2011-09-14, 08:04
Medlem
Som rubriken tyder kommer min flickvän få löneutmätning inom kort. Vi har varit tillsammans i ca ett halvår. Skulderna (ca 70k) drog hon på sig långt innan vi träffades. Hon lever till vardags väldigt slösaktigt. Ska jag behöva försörja detta beteende under löneutmätningen? Jag försöker istället komma med tips på hur hon kan sänka sina levnadskostnader så att hon ska klara sig, men då blir hon irriterad och säger ungefär, "vadå, ska vi inte hjälpas åt?"

Jag är student och har redan begränsad inkomst, samt egen hyra och räkningar att betala. Jag kan tycka att det är hennes skulder och i första hand hennes problem då. Det är hon som köpt en TV på avbetalning som hon inte hade råd med osv. Är jag snål eller "elak" som resonerar som jag gör?
Citera
2011-09-14, 08:08
Medlem
Conceptions avatar
Självklart inte!

Känns väldigt mycket som hon förväntar sig att bli försörjd av dig vilket aldrig är bra. En bra tjej klarar sig själv.

Bli tillsammans med någon som har skulder och dessutom inte klarar sin egna ekonomi är aldrig en bra start på livet.

Bor ni tillsammans redan nu alltså efter bara att ha varit tillsammans ett halvår?
Citera
2011-09-14, 08:09
Medlem
mungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambience
Är jag snål eller "elak" som resonerar som jag gör?
Nej, du hjälper henne inte genom att försörja henne. Det som kan hjälpa är att hon får smaka på verkligheten.
Citera
2011-09-14, 08:10
Medlem
Dumpa.

Tjejen verkar både korkad och omogen. Du ska absolut inte hjälpa henne ekonomiskt, skulderna är hennes problem och ska inte gå ut över dig.
Citera
2011-09-14, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
S

Bor ni tillsammans redan nu alltså efter bara att ha varit tillsammans ett halvår?

Nej, vi har varsin bostad.
Citera
2011-09-14, 08:12
Medlem
Danielxbf32s avatar
Borde du inte diskutera saken med henne istället för på FB?
Citera
2011-09-14, 08:16
Medlem
Conceptions avatar
Citat:

Då har du inget som helst krav på dig att hjälpa henne ekonomiskt och be henne absolut inte att bli sambo med dig. Låt henne reda ut sina skulder själv och fixar hon det så kan hon vara framtidsmaterial.

Så fortsätt lev i varsin bostad och ha absolut skilda ekonomier! Du ska definitivt inte försörja henne!
Citera
2011-09-14, 08:17
Medlem
Vakthoras avatar
klart du inte skall hjälpa henne.
Hennes skulder hennes ansvar.
klart att har du pengar över kan du ju skjuta till lite
men varför skall du leva i ekonomisk kris för att hon inte kan hantera pengar
Citera
2011-09-14, 08:20
Medlem
XpS06s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danielxbf32
Borde du inte diskutera saken med henne istället för på FB?

Troligtvis är det väl det han kommer göra också. Han frågade dock om råd här på FB innan han diskuterar med henne.

OnT: Självklart ska du inte behöva försörja henne. Det låter som att hon är lite omogen och har dålig självinsikt. Försök ta ett allvarligt snack där du säger att du ej har råd att försörja henne och att hon får ta och lösa detta själv.

Om hon inte förstår detta så är det tyvärr bara att dumpa. Ekonomiska problem kan förstöra vilken relation som helst och ni har ju inte varit tillsammans särskilt länge, tänk då hur det kan bli i framtiden..
Citera
2011-09-14, 08:29
Medlem
KakorPlusMjolks avatar
Citat:

Men hur tänker hon då...? Hon verkar tro att ni är ett gift par om hon tycker att det är din skyldighet att ta henne ur situationen som hon själv har satt sig i... Du gör henne en tjänst genom att inte hjälpa till. Hon får lära sig ansvar och mogna till lite.

Om hon har skulder och lever slösaktigt som du säger så är hon uppenbarligen inte ansvarsfull, och om ni skulle välja att flytta ihop kan det gå ut över din ekonomi också...
Citera
2011-09-14, 08:36
Medlem
Eftersom jag jobbar ganska mycket vid sidan av studierna så har jag faktiskt råd att hjälpa henne endel. Och det har jag för avsikt att göra också, men endast med de nödvändiga kostnaderna såsom mat, räkningar osv. Jag vill bara inte att det ska vara så att jag jobbar extra för att hon ska ha råd att fortsätta sitt slösaktiga leverne med att köpa mat ute flera gånger i veckan, småhandla i den lokala matbutiken osv. Eller för den delen försörja hennes coca-cola och nikotinberoende... Hon måste ju lära sig någon gång tycker jag. Är jag snål då? Det tycker hon.
Citera
2011-09-14, 08:36
Medlem
Tronkans avatar
du är student och skall försörja någon med löneutmätning? hahaha, lycka till

hon kommer ju få existensminimum. bör ligga på ungefär samma som din CSN "inkomst"

du är inte snål och hon låter som en brud som måste lära sig av sina egna misstag. låt henne svara för konsekvenserna som HON har skapat annars lär hon ju aldrig lära sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in