är under denna period (2014) väldigt mycket kommande och gående provanställda. Av den enkla anledningen att vi helt enkelt filtrerar och arbetar fram de duktiga, professionella försäljarna.

Många som får prova på att jobba här är inte vad till synes eller på arbetsintervjun verkar vara.
Senast redigerad av MultiBethesda 2014-12-19 kl. 01:27.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in