2011-09-14, 00:45
Medlem
Om vi tolkar modal realism i enlighet med Lewis, mao alla logiskt mjliga vrldar existerar, s fr vi att det finns en vrld dr en identisk "kopia" till mig dr och hamnar i paradiset (eller varfr inte uppstr direkt i paradiset med alla mina minnen). Tar vi in Derek Parfit i ekvationen s finns ven psykologisk kontinuitet mellan mig och den hr "kopian". Sg att du nu dr och det i en mjlig vrld finns en kopia som "vaknar upp" och nu befinner sig i paradiset...

Ni kanske frstr vart jag vill komma? Leder min lilla lsklingsteori modal realism till religiositet (mnne i en reviderad mening)?!
Citera
2011-09-19, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Micke_hs
Om vi tolkar modal realism i enlighet med Lewis, mao alla logiskt mjliga vrldar existerar, s fr vi att det finns en vrld dr en identisk "kopia" till mig dr och hamnar i paradiset (eller varfr inte uppstr direkt i paradiset med alla mina minnen). Tar vi in Derek Parfit i ekvationen s finns ven psykologisk kontinuitet mellan mig och den hr "kopian". Sg att du nu dr och det i en mjlig vrld finns en kopia som "vaknar upp" och nu befinner sig i paradiset...

Ni kanske frstr vart jag vill komma? Leder min lilla lsklingsteori modal realism till religiositet (mnne i en reviderad mening)?!

Jag frstr din princip men du mste vara mer precis i din beskrivning. Vi kan alla principen men inte hur du tnker.
Citera
2011-09-20, 19:14
Medlem
chajusongs avatar
Det beror vl p om "logiskt mjliga" vrdar utesluter gudomliga vsen som kan bryta mot logiska och materiella lagar?
Citera
2011-09-21, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chajusong
Det beror vl p om "logiskt mjliga" vrdar utesluter gudomliga vsen som kan bryta mot logiska och materiella lagar?

P vilket stt bryter ett evigt paradis mot logiska lagar? Om paradiset vore logiskt omjligt ja d skulle teister vara krda innan debatten ens brjat.

Det r fullt logiskt mjligt med en vrld dr du imorgon befinner dig i ett evigt paradis. Det skulle kunna vara den hr vrlden. Det vet du inte.
Citera
2011-09-22, 19:01
Medlem
themistokless avatar
Citat:
P vilket stt bryter ett evigt paradis mot logiska lagar? Om paradiset vore logiskt omjligt ja d skulle teister vara krda innan debatten ens brjat.

Det r fullt logiskt mjligt med en vrld dr du imorgon befinner dig i ett evigt paradis. Det skulle kunna vara den hr vrlden. Det vet du inte.

Om ett evigt paradis r mjligt r inte helt ltt att bevisa. Eftersom ingen egentligen vet vad ett sdant paradis r fr ngot s blir det frbannat svrt att argumentera fr dess mjlighet/omjlighet. S till att brja med fr man nog definiera det dr paradiset lite mer ingende.
Citera
2011-09-22, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av themistokles
Om ett evigt paradis r mjligt r inte helt ltt att bevisa. Eftersom ingen egentligen vet vad ett sdant paradis r fr ngot s blir det frbannat svrt att argumentera fr dess mjlighet/omjlighet. S till att brja med fr man nog definiera det dr paradiset lite mer ingende.

Logiskt mjligt r det definitivt. Det r relativt f saker som inte r logiskt mjliga, framfr allt rena motsgelser. En del anser ju tom att allt som r (genuint) tnkbart ocks r logiskt mjligt.

S visst tusan finns det enligt modal realism en mjlig vrld i vilken du imorgon vaknar upp i ngot slags paradis och drefter lever evigt i lycka, faktum r att det finns ondligt mnga sdana vrldar. Fr varje gonblick som gr breder ondligt mnga vrldar ut sig och "skiljer sig" frn denna.

