2011-09-14, 10:28
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dao
Begreppet "mass"-invandring är mer känslomässig än en klar och tydlig definition.

Det är ju isåfall lika subjektivt för dig. Och eftersom det inte går att vinna mot subjektiva
argument eftersom oberoende av vilka fakta som förs fram så "känner" du att det inte är
en "massa" så är diskussion lönlös.

Sverige tar emot ungefär 30% av Europas totala kvotflyktingar. Det blir rätt orimligt
när Sverige som land står för 1.2% av Europas folkmängd. Det är helt orimliga
proportioner.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/1-900-kvotflyktingar-till-sverige_5929013.svd
Citera
2011-09-14, 10:33
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Statistiken från imigrationsverket bör tas med en nypa salt. Antalet egentliga flyktingar är betydligt mer än vad som där anges. Många flyr hit, men stämplas som "anhöriga" eller annat ändå.

Att tro att folk kommer hit för "att leva på bidrag" är både ologiskt och naivt!
Jag räknade i ett tidigare inlägg på just denna statistik (för 2009), här finns den uträkningen. Det som saknas är det totala antalet, ska se om jag kan hitta det någonstans.

Citat:
Det här med statisk är alltid vanskligt att tolka, och jag känner att jag inte vill slänga mig med siffror som jag inte är helt säker på. Jag gick därför in på Migrationsverket.se och letade statistik för 2009, för att kunna göra egna tolkningar istället för att gå på andrahandsuppgifter.

Om vi lägger ihop kvotflyktingarna, konventionsflyktingarna och skyddsbehövande så utgör de tillsammans 11,3% av alla beviljade uppehållstillstånd för 2009. Men som vanligt när det gäller statistik så finns det andra faktorer man bör ta med i beräkningen. I beviljade uppehållstillstånd räknas även exempelvis utlandsstudenter, utländsk arbetskraft, adoptivbarn och besök. Om man räknar bort dessa (som antagligen inte sökt asyl) så blir även procentsatsen annorlunda.

Om vi räknar kategorierna anhöriginvandring, synnerligen ömmande skäl, kvotflyktingar, konventionsflyktingar samt skyddsbehövande och delar upp det procentuellt så ser det ut ungefär så här:

Anhöriginvandring: 75,9%
Synnerligen ömmande skäl: 2,2%
Kvotflyktingar: 4,4%
Konventionsflyktingar: 4%
Skyddsbehövande: 13,5%

Jag kan inte svära på det, men jag tror egentligen att det bara är kvotflyktingar och konventionsflyktingar som får så kallad flyktingstatus, men i allmänhetens ögon så skulle nog även skyddsbehövande räknas in i den kategorin utifrån motiveringen "Detta gäller exempelvis den som känner välgrundad fruktan för att straffas med döden eller att utsättas för tortyr eller annan omänsklig behandling."

Om jag inte räknat helt galet nu (risken finns alltid) så borde man egentligen säga att det är ca 23% som har legitima flyktingskäl.

Bryter man ner det till nationsnivå, så kan man se att för exempelvis Somalia gäller följande. Sammanlagt kom det 8865 personer som fick uppehållstillstånd under 2009 (vilket motsvarar ungefär 15% av befolkningen i en medelstor kommun som exempelvis Skellefteå, bara en passus för att sätta in mängden i ett sammanhang). En person från Somalia kom för att jobba(!). I övrigt var fördelningen:

Anhöriginvandring: 53,7%
Synnerligen ömmande skäl: 1,3%
Kvotflyktingar: 0,6%
Konventionsflyktingar: 5,3%
Skyddsbehövande: 37,5%

Jag vet inte riktigt vilka slutsatser jag ska dra, annat än att siffran för andelen personer som fått uppehållstillstånd med flyktingstatus kan variera från 4,3% upp till 23% beroende på hur generöst man räknar. Ser man strikt till andelen med flyktingstatus gentemot uppehållstillstånd så är ju förstås den lägre siffran rätt, men det blir samtidigt lite missledande att strikt räkna på det viset.
Citera
2011-09-14, 11:15
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Håller för övrigt med om att det är felaktig användning av statistik att påstå att det "väller in" över 100000 per år. Ska man se det ur ett integrations- och invandringsproblematiserat perspektiv så bör man i första hand koncentrera sig på följande kategorier:

Asyl - Konventionsflyktingar
Asyl - Skyddsbehövande
Asyl - Synnerligen ömmande omständigheter
Asyl - Tidsbegr tillstånd
Kvotflyktingar
Verkställighetshinder
Anhöriga
Anhöriga till (konventions-)flyktingar

För dessa grupper rör det sig om 36756 stycken för 2010.

