Flashback bygger pepparkakshus!
2011-09-13, 22:07
Bannlyst
Både jag och min syster har nyligen fått bärbara datorer från skolan. Jag har en Hp och hon en Mac. När hennes klass fick datorerna så hade dom en genomgång om hur man använder olika program samt vett och etikett om datorn etc. Där hade läraren sagt att man helst inte ska stänga av Macen mer än ca. en gång i veckan då det kan skada datorn, man skulle helst ha den i viloläge/strömspararläge. Jag har inte fått några sådana instruktioner och undrar huruvida detta kan stämma, samt om det endast gäller Mac eller också andra slags datorer?
Citera
2011-09-13, 22:13
Medlem
Smiskads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerryh
Både jag och min syster har nyligen fått bärbara datorer från skolan. Jag har en Hp och hon en Mac. När hennes klass fick datorerna så hade dom en genomgång om hur man använder olika program samt vett och etikett om datorn etc. Där hade läraren sagt att man helst inte ska stänga av Macen mer än ca. en gång i veckan då det kan skada datorn, man skulle helst ha den i viloläge/strömspararläge. Jag har inte fått några sådana instruktioner och undrar huruvida detta kan stämma, samt om det endast gäller Mac eller också andra slags datorer?

Jag har hört det ett par gånger, om alla laptops.
Men jag stänger av min varje kväll när jag ska sova.

Tycker inte om när min laptop blir för varm så jag är rädd att den ska överhettas även att det inte händer ofta.

Min mamma och jag köpte två laptops vid samma tillfällen 3 år sedan, hon har ALDRIG stängt av sin laptop sedan dess, medans jag stänger av min nästan varje dag och låter den vila. Fler gånger under sommaren då laptopen blir väldigt varm även fast jag har två stora fläktar riktade mot den.
Än så länge funkar bägge laptopsen. Fujitsu siemens amilo
Citera
2011-09-13, 22:16
Medlem
Zephyreuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smiskad

Tycker inte om när min laptop blir för varm så jag är rädd att den ska överhettas även att det inte händer ofta.

Min mamma och jag köpte två laptops vid samma tillfällen 3 år sedan, hon har ALDRIG stängt av sin laptop sedan dess, medans jag stänger av min nästan varje dag och låter den vila. Fler gånger under sommaren då laptopen blir väldigt varm även fast jag har två stora fläktar riktade mot den.

Hur är det med stationära?(lite OffT..)

-Zeph
Citera
2011-09-13, 22:20
Medlem
orangebuoys avatar
Jag tänkte faktiskt på det här häromdagen eftersom jag i princip aldrig stänger av min dator (en MacBook Pro). Inte för att jag fått några såna instruktioner, det har bara blivit så. Köpte den för två år sedan och den fungerar fortfarande fint. Det låter ju konstigt att datorn skulle ta skada av att man stänger av den, men jag har ingen aning.
Citera
2011-09-13, 22:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Smiskad

Håller med dig, att låta datorn stå på över natten låter dumt. Läraren hade verkligen lagt benämning på att det kan skada datorn om man stänger av den ofta. Vore snällt om någon kunde förklara varför detta skulle skada datorn?

Jag gillar att veta sånt här.
Citera
2011-09-13, 22:31
Bannlyst
Varför ska man inte stänga av en dator om man inte ska använda den på länge? Det var det dummaste jag hört! Jag skulle aldrig få för mig att låta datorn stå på över natten - och detta mycket beroende på ljudet! En dator är inte precis tyst; min bärbara både surrar nästan lika högt som min gamla stationära och får dessutom ur sig ett återkommande skrapande ljud inifrån... irriterande! Även om jag inte haft datorn i sovrummet skulle jag givetvis ha stängt av den när jag sover. Att den inte står på när jag är på jobbet är ännu mer självklart!
Citera
2011-09-13, 22:37
Medlem
siiiTas avatar
Jag stänger bara av mina datorer när jag ska åka iväg under en längre tid.
Den stationära använder jag knappt men den står ändå alltid igång i viloläge eftersom att det tar lång tid att starta om jag nu får för mig att använda den.

