2020-08-22, 13:13
  #961
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raketlenny
"I can the way" är lite av en klassiker.
”Jag burk vägen” ...
En variant på ”I, Robot”; ”I, Can”
Citera
2020-08-22, 14:01
  #962
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Svenskar säger ofta Njo York istället för New York. Varför man tror att det ska va ett j-ljud efter N:et har jag ingen aning om.

Dessutom presenterar svenskar sig med ett engelskt uttal på sina namn vilket är patetiskt inställsamt och fel. Du heter Peter Svensson inte Pidör Swensen
Citera
2020-08-22, 14:17
  #963
Medlem
denandrasidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jultomtenbrannupp
Svenskar säger ofta Njo York istället för New York. Varför man tror att det ska va ett j-ljud efter N:et har jag ingen aning om.

Dessutom presenterar svenskar sig med ett engelskt uttal på sina namn vilket är patetiskt inställsamt och fel. Du heter Peter Svensson inte Pidör Swensen

Visst, men amerikaner är rent ut sagt efterblivna när det gäller att uttala icke-engelska namn.

"What's your name?"
"Göran"
"Yeorge-gan?"
"GÖr-an"
"Yoregan?"
"Göran..."
"Yrogen?"

Byt ut det mot valfritt namn.
Citera
2020-08-22, 14:23
  #964
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jultomtenbrannupp
Svenskar säger ofta Njo York istället för New York. Varför man tror att det ska va ett j-ljud efter N:et har jag ingen aning om.

Vad menar du?

New uttalas /njuː/.

https://www.macmillandictionary.com/pronunciation/british/new
Citera
2020-08-22, 14:24
  #965
Medlem
Korders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jultomtenbrannupp
Svenskar säger ofta Njo York istället för New York. Varför man tror att det ska va ett j-ljud efter N:et har jag ingen aning om.

Antagligen eftersom det finns gott om engelska dialekter där "new" uttalas med "j"-ljud. Exempel. Du kanske skulle lära dig språket lite bättre innan du letar fel?
Citera
2020-08-22, 14:25
  #966
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jultomtenbrannupp
Svenskar säger ofta Njo York istället för New York. Varför man tror att det ska va ett j-ljud efter N:et har jag ingen aning om.

Dessutom presenterar svenskar sig med ett engelskt uttal på sina namn vilket är patetiskt inställsamt och fel. Du heter Peter Svensson inte Pidör Swensen

Vi har nyss haft samma diskussion i tråden om ordet tube. I brittisk engelska så uttalas j-ljudet i de flesta dialekter. I USA-engelska så görs det inte i de flesta dialekter.

Att svenskar använder ett grannlands sätt att uttala det är väl inte så konstigt?

(Vad gäller namn så håller jag med. Man ska uttala sitt namn på sitt språk och behöver inte buga för den allsmäktiga engelskan. Möjligen kan man förenkla något om man har ett namn som ständigt missförstås.)
Citera
2020-08-22, 14:26
  #967
Medlem
denandrasidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vad menar du?

New uttalas /njuː/.

https://www.macmillandictionary.com/pronunciation/british/new

Inte av Nu York-bor själva, väl?
Citera
2020-08-22, 14:29
  #968
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av denandrasidan
Inte av Nu York-bor själva, väl?

Det är inte engelska, det är dialekt. Det är inte USA som bestämmer hur New York ska uttalas.
Citera
2020-08-22, 14:30
  #969
Medlem
denandrasidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Vi har nyss haft samma diskussion i tråden om ordet tube. I brittisk engelska så uttalas j-ljudet i de flesta dialekter. I USA-engelska så görs det inte i de flesta dialekter.

Att svenskar använder ett grannlands sätt att uttala det är väl inte så konstigt?

(Vad gäller namn så håller jag med. Man ska uttala sitt namn på sitt språk och behöver inte buga för den allsmäktiga engelskan. Möjligen kan man förenkla något om man har ett namn som ständigt missförstås.)

I mitt fall blir det fel 9 gånger av 10. Jag heter ett av de vanligaste namnen i Sverige. Det är också vanligt i Norden och Europa. Det brukar ta 7-8 försök innan amerikanerna får till uttalet till 50%, så jag presenterar mig bara som de uttalar det i USA/Storbritannien, vilket de ändå inte brukar fatta direkt. Hur det kan vara så svårt att säga ett tvåstavigt namn är bortom mitt förstånd.
Citera
2020-08-22, 14:31
  #970
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av denandrasidan
Inte av Nu York-bor själva, väl?

Sant. Men vad spelar det för roll? Man uttalar sällan utländska ortnamn (inte ens svenska sådana heller) på exakt det sätt som innevånarna gör det.
Citera
2020-08-22, 14:31
  #971
Medlem
denandrasidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är inte engelska, det är dialekt. Det är inte USA som bestämmer hur New York ska uttalas.

Klart det är. Precis som att Stockholm uttalas stockom. Det är ju knappast fel i vilket fall.
__________________
Senast redigerad av denandrasidan 2020-08-22 kl. 14:35.
Citera
2020-08-22, 14:37
  #972
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av denandrasidan
Klart det är. Precis som att Stockholm uttalas stockom.

Ja det är ett bra exempel för att illustrera det löjeväckande som vissa svenskar håller på med när de ska bedöma andra svenskars engelska kunskaper utifrån betoningar och uttal.

Inlägget som jag ursprungligen citerade är ett bevis på hur löjligt det kan bli.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in