2011-09-14, 13:05
Medlem
Daos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Det står dig fritt att tycka vad du vill; jag tar mig samma friheter.

Självklart. Men at hävda att jag är dum för att jag skulle ha hävdat något jag aldrig hävdat gör inte att framstår som speciellt intelligent!
Citera
2011-09-14, 13:07
Medlem
Daos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
Att fly från ett liv som ingen av oss skulle föredra är dock inget legitimt asylskäl, och därför oväsentligt.

Jag sa heller inte att det talade emot vad du sa, jag bara kompletterade bilden. Känner du inte själv att det blev ett lite fylligare underlag att diskutera nu?

Statistik är aldrig fel. Det är hur de skall tolkas som är problemet.

Oavsett vad som är "lergitimt" eller inte, så utnyttjar folk nog alla möjligheter de har att kunna fly från förtryck. Även de förtryck vi inte vill erkänna...
Citera
2011-09-14, 13:10
Medlem
Daos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Problemet med det här resonemanget är om Sverige ska dela med sig av sitt välstånd till
andra som inte är med och betalar t.ex. socialförsäkringssystemet i samma utsträckning
som andra kommer det på sikt att urholka vårt välfärdssystem till den grad att alla i
Sverige får ett liv knappast någon av oss skulle föredra.

EDIT:
Kolla på föregående postare som postade arbetslöshetssiffror för "Mångkulturstaden".
Våra socialförsäkringssystem är inte byggda för att ha dessa nivåer av arbetslöshet.
Vi får alltså in folk som kräver försörjning, utan att öka skatteunderlaget nämnvärt.

Men det handlar ju om att vi har en oflexibel och fekonstruerad asylpolitik!

Hade vi gjort detta på ett bra och humant sätt, hade de nyanlända bidragit till vår välfärd mer än de redan gör. De flesta ligger faktiskt på pluskontot i Sverige, trots allt. Mer hade kunnat detta om de hade fått som de velat!
Citera
2011-09-14, 13:19
Medlem
Golonkas avatar
@Dao: Så du vidhåller alltså envist i din uppfattning att lejonparten av de som söker sig hit, gör detta för att de upplever sig som förtryckta och förföljda?

En lögn blir inte mindre en lögn bara för att den upprepas och den bild du försöker förmedla stämmer bara så jävla lite med verkligheten! Man är här av EKONOMISKA skäl, i allt väsentligt. Man är här därför att här kan man upp åt sig motsvarande en, två och tre årslöner/månad i form av olika bistånd, bidrag och ersättningar. Tycker man det blir för lite, så kan man jobba svart på torget, som taxichaffis eller annat lågkvalificerat inom servicesektorn. Man kan gå till doktorn när man blir sjuk utan att behöva muta någon och ens barn får lära sig läsa i skolan -i varje fall teoretiskt sett. Man vill komma åt hela det välfärdspaket som svenska folket byggt upp och finansierat i flera generationer, men man har absolut ingenting att komma med i utbyte förutom att Sverige blivit "lite mer spännande" enligt vissa som ännu inte känt kuken hela vägen in till roten.
Citera
2011-09-14, 13:20
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dao
Statistik är aldrig fel. Det är hur de skall tolkas som är problemet.

Oavsett vad som är "lergitimt" eller inte, så utnyttjar folk nog alla möjligheter de har att kunna fly från förtryck. Även de förtryck vi inte vill erkänna...
Jag tar inte ifrån folk rätten att försöka skapa sig ett bättre liv. Jag kan däremot inte basera mina siffror på detta, utan förankrar dem i svensk asyllagstiftning och efter svenska förhållanden eftersom jag är svensk, bor i Sverige, betalar skatt till Svenska staten och min kommun.

Jag jobbar med asylsökande och har via mitt jobb lärt känna mängder med invandrare från massor av länder, och jag vet att väldigt många inte "flyr" från något utan istället "flyttar" till något. På vad baserar du dina åsikter om så många "flyr från förtryck"?

Och nu när du fått lite siffror presenterade, hur tolkar du dem då? Du måste väl kunna åstadkomma lite mer än att bara säga att det är "hur de ska tolkas som är problemet". Hjälp till att tolka dem istället.

Jag vill också snabbt påpeka att jag efter att ha studerat siffrorna närmare ändrat i mitt långa inlägg på förra sidan. Har beskrivit i en edit där vad jag gjort för ändringar.
Citera
2011-09-14, 13:25
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dao
Men det handlar ju om att vi har en oflexibel och fekonstruerad asylpolitik!