Nu när vi fått ner det till rätt siffra, så pratar vi alltså om 36756 stycken personer från främmande kulturer, som när de anländer till Sverige inte har något sätt att försörja sig själva. Det här är "massinvandringen". Personligen anser jag att det är ganska ointressant att vränga ord, vissa tycker att det är massor och andra anser det inte.

Precis som någon skrev tidigare så verkar "mass-" variera sig från situation till situation. En massavvisning kan röra sig om 50 personer, men samtidigt så är 36756 personer (100,7 personer per dag) som kommer till Sverige inte massinvandring.

På 10 år - förutsatt att det håller sig på ungefär samma nivå - så är vi uppe i ca 367000 personer. För att sätta det i perspektiv så kan vi säga att om alla dessa skulle flytta bilda en egen stad och flytta dit, så skulle det bli Sveriges tredje största stad, betydligt större än Malmö. Låt oss döpa staden till "Mångkulturstaden".

I Mångkulturstaden kommer de vanligaste folkgrupperna att vara följande:

63000 Somalier
40000 Irakier (varav många kurder)
21000 Afghaner
19000 Eritreaner
12000 Iranier (varav många pakistanier, afghaner och kurder)

Enligt statistiken från SCB så kommer 39000 av somalierna att vara helt utan sysselsättning även efter 10 år, motsvarande siffra för Irakierna kommer att vara 22400, och för iranierna ca 6400. Arbetslösheten i Mångkulturstaden kommer att ligga en bra bit över 50%. Du kan väl tänka dig ungefär på vilken nivå kommunalskatten kommer att ligga för de som faktiskt trots allt hittat sysselsättning, för att Mångkulturkommunen ska ha råd att hjälpa alla de stackare som fortfarande efter 10 år inte hittat någon sysselsättning. (och då ska vi även ha klart för oss att "sysselsättning" även innefattar kommun- eller statsfinansierade arbetsmarknadsåtgärder. Bara en passus.)

Mångkulturstaden finns förstås redan idag, den enda skillnaden är att den är utspridd över många svenska kommuner. Siffrorna är de samma, men det är någon annan (läs: infödda svenskar) som betalar räkningen via skattesedeln.

EDIT: Ser att jag räknat fel på Iran och Irak och råkat ta med studenter och besökande i statistiken, vilket var något fler än jag trodde. Jag har därför rättat till det och räknat om alla siffror. Vill ha det så exakt som möjligt, rätt ska vara rätt. Hittar ni fler fel så skicka PM eller skriv i tråden.
Senast redigerad av Kaiser Chief 2011-09-14 kl. 13:14.
Citera
2011-09-14, 12:05
Medlem
Moffegrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief

I Mångkulturstaden kommer de vanligaste folkgrupperna att vara följande:

63000 Somalier
52000 Iranier (varav många pakistanier, afghaner och kurder)
50000 Irakier (varav många kurder)
22000 Afghaner
19000 Eritreaner

Det här var fan det jävligaste jag läst på länge. Varför tar man aktivt in de mest efterblivna och störiga grupperna som går att hitta? Fyfan
Citera
2011-09-14, 12:12
Medlem
Golonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffegrev
Det här var fan det jävligaste jag läst på länge. Varför tar man aktivt in de mest efterblivna och störiga grupperna som går att hitta? Fyfan

Man tar inte "aktivt" in dem! De kommer hit på egna ben. Många av dem har flera identiteter och uppseendeväckande många har till och med tillstånd att visats i andra EU-länder. Det förekommer att slödder infinner sig för att söka asyl med exempelvis tyskt, holländskt eller belgiskt medborgarskap, men man påstår sig komma direkt från Somalia eller Irak!

Alla dessa ärenden måste kontrolleras, utredas, det skall tas fingeravtryck och göras registerkontroller. Under tiden sitter asylanten här och päser på det allmännas bekostnad och sedan påbörjas överklagande-loopen, inlagor med ansökan om ny prövning och annat lull-lull. Så går tiden och asylparasiten dyker inte upp till den bokade och av staten betalda hemresan. Så tas han i förvar och får sitta inlåst (kostar väl ett par, tre tusen/dygn) och han får ett biträde som skall fitta med honom och hans lögner och till sist får man så iväg honom! Ett par hundra tusen har det säkert sprungit upp till vid det laget!

