2011-09-17, 10:05
Medlem
MammaHelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejabjorn
Vet inte om det är särskilt vanligt fel bland svenskar, men jag har enorma problem med "th"-ljudet. I övrigt har jag en rätt bra amerikansk accent, men det där jävla "th"-ljudet avslöjar mig.

Klarar av det om jag verkligen tänker på att uttala det rätt, men ska det komma spontant i en konversation blir exempelvis "they" gärna "day".

Jag har fått massa tips på hur man lär barn att uttala dessa engleska fonem, vill du ha ett tips på hur man får till θ (th-ljudet)?
Citera
2011-09-17, 10:18
Medlem
Halv-Dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a3
Många svenskar försöker för mycket. Flera gör försök att låta brittiska vilket låter otroligt löjligt när dom inte klarar att inte ens kan sätta ihop en 5-ords-mening. Att svenskar som försöker sig på att berätta något på engelska använder ofta en mycket utdragen berättarteknik, med ord som dom inte riktigt förstår istället för att följa den enkla regeln: K.I.S.S.

a3

Precis.

En annan sak som jag kom på,
jag får rysningar när tänker på att man på min tid i skolan fick lära sig överklassengelska.
Usch,alla lärare som talade och undervisade precis som om dom förberedde oss för att umgås med det brittiska kungahuset...

Och sen kan de flesta svenskar knappt förstå olika dialekter...

Irländska,Skottska etc...
Citera
2011-09-17, 11:25
Medlem
Klassiskts avatar
Jag har också en del problem med th-ljuden. Enkla ord som the, they, then har jag inga problem med, inte heller längre ord som apathetic. Antar att det är e't efter th- som gör det följsamt. Om jag däremot stöter på ord som:

birthday
birthright
northbike

... blir jag en levande särskrivning. Måste ofta dela upp liknande ord i två led, annars snubblar jag bara på orden. Om jag säger det väldigt tyst för mig går det bra, men om jag ska tala i normal samtalston blir det bara tok.
Citera
2011-09-17, 11:42
Medlem
Lightnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MammaHela
Jag läser för tillfället 30 p engelska på universitetet. Vi fick göra ett aktivt val om vi skulle lära oss brittiskt eller amerikanskt uttal. Döm om min förvåning när de flesta valde brittisk uttal. Jag fattar verkligen inte varför..

Tycker jag inte alls är konstigt. Amerikansk engelska är ju i princip bara en rörig språkmisshandel rakt igenom. Finns inget så löjligt som svenskar som pratar med överdriven amerikansk accent.

Citat:
Ursprungligen postat av Halv-Dan
Precis.

En annan sak som jag kom på,
jag får rysningar när tänker på att man på min tid i skolan fick lära sig överklassengelska.
Usch,alla lärare som talade och undervisade precis som om dom förberedde oss för att umgås med det brittiska kungahuset...

Och sen kan de flesta svenskar knappt förstå olika dialekter...

Irländska,Skottska etc...

Att man inte förstår dialekter är väl inget konstigt. Alla människor som lär sig ett nytt spåk får oftast lära sig "huvuddialekten". Hur många som lär sig svenska tror du förstår gotländska eller skånska?
Citera
2011-09-17, 11:54
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UNIKEFF
... Skolan borde lära folk att tala [engelska] med dialekt och kunna snappa upp det.
Det blir ofelbart parodiskt när en utomstående försöker tala dialekt. Som när Henrik Dorsin pratar göteborska, bara det att han gör det som karikatyrer brukar göras – medvetet övertydligt för humorns skull. Vad gäller att uppfatta engelska dialekter så har dessa ofta en starkare germansk färgning än den engelska som färgades av franskan för ett par hundra år sen. BBC:s vetenskapsprogram med skotsk speaker är extremt lätta att förstå.

Citat:
Jag läser för tillfället 30 p engelska på universitetet. Vi fick göra ett aktivt val om vi skulle lära oss brittiskt eller amerikanskt uttal. Döm om min förvåning när de flesta valde brittisk uttal. Jag fattar verkligen inte varför..
Ett tips: Storbritannien är ett grannland till Sverige. Trots allt är England första rangens förvaltare av det engelska språket.
Senast redigerad av egon2b 2011-09-17 kl. 12:02.
Citera
2011-09-17, 12:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Ett tips: Storbritannien är ett grannland till Sverige. Trots allt är England första rangens förvaltare av det engelska språket.

Min tanke också. Det är brittisk engelska som traditionellt har lärts ut i svenska skolan. Förmodligen för att vi lever i Europa. Jag har lärt mig den och fortsätter att bruka den, både vad det gäller uttal och stavning. För mig kommer alltid colour vara naturligare än color. Sedan tycker jag dessutom att brittiska engelskan låter vackrare än amerikanskan!
Citera
2011-09-17, 12:59
Medlem
DDKs avatar
Citat:

Brittisk engelska anses ofta som sexig och pikant i USA Så de kanske investerar i sin framtid?
Citera
2011-09-17, 13:00
Medlem
tältpinnes avatar
Att pricka uttalet av Vail/veil/whale, vial/while/vile, bear/bare/beer och liknande är ju vanliga och fullt förståeliga trubbel.
Citera
2011-09-17, 13:11
Medlem
174563s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lightnight
Tycker jag inte alls är konstigt. Amerikansk engelska är ju i princip bara en rörig språkmisshandel rakt igenom. Finns inget så löjligt som svenskar som pratar med överdriven amerikansk accent.

Att man inte förstår dialekter är väl inget konstigt. Alla människor som lär sig ett nytt spåk får oftast lära sig "huvuddialekten". Hur många som lär sig svenska tror du förstår gotländska eller skånska?

Man har aldrig fått lära sig en "huvuddialekt" i Svensk skola, den dialekten de lärde ut i Svenska skolor är falsk.
Citera
2011-09-17, 13:18
Medlem
jolmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av villhelm
Det är möjligt att lärarna själva får välja vad de lär ut, men att nämna "brittisk brytning" i en tråd som handlar om svenskars fel i engelskan är befängt. Speciellt eftersom vi i vår skola fick se videoklipp med engelska drottningen för att vi skulle lära oss tala rätt.

Japp så är det. Läser man universitetskurser i Sverige får man också välja vilken dialekt man vill använda. Håller ändå med om att benämningen "brittisk brytning" kan vara det dummaste jag hört.

De som bestämde sig för att lära ut engelska så att svenska elever skulle tala som drottningen är inte de skarpaste knivarna i lådan heller direkt. De flesta engelsmän skulle bara skratta åt en utlänning som försökte låta så "fin". Det borde skolan förstå.
Citera
2011-09-17, 13:32
Medlem
Cosmic Kids avatar
Svenskar tenderar att prata alldeles för fort när det ska snackas engelska, även mig själv. Försöker tänka på det och sakta ner lite, då flyter språket bättre.

Redan nämnt, fejkad accent är så sjukt pinsamt, f a en dålig.

Folk som skriver att de pratar/skriver flytande engelska i sitt CV. Detta innebär vanligtvis att de har haft normal skolengelska och varit på mallis en vecka. Flytande = snäppet under tolk.
Citera
2011-09-17, 14:31
Medlem
hejabjorns avatar
Citat:
Jag har fått massa tips på hur man lär barn att uttala dessa engleska fonem, vill du ha ett tips på hur man får till θ (th-ljudet)?

Tack gärna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in