Hade vi gjort detta på ett bra och humant sätt, hade de nyanlända bidragit till vår välfärd mer än de redan gör. De flesta ligger faktiskt på pluskontot i Sverige, trots allt. Mer hade kunnat detta om de hade fått som de velat!
"De flesta ligger på pluskontot", vad menar du och vad baserar du det på? Gäller det även irakier, afghaner och somalier för att nämna tre stora grupper?

På vilket sätt anser du asylpolitiken vara felkonstruerad och oflexibel? Motivera, förklara. Och kom gärna med åsikter om vad som skulle kunna göras för att förbättra den på ett sätt som du skulle vara nöjd med. Konkretisera!

På vilket sätt menar du att politiken inte är "human och bra"? Vad skulle göras för att somalier skulle ha mer än 38% sysselsättning efter 10 år i landet?

Vad menar du med att "mer (sic!) hade kunnat detta om de hade fått som de velat"? Diskuterar du i termer av strukturell rasism eller vad syftar du till? Förklara mer!
Citera
2011-09-14, 13:40
Medlem
ginnungagaps avatar
Jag kan sätta en månadslön på att "Dao" ej kommer kunna presentera några som helst siffror på att "de flesta ligger på pluskontot".

Han vet att det inte är sant, för om det vore sant skulle inte Malmö behöva skatteutjämning på flera miljarder om året.
Citera
2011-09-14, 13:48
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
"De flesta ligger på pluskontot"

Jag har hört detta argument förrut, och det som avses är ofta att dessa människor
kommer hit i vuxen ålder så att "livskostnaden" blir lägre än för en född svensk
då man räknar in kostnader som den svenskfödda individen kostar samhället under
hela sin uppväxt, barnomsorg, utbildning osv. inräknat.

Jag tror att det är så, men inte för de grupper du nämner. De som kommer hit i
arbetskraftsinvandringen primärt, är ofta högskoleutbildade - företrädelsevis i
Asien. Detta blir då en plusaffär - individen får jobb i Sverige och bidrar med att
samhället får skatteintäkter. Självförsörjande invandrare är inte problemet.

Det är när man försöker "smeta ut" det här pluskontot att gälla för alla som det
blir galet.

Vidare tror jag inte att det finns någon "strukturell rasism" som hävdas. Jag jobbar
med många utrikesfödda - dock högskoleutbildade i sina hemländer. Jag tror att det
enklaste skulle vara att hitta på ett nyord för högskoleutbildade personer som kommer
till Sverige och har möjlighet att vara självförsörjande. Kalla dom "NySkattebetalare".
Jag tror att "nysvensk" "flykting" "invandrare" osv. är så färgat av diverse MENA-
slödder hos gemene man för säger man "nya svenskar" så ser alla en analfabet
från Somalia. Såna vill ingen anställa. För dom kan ju inget. Inte ens läsa.
Citera
2011-09-14, 14:03
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Vad skulle göras för att somalier skulle ha mer än 38% sysselsättning efter 10 år i landet?

Du råkar inte ha denna siffra nerbrutet ännu mer? Skulle vara intressant hur många av dessa
som är anställda i privat sektor, och inte på diverse "plocka skräp i tunnelbanan" och andra
konstruerade program för att försöka fixa upp siffrorna lite.

Jag tror att antalet somalier som anställs i privat sektor är korrekt avrundat 0% nämligen.

En (1) kamelskötare som blir riksnyheter räcker inte.
Citera
2011-09-14, 14:41
Medlem
Bearforceones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wheretheslimelive
Siffror från migrationsverket för år 2010.

Av totalt 105102 personer är:

20 % Arbetskraftsinvandrare.

20 % Anhöriga till arbetskraftsinvandrare

18 % Arbetskraftsinvandrare från inom Europa (EES)

13 % Studerande

13 % Besökande, adopterade, övriga

12 % Flyktingar

3 % Anhöriga till flyktingar

Alltså pågår det ingen massinvandring. Källan tagen härifrån http://www.sverigedemokraterna.de/ingen-massinvandring/ men det är ju Migrationsverkets siffror.
Vad säger ni om detta?

20 % Arbetskraftsinvandrare.

En hel del blattar i denna siffra, tänk på alla trevliga liberala migrations regler som ytterlighetspartierna ( C, KD, V, MP, FP) partierna klubbat fram i riksdagen. Det är i princip aldrig M eller S själv som är för en liberal invandringspolitik, utan de är istället de vidriga småpartierna som kräver detta för att samarbeta med de större partierna. FP och MP är de allra värsta förbrytarna här.

