2011-09-14, 15:25
Medlem
Golonkas avatar
Men lille Dao! Du vill att vi skall bereda dessa invandrade asylturister bättre förutsättningar att komma i sysselsättning, säger du. Det låter ju otroligt bra, men eftersom våra politiker lagt sina pannor i djupa veck de senaste tjugo åren för att lösa denna gordiska knut med ganska nedslående resultat, så är det kanske dags att se sanningen i vitögat och inse att huvudparten av dem som kommer hit helt saknar förutsättningar för att etablera sig ordentligt i det svenska samhället utanför bidragsparasiternas allt större krets.

Vi har helt enkelt inte de jobben här längre! Vi har heller inget behov av svedjebönder, kittelflickare och herdar. När inte ens en ung svensk får jobb i kassan på ICA utan utbildning och betyg, hur fan tror du då att en flottig babbe som knappt kan uttala "lättmjölk" och ännu mindre stava till det skall kunna konkurrera om jobbet? Inga subvensioner, inga satsningar, inga av alla dessa reformer man hittar på för att få ut invandrarna i arbete leder till någonting annat än att någon får jobb som tolk och någon annan kanske får jobb med att handlägga och.administrera vanvettet!

De får språkutbildning gratis och med bidrag, de får bonus efter avklarad SFI, det finns insteg, praktikant och riktade insatser, men likförbannat bara sitter man där på cafe, internetholken på bibblan, i föreningslokalen, moskén, eller hemma i soffan.... Nä för fan, skärp dig nu!
Citera
2011-09-14, 16:14
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dao
Var går gränsen mellan "flyttat" och "flytt"? Hur mycket skall förtrycket vara för att det skall räknas som förtryck för dig?
Jag förstår inte var "förtrycket" kommer in i bilden. Att man flyttar för att ge sig själv och sina barn bättre förutsättningar kan jag absolut förstå ur ett humanistiskt perspektiv, men från det till att ge Sverige och svenska skattebetalare ansvaret för att det ska ske är steget väldigt långt.

Vi har migrationsregler, lagar och vägledande beslut som utgör kriterier för vad som ska anses vara flyktingskäl. Självklart ska vi utgå från dessa när vi ska bestämma vad som "räknas som förtryck". Anser du själv att dålig ekonomi i hemlandet är ett asylskäl i Sverige? Det finns gott om fattiga i exempelvis USA också, anser du att dessa har asylskäl i Sverige?

Citat:
Jag anser inte att människor skall läggas in i den formen av statistik, utan man skall utgå från känt fakta från de områden och situationer folk flyr ifrån separat! Amnesty är en bra källa, en av flera.
Varje ärende avgörs separat, varje asylsökande får presentera sina personliga asylskäl, varje asylsökande har rätt till en rättssäker bedömning inklusive gratis advokathjälp och möjlighet att överklaga till högre instans. Problemet som många har (inklusive dig, antar jag) är att man inte förstår att det som jag skrev i förra stycket - att man vill skapa bättre förutsättningar för sig själv och sina barn - innebär att man naturligtvis presenterar den historia som man tror ska ge största chansen till att få stanna i Sverige. Man ljuger, helt enkelt. Man kastar passet, man ljuger om sin ålder (se ensamkommande), man ljuger om vilket område eller till och med vilket land man kommer ifrån, man ljuger om sitt namn... Inte alla naturligtvis, de som verkligen har konkreta flyktingskäl och kan presentera dessa har förstås ingen anledning att ljuga. Men de som redan från början vet att de egentligen inte har något som ska ge dem asyl, de tvingas förstås att ljuga. Återigen förståeligt ur ett humanistiskt perspektiv, men sannerligen inte något asylskäl per se.

När det gäller statistik så förstår jag att du gärna vill att den ska visa något annat än vad den visar. Själv har jag dock inga problem att stödja mig mot den, då jag själv klarar av att både tolka och tyda den. Det har även fått mig att svänga ganska kraftigt vad gäller min syn på den svenska integrations- och invandringspolitiken. Det räcker att läsa siffrorna och faktiskt våga ta in dem, för att man ska börja ifrågasätta den nuvarande invandringstakten. Speciellt från länder som Somalia, Irak, Kurdistan, Afghanistan samt många andra afrikanska och arabiska länder. Läs innantill i statistiken, Dao. Slå inte ifrån dig bara för att du har ett invant tankesätt, analysera istället och se vad du får för resultat.
Citat:
Även jag träffar många invandrare i mitt jobb, och det är ganska tydligt att många som har flytt, oftast har fått stämpeln som något annat! För DEM är det viktigaste att få komma hit, inte vilken byråkratisk stämpel de har hos migrationsmyndigheten...
Ja, och för Sverige är det istället jävligt viktigt vilken stämpel man ska sätta eftersom hela vår invandrings- och integrationspolitik ska bygga på detta. Vi kan inte utgå från vad medborgare i andra länder vill, vi måste föra en politik utifrån vad svenska folket vill och klarar av kulturellt och ekonomiskt.
Citera
2011-09-14, 16:26
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Jag syftar på invandrare generellt, och även vad gäller invandrare från Mena-länder generellt. Vissa grupper har dock haft svårare...