Om man r modal realist dvs.

David Lewis var vldigt tydlig med att pongtera att vr vrld r vr vrld och andra modaliteter r andra modaliteter (aktualitet r indexikalt). Det gr inte att "byta vrld". Men tar vi in Derek Parfit i ekvationen s spelar det ingen egentlig roll.
Citera
2011-09-25, 16:50
Medlem
themistokless avatar
Citat:
Logiskt mjligt r det definitivt. Det r relativt f saker som inte r logiskt mjliga, framfr allt rena motsgelser. En del anser ju tom att allt som r (genuint) tnkbart ocks r logiskt mjligt.

S visst tusan finns det enligt modal realism en mjlig vrld i vilken du imorgon vaknar upp i ngot slags paradis och drefter lever evigt i lycka, faktum r att det finns ondligt mnga sdana vrldar. Fr varje gonblick som gr breder ondligt mnga vrldar ut sig och "skiljer sig" frn denna.

Om man r modal realist dvs.

David Lewis var vldigt tydlig med att pongtera att vr vrld r vr vrld och andra modaliteter r andra modaliteter (aktualitet r indexikalt). Det gr inte att "byta vrld". Men tar vi in Derek Parfit i ekvationen s spelar det ingen egentlig roll.

Vad Lewis sger behver du inte frklara fr mig. Min invndning bygger snarare p att evighet i sig skulle kunna vara en logisk omjlighet. Jag har inte lst tillrckligt mycket om ondligheter och evigheter fr att kunna uttala mig med skerhet men om jag inte missfrsttt saken helt s ligger den huvudsakliga skillnaden i att evighet r en ondlighet med dubbel riktning. Ondligt bakt i tid och ondligt framt. Att pltsligt dyka upp i en annan mjlig vrld skulle drmed omjliggra en evighet i paradisvrlden. Det dr r frhllandevis ointressant men om det visar sig att evighet, i den betydelsen, innehller sjlvmotsgelser s faller idn. Den kristna gudsuppfattningen bygger p idn om att Gud r evig i exakt den betydelsen ocks. Fanns fre allt och kommer finnas efter allt s att sga. Om det nu r ett snt paradis du r ute efter...

Derek Parfit har jag smre koll p. Vad r det han sger mer exakt?

EDIT: Om det skulle finnas mjliga vrldar dr ven omjligheter aktualiseras, urvattnas inte d hela begreppet mjlighet? Lite som att Freud sger att man r anal och bekrftar sin synpunkt genom ens frnekande. Du frstr nog vad jag menar. D tycks mjlig/omjlig upphra att vara en distinktion och diskussionen i sig tappar sin ursprungliga pong. Dvs att skilja mellan logisk mjlighet och logisk omjlighet.
Senast redigerad av themistokles 2011-09-25 kl. 16:52.
Citera
2011-09-28, 22:23
Medlem
LucNNs avatar
I will take this in a fucked up english. I am drunk and my keyboard are missing many essential characters. I am not to well versed in modal realism (or modal logic), but I know some fun arguments against modal realism. First, I dont believe it leads to religiosity, but it might lead to some weird theistic thesises. But one could (and many have) argued that some of the key concepts of christianity are incoherent, which might be a relief for you. I take most of the "fun" consequenses of modal realism to be intuitive arguments against its truth. I will write friday or saturday and try to sketch some of the (very) funny consequenses of modal realism. Ps. abandon it.
Citera
2011-10-03, 02:32
Medlem
Pongen r inte att hnga upp sig p en viss form av teism, pongen r att modal realism i kombination med derek parfits teorier om vad som konstituerar en individ i tiden leder till en slags teistisk vrldsinstllning. Nu finns det ju ocks ondligt mnga vrldar utan varken ngra "paradis" eller "helveten" eftersom det d finns ondliga uppsttningar av alla mjliga logiskt koherenta scenarion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in