Håller man sedan på och bråkar, spottas och slåss i samband med avvisningen, så blir det chartrat flyg med en fem sex eskorterande poliser..... Då snackar vi kanske uppemot en miljon/asylsnyltare!!!
Citera
2011-09-14, 12:48
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Man tar inte "aktivt" in dem! De kommer hit på egna ben. Många av dem har flera identiteter och uppseendeväckande många har till och med tillstånd att visats i andra EU-länder. Det förekommer att slödder infinner sig för att söka asyl med exempelvis tyskt, holländskt eller belgiskt medborgarskap, men man påstår sig komma direkt från Somalia eller Irak!

Alla dessa ärenden måste kontrolleras, utredas, det skall tas fingeravtryck och göras registerkontroller. Under tiden sitter asylanten här och päser på det allmännas bekostnad och sedan påbörjas överklagande-loopen, inlagor med ansökan om ny prövning och annat lull-lull. Så går tiden och asylparasiten dyker inte upp till den bokade och av staten betalda hemresan. Så tas han i förvar och får sitta inlåst (kostar väl ett par, tre tusen/dygn) och han får ett biträde som skall fitta med honom och hans lögner och till sist får man så iväg honom! Ett par hundra tusen har det säkert sprungit upp till vid det laget!

Håller man sedan på och bråkar, spottas och slåss i samband med avvisningen, så blir det chartrat flyg med en fem sex eskorterande poliser..... Då snackar vi kanske uppemot en miljon/asylsnyltare!!!
Liten notering bara; De siffror jag presenterar rör personer som fått sin sak prövad och erhållit permanent uppehållstillstånd (PUT). De asylsökande som du nu nämner och som INTE får PUT tillkommer utöver dessa siffror.
Citera
2011-09-14, 12:49
Medlem
Daos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Så du menar att Stiftelesen Expo är en organisation utan politisk agenda?
Det var fan det dummaste jag hört idag.

Tur att ingen påstått något sådant, då!

Så det är nog du själv som framstår som dum här!
Citera
2011-09-14, 12:51
Medlem
Daos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
Jag räknade i ett tidigare inlägg på just denna statistik (för 2009), här finns den uträkningen. Det som saknas är det totala antalet, ska se om jag kan hitta det någonstans.

Du går inte emot det jag påstod!

Vilken byråkratisk stämpel som finns är knappast talande för den aktuella situationen. Folk flyr liksom inte sina länder för att de är "anhöriga", utan för att komma undan ett liv som knappast någon av oss skulle föredra!
Citera
2011-09-14, 12:57
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Så det är nog du själv som framstår som dum här!

Det står dig fritt att tycka vad du vill; jag tar mig samma friheter.
Citera
2011-09-14, 12:58
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Vill man roa sig med att visualisera ännu mer kring de ca 37000 PUT som varje år delas ut till asylsökande och deras släktingar, så kan man tänka sig att det motsvarar nästan exakt ett fullsatt Råsunda Stadion per år.

Ungefär hälften av dem kommer från Somalia, Irak & Iran (inkl. Kurdistan) och Afghanistan.
Citera
2011-09-14, 13:00
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Du går inte emot det jag påstod!

Vilken byråkratisk stämpel som finns är knappast talande för den aktuella situationen. Folk flyr liksom inte sina länder för att de är "anhöriga", utan för att komma undan ett liv som knappast någon av oss skulle föredra!
Att fly från ett liv som ingen av oss skulle föredra är dock inget legitimt asylskäl, och därför oväsentligt.

Jag sa heller inte att det talade emot vad du sa, jag bara kompletterade bilden. Känner du inte själv att det blev ett lite fylligare underlag att diskutera nu?
Citera
2011-09-14, 13:01
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:

Problemet med det här resonemanget är om Sverige ska dela med sig av sitt välstånd till
andra som inte är med och betalar t.ex. socialförsäkringssystemet i samma utsträckning
som andra kommer det på sikt att urholka vårt välfärdssystem till den grad att alla i
Sverige får ett liv knappast någon av oss skulle föredra.

EDIT:
Kolla på föregående postare som postade arbetslöshetssiffror för "Mångkulturstaden".
Våra socialförsäkringssystem är inte byggda för att ha dessa nivåer av arbetslöshet.
Vi får alltså in folk som kräver försörjning, utan att öka skatteunderlaget nämnvärt.
Senast redigerad av Nostradumbass 2011-09-14 kl. 13:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in