Båda är Mac, den stationära är 4 år och lite seg men det beror nog snarare på åldern än att jag aldrig stänger av den!
Den bärbara är knappt ett halvår och den är som ny!
Citera
2011-09-13, 22:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av orangebuoy
Jag tänkte faktiskt på det här häromdagen eftersom jag i princip aldrig stänger av min dator (en MacBook Pro). Inte för att jag fått några såna instruktioner, det har bara blivit så. Köpte den för två år sedan och den fungerar fortfarande fint. Det låter ju konstigt att datorn skulle ta skada av att man stänger av den, men jag har ingen aning.

Ok, jag kom på nu att både jag och systern har inloggningar till datorerna, d.v.s. att man loggar in på en personlig användare som skolan har delat ut. Det är väl något program som tillhör skolnätverket eller liknande.

Kan det vara anledning till att läraren sa detta? För mig tar det i princip fem minuter innan jag kan använda min dator när jag startar den. Jag tror det beror på just denna inloggning.

Men jag ser fortfarande inte varför det skulle vara skadligt att stänga av den, att inte stänga av den påskyndar ju bara inloggningen?
Citera
2011-09-13, 22:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Oilkink
Varför ska man inte stänga av en dator om man inte ska använda den på länge? Det var det dummaste jag hört! Jag skulle aldrig få för mig att låta datorn stå på över natten - och detta mycket beroende på ljudet! En dator är inte precis tyst; min bärbara både surrar nästan lika högt som min gamla stationära och får dessutom ur sig ett återkommande skrapande ljud inifrån... irriterande! Även om jag inte haft datorn i sovrummet skulle jag givetvis ha stängt av den när jag sover. Att den inte står på när jag är på jobbet är ännu mer självklart!

Ja, känns mer som att läraren sade detta utifrån egna rutiner och sedan för att det ska låta trovärdigt så slänger han/hon in att detta kan vara skadligt. Men å andra sidan så är Mac datorerna dyra. Jag förmodar att denne hade en lista med saker att nämna som kan vara bra att veta.
Citera
2011-09-13, 22:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av siiiTa
Jag stänger bara av mina datorer när jag ska åka iväg under en längre tid.
Den stationära använder jag knappt men den står ändå alltid igång i viloläge eftersom att det tar lång tid att starta om jag nu får för mig att använda den.

Båda är Mac, den stationära är 4 år och lite seg men det beror nog snarare på åldern än att jag aldrig stänger av den!
Den bärbara är knappt ett halvår och den är som ny!

Tackar för svar!
Citera
2011-09-13, 22:50
Medlem
laserbeamzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerryh
Ok, jag kom på nu att både jag och systern har inloggningar till datorerna, d.v.s. att man loggar in på en personlig användare som skolan har delat ut. Det är väl något program som tillhör skolnätverket eller liknande.

Kan det vara anledning till att läraren sa detta? För mig tar det i princip fem minuter innan jag kan använda min dator när jag startar den. Jag tror det beror på just denna inloggning.

Men jag ser fortfarande inte varför det skulle vara skadligt att stänga av den, att inte stänga av den påskyndar ju bara inloggningen?

Då ni fått konton från skolan så är ni med garanti med i skolans domän.
Det är inte farligt att stänga av den, snarare bra.. du låter komponenterna vila och risken för överhettning minskar.
Anledningar som han kanske menar är uppdateringar under natten av datorerna, det görs en virus scanning på natten etc jag tror mest han pratar strunt dock.
Citera
2011-09-13, 23:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av laserbeamz
Då ni fått konton från skolan så är ni med garanti med i skolans domän.
Det är inte farligt att stänga av den, snarare bra.. du låter komponenterna vila och det är ingen risk för överhettning.
Han kan ha sagt det av flera anledningar: uppdateringar under natten av datorerna, det görs en virus scanning på natten etc etc.. jag tror mest han pratar strunt dock.

Tack för ett pålitligt svar.

"Lägg er gärna i sängen och vila, men sov endast en gång per vecka, annars kan det vara skadligt för kroppen"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in