Håller för övrigt med om att det är felaktig användning av statistik att påstå att det "väller in" över 100000 per år. Ska man se det ur ett integrations- och invandringsproblematiserat perspektiv så bör man i första hand koncentrera sig på följande kategorier:
Asyl - Konventionsflyktingar
Asyl - Skyddsbehövande
Asyl - Synnerligen ömmande omständigheter
Asyl - Tidsbegr tillstånd
Kvotflyktingar
Verkställighetshinder
Anhöriga
Anhöriga till
(konventions-)flyktingar
För dessa grupper rör det sig om
36756 stycken för 2010.
Nu när vi fått ner det till rätt siffra, så pratar vi alltså om 36756 stycken personer från främmande kulturer, som när de anländer till Sverige inte har något sätt att försörja sig själva. Det här är "massinvandringen". Personligen anser jag att det är ganska ointressant att vränga ord, vissa tycker att det är massor och andra anser det inte.
Precis som någon skrev tidigare så verkar "mass-" variera sig från situation till situation. En massavvisning kan röra sig om 50 personer, men samtidigt så är 36756 personer (100,7 personer per dag) som kommer till Sverige inte massinvandring.
På 10 år - förutsatt att det håller sig på ungefär samma nivå - så är vi uppe i ca 367000 personer. För att sätta det i perspektiv så kan vi säga att om alla dessa skulle flytta bilda en egen stad och flytta dit, så skulle det bli Sveriges tredje största stad, betydligt större än Malmö. Låt oss döpa staden till "
Mångkulturstaden".
I
Mångkulturstaden kommer de vanligaste folkgrupperna att vara följande:
63000 Somalier
40000 Irakier (varav många kurder)
21000 Afghaner
19000 Eritreaner
12000 Iranier (varav många pakistanier, afghaner och kurder)
Enligt
statistiken från SCB så kommer 39000 av somalierna att vara
helt utan sysselsättning även efter 10 år, motsvarande siffra för Irakierna kommer att vara 22400, och för iranierna ca 6400. Arbetslösheten i
Mångkulturstaden kommer att ligga en bra bit över 50%. Du kan väl tänka dig ungefär på vilken nivå kommunalskatten kommer att ligga för de som faktiskt trots allt hittat sysselsättning, för att
Mångkulturkommunen ska ha råd att hjälpa alla de stackare som fortfarande efter 10 år inte hittat någon sysselsättning.
(och då ska vi även ha klart för oss att "sysselsättning" även innefattar kommun- eller statsfinansierade arbetsmarknadsåtgärder. Bara en passus.)
Mångkulturstaden finns förstås redan idag, den enda skillnaden är att den är utspridd över många svenska kommuner. Siffrorna är de samma, men det är någon annan (läs: infödda svenskar) som betalar räkningen via skattesedeln.
EDIT: Ser att jag räknat fel på Iran och Irak och råkat ta med studenter och besökande i statistiken, vilket var något fler än jag trodde. Jag har därför rättat till det och räknat om alla siffror. Vill ha det så exakt som möjligt, rätt ska vara rätt. Hittar ni fler fel så skicka PM eller skriv i tråden.