Citat:
Ursprungligen postat av Dao
Var går gränsen mellan "flyttat" och "flytt"? Hur mycket skall förtrycket vara för att det skall räknas som förtryck för dig?
Jag förstår inte var "förtrycket" kommer in i bilden. Att man flyttar för att ge sig själv och sina barn bättre förutsättningar kan jag absolut förstå ur ett humanistiskt perspektiv, men från det till att ge Sverige och svenska skattebetalare ansvaret för att det ska ske är steget väldigt långt.
Vi har migrationsregler, lagar och vägledande beslut som utgör kriterier för vad som ska anses vara flyktingskäl. Självklart ska vi utgå från dessa när vi ska bestämma vad som "räknas som förtryck". Anser du själv att dålig ekonomi i hemlandet är ett asylskäl i Sverige? Det finns gott om fattiga i exempelvis USA också, anser du att dessa har asylskäl i Sverige?
Citat:
Jag anser inte att människor skall läggas in i den formen av statistik, utan man skall utgå från känt fakta från de områden och situationer folk flyr ifrån separat! Amnesty är en bra källa, en av flera.
Varje ärende avgörs separat, varje asylsökande får presentera sina personliga asylskäl, varje asylsökande har rätt till en rättssäker bedömning inklusive gratis advokathjälp och möjlighet att överklaga till högre instans. Problemet som många har (inklusive dig, antar jag) är att man inte förstår att det som jag skrev i förra stycket - att man vill skapa bättre förutsättningar för sig själv och sina barn - innebär att man naturligtvis presenterar den historia som man tror ska ge största chansen till att få stanna i Sverige. Man ljuger, helt enkelt. Man kastar passet, man ljuger om sin ålder (se ensamkommande), man ljuger om vilket område eller till och med vilket land man kommer ifrån, man ljuger om sitt namn... Inte alla naturligtvis, de som verkligen har konkreta flyktingskäl och kan presentera dessa har förstås ingen anledning att ljuga. Men de som redan från början vet att de egentligen inte har något som ska ge dem asyl, de tvingas förstås att ljuga. Återigen förståeligt ur ett humanistiskt perspektiv, men sannerligen inte något asylskäl per se.
När det gäller statistik så förstår jag att du gärna vill att den ska visa något annat än vad den visar. Själv har jag dock inga problem att stödja mig mot den, då jag själv klarar av att både tolka och tyda den. Det har även fått mig att svänga ganska kraftigt vad gäller min syn på den svenska integrations- och invandringspolitiken. Det räcker att läsa siffrorna och faktiskt våga ta in dem, för att man ska börja ifrågasätta den nuvarande invandringstakten. Speciellt från länder som Somalia, Irak, Kurdistan, Afghanistan samt många andra afrikanska och arabiska länder. Läs innantill i statistiken, Dao. Slå inte ifrån dig bara för att du har ett invant tankesätt, analysera istället och se vad du får för resultat.
Citat:
Även jag träffar många invandrare i mitt jobb, och det är ganska tydligt att många som har flytt, oftast har fått stämpeln som något annat! För DEM är det viktigaste att få komma hit, inte vilken byråkratisk stämpel de har hos migrationsmyndigheten...
Ja, och för Sverige är det istället jävligt viktigt vilken stämpel man ska sätta eftersom hela vår invandrings- och integrationspolitik ska bygga på detta. Vi kan inte utgå från vad medborgare i andra länder vill, vi måste föra en politik utifrån vad svenska folket vill och klarar av kulturellt och ekonomiskt.