Istället för att tvinga in invandrare till passivitet och bidrag, skulle vi kunna ge dem REJÄLT med svenskaundervisning och kunskap i hur vårt samhälle fungerar, och sedan låta dem få fria händer att söka jobb och bostad. Kanske en inledande hjälp i början. Stödfamiljer är också en intressant lösning.

Se mer ppå vilka behov dessa har för att kunna komma in i samhället, och rätta den hjälp de får till detta behov. Tvångsisolering i flyktingförläggningar, lång vändetid för att få hjälp och bidragstvånget är inte humant eller bra!

De flesta som kommer hit vill göra "rätt för sig" i samhället. Vi måste se till att de har denna möjlighet!
Så sammanfattningsvis kan man säga att både du och jag är överens om att incitamenten för att försörja sig själva måste bli bättre för asylsökande. Sänk bidragen till hälften, inför krav på försörjningsplikt för anhöriga, ta bort alla bidrag efter första året, ge tillfälliga uppehållstillstånd istället för PUT och permanenta dem istället efter 5 år för de som klarat av att komma in i samhället. Slopa alla typer av lagar som rör positiv särbehandling, alla måste se till att bli anställda utifrån kompetens. Slopa instegsjobb, ta bort SFI-bonus för svenska ska man naturligtvis se till att lära sig ändå om man vill klara sig. Spetskompetens inom olika områden som saknas i Sverige ger förtur till PUT. Att komma utan pass eller andra giltiga papper minskar chanserna till PUT kraftigt. "Papperslösa" (dvs illegala invandrare) har ej rätt till annat än akut sjuk- eller tandvård.

Väntetiderna på Migrationsverket kommer automatiskt att minska om ovanstående genomförs helt eller till viss del, då Sverige helt enkelt inte längre kommer att vara ett intressant resmål för många grupper. Ingen kommer att "tvingas" till passivitet, ingen kommer att behöva "tvångsisoleras" på flyktingförläggningar. Arbetslösheten bland somalier och irakier kommer att minska kraftigt.

Är vi överens då?
Citera
2011-09-14, 16:49
Medlem
Daos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
Så sammanfattningsvis kan man säga att både du och jag är överens om att incitamenten för att försörja sig själva måste bli bättre för asylsökande. Sänk bidragen till hälften, inför krav på försörjningsplikt för anhöriga, ta bort alla bidrag efter första året, ge tillfälliga uppehållstillstånd istället för PUT och permanenta dem istället efter 5 år för de som klarat av att komma in i samhället. Slopa alla typer av lagar som rör positiv särbehandling, alla måste se till att bli anställda utifrån kompetens. Slopa instegsjobb, ta bort SFI-bonus för svenska ska man naturligtvis se till att lära sig ändå om man vill klara sig. Spetskompetens inom olika områden som saknas i Sverige ger förtur till PUT. Att komma utan pass eller andra giltiga papper minskar chanserna till PUT kraftigt. "Papperslösa" (dvs illegala invandrare) har ej rätt till annat än akut sjuk- eller tandvård.

Väntetiderna på Migrationsverket kommer automatiskt att minska om ovanstående genomförs helt eller till viss del, då Sverige helt enkelt inte längre kommer att vara ett intressant resmål för många grupper. Ingen kommer att "tvingas" till passivitet, ingen kommer att behöva "tvångsisoleras" på flyktingförläggningar. Arbetslösheten bland somalier och irakier kommer att minska kraftigt.

Är vi överens då?

Är nog inte riktigt överrens med punktåtgärderna, men syftet kan nog vara åt samma håll. Jag vill nog betona hjälp mer än krav, iofs.

Detta om särbehandling hoppas jag du syftar till den NEGATIVA särbehandling som många invandrare drabbas av. Givetvis är den helt galet, och skall inte ersättas med lika galet åt andra hållet.

Vill också att det skall vara INTENSIV kurs i svenska redan från start, med en hel del praktikjobb, där de har möjlighet att själva ta tag i sitt liv, OCH på det sättet minska flera fördomar som finns från svenskt håll.
Citera
2011-09-14, 17:11
Medlem
Rostiga.Sheriffbrickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Men lille Dao! Du vill att vi skall bereda dessa invandrade asylturister bättre förutsättningar att komma i sysselsättning, säger du. Det låter ju otroligt bra, men eftersom våra politiker lagt sina pannor i djupa veck de senaste tjugo åren för att lösa denna gordiska knut med ganska nedslående resultat, så är det kanske dags att se sanningen i vitögat och inse att huvudparten av dem som kommer hit helt saknar förutsättningar för att etablera sig ordentligt i det svenska samhället utanför bidragsparasiternas allt större krets.

