Citat:
Ursprungligen postat av
jultomtenbrannupp
Svenskar säger ofta Njo York istället för New York. Varför man tror att det ska va ett j-ljud efter N:et har jag ingen aning om.
Dessutom presenterar svenskar sig med ett engelskt uttal på sina namn vilket är patetiskt inställsamt och fel. Du heter Peter Svensson inte Pidör Swensen
Vi har nyss haft samma diskussion i tråden om ordet
tube. I brittisk engelska så uttalas j-ljudet i de flesta dialekter. I USA-engelska så görs det inte i de flesta dialekter.
Att svenskar använder ett grannlands sätt att uttala det är väl inte så konstigt?
(Vad gäller namn så håller jag med. Man ska uttala sitt namn på sitt språk och behöver inte buga för den allsmäktiga engelskan. Möjligen kan man förenkla något om man har ett namn som ständigt missförstås.)