20 % Anhöriga till arbetskraftsinvandrare

Varför skall 20000 anhöriga till den sk "arbetskraftsinvandrarna" få löka runt i Sverige, slita på våra gator, torg, vårdcentraler, SFI mm mm mm mm mm? En lön räcker inte till att försörja en familj i dagens Sverige.

18 % Arbetskraftsinvandrare från inom Europa (EES)

Mycket balkandrägg, Irländska tattare och Zigenare från öst. Dessutom ett stort antal svartjobbare från polen/baltikum som förstör för den inhemska marknaden.

13 % Studerande

Denna siffra lär tack och lov sjuka då regeringen ansvarsfullt (för en gång skull) tagit bort förmånen att studera gratis i Sverige för allsköns Asiatiska folk. Nu slipper vi till stor del dessa fuskande Kineser, Indier och Pakistanier, som drar resurser för de svenska studenterna.

13 % Besökande, adopterade, övriga

Sen när räknade man med besökande i siffran? Adopterade svartskallar har vi hur som helst inget behov av då man kan adoptera inom Sverige eller norden istället.

12 % Flyktingar och 3 % Anhöriga till flyktingar

Japp, de med flyktingstatus är inte speciellt många jämfört med den totala siffran, dock är de naturligtvis på tok för många ändå.
Citera
2011-09-14, 14:41
Medlem
Daos avatar
Citat:
Jag tar inte ifrån folk rätten att försöka skapa sig ett bättre liv. Jag kan däremot inte basera mina siffror på detta, utan förankrar dem i svensk asyllagstiftning och efter svenska förhållanden eftersom jag är svensk, bor i Sverige, betalar skatt till Svenska staten och min kommun.

Jag jobbar med asylsökande och har via mitt jobb lärt känna mängder med invandrare från massor av länder, och jag vet att väldigt många inte "flyr" från något utan istället "flyttar" till något. På vad baserar du dina åsikter om så många "flyr från förtryck"?

Och nu när du fått lite siffror presenterade, hur tolkar du dem då? Du måste väl kunna åstadkomma lite mer än att bara säga att det är "hur de ska tolkas som är problemet". Hjälp till att tolka dem istället.

Jag vill också snabbt påpeka att jag efter att ha studerat siffrorna närmare ändrat i mitt långa inlägg på förra sidan. Har beskrivit i en edit där vad jag gjort för ändringar.

Var går gränsen mellan "flyttat" och "flytt"? Hur mycket skall förtrycket vara för att det skall räknas som förtryck för dig?

Jag anser inte att människor skall läggas in i den formen av statistik, utan man skall utgå från känt fakta från de områden och situationer folk flyr ifrån separat! Amnesty är en bra källa, en av flera.

Även jag träffar många invandrare i mitt jobb, och det är ganska tydligt att många som har flytt, oftast har fått stämpeln som något annat! För DEM är det viktigaste att få komma hit, inte vilken byråkratisk stämpel de har hos migrationsmyndigheten...
Citera
2011-09-14, 14:46
Medlem
Daos avatar
Citat:
"De flesta ligger på pluskontot", vad menar du och vad baserar du det på? Gäller det även irakier, afghaner och somalier för att nämna tre stora grupper?

Jag syftar på invandrare generellt, och även vad gäller invandrare från Mena-länder generellt. Vissa grupper har dock haft svårare...

Citat:
På vilket sätt anser du asylpolitiken vara felkonstruerad och oflexibel? Motivera, förklara. Och kom gärna med åsikter om vad som skulle kunna göras för att förbättra den på ett sätt som du skulle vara nöjd med. Konkretisera!

Istället för att tvinga in invandrare till passivitet och bidrag, skulle vi kunna ge dem REJÄLT med svenskaundervisning och kunskap i hur vårt samhälle fungerar, och sedan låta dem få fria händer att söka jobb och bostad. Kanske en inledande hjälp i början. Stödfamiljer är också en intressant lösning.

Citat:
På vilket sätt menar du att politiken inte är "human och bra"? Vad skulle göras för att somalier skulle ha mer än 38% sysselsättning efter 10 år i landet?

Se mer ppå vilka behov dessa har för att kunna komma in i samhället, och rätta den hjälp de får till detta behov. Tvångsisolering i flyktingförläggningar, lång vändetid för att få hjälp och bidragstvånget är inte humant eller bra!

Citat:
Vad menar du med att "mer (sic!) hade kunnat detta om de hade fått som de velat"? Diskuterar du i termer av strukturell rasism eller vad syftar du till? Förklara mer!

De flesta som kommer hit vill göra "rätt för sig" i samhället. Vi måste se till att de har denna möjlighet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in