2011-09-13, 22:30
Medlem
skrudiss avatar
Hej,

Jag skaffade tidigare en AirPort Express och det var utan problem som jag installerade den till det trådlösa nätverk som existerade. Nu har jag dock flyttat hemifrån, och tillhandahar numera trådlöst Internet genom en USB.

Problemet är följande: Jag har ett hemmanätverk uppsatt för AirPorten för att främst spela musik genom iTunes. Dock, när jag har igång AirPort Express anslutet på nätverket samtidigt som Internet (genom USB-dongen), fungerar inte Internetuppkopplingen. Stänger jag därefter av det trådlösa AirPort-nätverket, fungerar Internet så småningom. Jag har försökt ändra bland inställningarna, utan att lyckas. Är bevisligen inte tillräckligt kunnig, och försöken att göra en google-problemlösning har inte varit lyckade.

Är det någon som kan hjälpa mig? Vidare ber jag om ursäkt för att förklaringen kan ha blivit luddig, men jag hoppas att ni förstår själva problematiken.
Citera
2011-09-13, 23:43
Medlem
Vet inte om detta funkar fullt ut, men det kanske kan vara något att testa. USB-stickan har ingenting med ditt trådlösa nätverk att göra utan förser bara din dator med internet via 3G. Din dator kan däremot starta ett adhoc-nätverk som du skulle kunna döpa till något lämpligt namn och som din Airport Express kanske skulle kunna ansluta till. Airport Express skall vara inställd på att ansluta till ett befintligt nätverk med SSID och lösenord enligt inställningarna på ditt adhoc-nätverk. Vet inte riktigt hur man borde ställa ip-adresser, routeradress etc i Airport Express.

Vet som sagt inte om det funkar ihop med Airport Express men min tanke är samma som finns i många nyare mobiler med delning av 3G-uppkopplingen. Mobilen funkar ju då som en gateway mellan 3G och WLAN.
Citera
2011-09-17, 23:00
Medlem
skrudiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nickepicke77
Vet inte om detta funkar fullt ut, men det kanske kan vara något att testa. USB-stickan har ingenting med ditt trådlösa nätverk att göra utan förser bara din dator med internet via 3G. Din dator kan däremot starta ett adhoc-nätverk som du skulle kunna döpa till något lämpligt namn och som din Airport Express kanske skulle kunna ansluta till. Airport Express skall vara inställd på att ansluta till ett befintligt nätverk med SSID och lösenord enligt inställningarna på ditt adhoc-nätverk. Vet inte riktigt hur man borde ställa ip-adresser, routeradress etc i Airport Express.

Vet som sagt inte om det funkar ihop med Airport Express men min tanke är samma som finns i många nyare mobiler med delning av 3G-uppkopplingen. Mobilen funkar ju då som en gateway mellan 3G och WLAN.

Jag är tacksam för ditt svar. Skall prova detta snarast, och hoppas på en lösning. Har tänkt på att ställa frågan till någon av Apple-butikerna runtom Stockholm, men har inte proriterat det tillräckligt ännu.

Tack, och trevlig kväll!
Citera
2011-09-19, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrudis
Problemet är följande: Jag har ett hemmanätverk uppsatt för AirPorten för att främst spela musik genom iTunes. Dock, när jag har igång AirPort Express anslutet på nätverket samtidigt som Internet (genom USB-dongen), fungerar inte Internetuppkopplingen. Stänger jag därefter av det trådlösa AirPort-nätverket, fungerar Internet så småningom.
Det låter som att AirPort har högre prioritet än USB-dongeln, därför försöker din dator att ansluta till internet via AirPort.
  • Öppna Systeminställningar.
  • Välj Nätverk.
  • Under nätverkslistan har du en ikon med ett kugghjul, klicka på den och välj Ange tjänsteordning...
  • Drag-och-släpp USB-dongeln så att den är högst upp.
  • Klicka OK.
  • Klicka Utför.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in