Vi har helt enkelt inte de jobben här längre! Vi har heller inget behov av svedjebönder, kittelflickare och herdar. När inte ens en ung svensk får jobb i kassan på ICA utan utbildning och betyg, hur fan tror du då att en flottig babbe som knappt kan uttala "lättmjölk" och ännu mindre stava till det skall kunna konkurrera om jobbet? Inga subvensioner, inga satsningar, inga av alla dessa reformer man hittar på för att få ut invandrarna i arbete leder till någonting annat än att någon får jobb som tolk och någon annan kanske får jobb med att handlägga och.administrera vanvettet!

De får språkutbildning gratis och med bidrag, de får bonus efter avklarad SFI, det finns insteg, praktikant och riktade insatser, men likförbannat bara sitter man där på cafe, internetholken på bibblan, i föreningslokalen, moskén, eller hemma i soffan.... Nä för fan, skärp dig nu!

Det spelar inte ens någon roll om man får 80% lönebidrag som vi fick för några kamelmekaniker de går helt enkelt inte att ha då antingen de förstör eller stjäl för enorma summor samt skrämmer kunder med sitt jävla sätt. Kostar företaget enorma summor trotts 80% lönebidrag.

Blev billigare att ta in 2vanliga svenskar som kostar oss 100% lön istället för kamelpackarna som bara kostade 20%.
Citera
2011-09-14, 17:18
Medlem
Rostiga.Sheriffbrickans avatar
Citat:

Är vi överens då?

Det vettigaste jag sett dig skriva på FB hittills, precis mina åsikter.

Men det skulle väl anses för omänskligt för att införas.
Citera
2011-09-14, 17:20
Medlem
Citat:
Vill man roa sig med att visualisera ännu mer kring de ca 37000 PUT som varje år delas ut till asylsökande och deras släktingar, så kan man tänka sig att det motsvarar nästan exakt ett fullsatt Råsunda Stadion per år.

Ungefär hälften av dem kommer från Somalia, Irak & Iran (inkl. Kurdistan) och Afghanistan.
Man skulle varje år sätta alla invandrare som har fått PUT på Råsunda. Alltså så att Råsunda blir helt fullsatt av dessa. Sedan ska regeringen få gå in i mitten av planen och blicka ut över läktarna, samt gå ett varv runt planen. Det hade förmodligen satt lite perspektiv på saker och ting och gett en ordentlig tankeställare. Det hade varit en så otroligt miserabel syn. Såhär många ger vi PUT i Sverige varje år.

Men är det verkligen "bara" 37000 som får PUT? Vad gör övriga drygt 63000 i och med att man brukar säga att vi tar in runt 100000 invandrare per år?
Senast redigerad av mysen 2011-09-14 kl. 17:26.
Citera
2011-09-14, 17:45
Medlem
Excultums avatar
Svenskar håller på att trängas undan och är snart minoritet. Om inte det är massinvandring så vet jag inte vad som är.
Citera
2011-09-14, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wheretheslimelive
Siffror från migrationsverket för år 2010.
Blattesvammel

Om man som jag är över 40 och har fungerande minne vet man att sverige har gått från vitt tryggt fungerande samhälle till ett bajsbrunt förfulat förflackat icke fungerande skitland på 40 år. Numer i fritt fall.
Vad har du skett?

Jo vi har fått in 1,5 miljoner valboskap på dessa år och om det inte är massinvandring så vet jag inte vad som är det. Hur många som är blattar, negrer eller annat skit av dessa kan man ju gissa, och det är helt egalt för invandringen har inte, och har aldrig haft, folkligt stöd. Svensken är invaggad i tron att staten och dess representanter är rättvisa, ger trygghet och de tar hand om en när det kniper och vill då inte att sin rätta och sanna åsikt skall synas. För den är ju inte sann enligt densamme.

Men det kommer , var så säker, i takt med att skiten drabbar allt fler.

För er blattars skull kan man ju hoppas tidigare än senare för ju senare ju större raseri.
Och man får hoppas att raseriet drabbar de som skall drabbas, de som är skyldiga till detta haveri, politiker, journalister och överlöpare inom näringslivet och inte bajsfolken som bara nyttjar ett system som många inte ens fattar.
Citera
2011-09-14, 20:59
Medlem
Sverige har väl den högsta invandringen per capita i hela Europa? Klart som f-n att det är berättigat att tala om massinvandring!
Citera
2011-09-15, 23:51
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Lite trist att TS (Wheretheslimelive) försvann från tråden. Ska du inte kommentera något av inläggen på de senaste sidorna?
Citera
2011-09-16, 00:55
Medlem
souvlaki6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Du gor det valdigt enkelt. Man ska inte tro att det bara handlar om att stoppa nagra mynt i automaten sa loser sig allt, invandraren blir integrerad och allt blir frid och frojd. Det funkar inte sa. Det ar manniskor vi talar om. De behover uppmuntran och vi kan gora mer for dem. Vi har misslyckats, det ar allt jag kan saga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in