Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-08-07, 10:42
  #901
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi
För många år sedan bodde jag på en plats i London som hette Grosvenor Square /ˈɡroʊvnər/. Jag visste inte att bokstaven s inte skulle uttalas. Men taxiföraren förstod adressen trots att jag uttalade bokstaven s.
På tal om överklassen...
Citera
2020-08-07, 10:55
  #902
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Hoppas att du är lika noga med uttal vad gäller andra utländska maträtter och namn, såsom exempelvis gnocchi, chèvre, gouda och van Gogh.

Å andra sidan vore det ju rätt spännande om någon skulle gå igenom ett språktest i engelska och få underkänt för att den inte klarade att uttala Worcestershire sauce - /ˈwʊstərʃər/ -, på samma briljanta sätt som du. Ja det kanske är där gränsen går? Om man inte kan uttala Worcestershire sauce då är man obildad vad gäller engelska.
Jag tror du skulle bli förvånad (eller möjligen inte) om du visste hur många Engelsmän som inte skulle klara ett enkelt test i grammatik och ordkunskap. UK har en arbetarklass som inte skyr några medel för att utmärka sig som en bunt outbildade buffoons. Chav's, i vardaglig benämning.

Poängen är att de uppenbarligen gör allt för att undvika utbildning och språklig allmänbildning. Det är nästan så man kan höra föraktet för utbildning mellan deras svordomar. Det är inte för inte som man brukar skämta om det där:

"What do you call a Chav at college?"
"The cleaner"
Citera
2020-08-07, 12:27
  #903
Medlem
JanTalibans avatar
Ett fel jag gjorde innan jag fick bättre koll: Att blurra ihop tex June och Joan. Dessa vokaler är ju egentligen superolika; det ena är ett helt rakt u-aktigt ljud, det andra är en rejält jazzig diftong, som vi kan uppfatta som äw.

Jag tror det beror på att svenskan kör en ow-aktig diftong; tex Mowgli (i Djungelboken), Coke, blowjob, Rolling Stones, soul(musik), (rockn)roll. Samtidigt som den raka u-vokalen blir … ja kanske även den lite diftong-aktig (typ lite lätt åt öu-hållet); Youtube, Lunarstorm, cartoon, the Who, Supertramp, suit, user, route.

Därmed lätt hänt att svenskar, när vi ska köra engelsk engelska, råkar fumla när vi ska hålla isär blue/blow, mood/mode, soup/soap, flute/float, osv.

Har vi svår otur råkar vi svensk-köra BÄGGE ljuden, inte bara slumpvis ett av dem, så att you go to school alone (alltså juu gäwte skuul eläwn) blir typ jöw göw te sköwl elöwn.
Citera
2020-08-07, 12:51
  #904
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Jag gillar rytmen i uttrycket "Get a better water heater" - det låter som man kan ha med det i en låt eller en rap!

Ramsan lärde jag mig när jag skypade med ett gäng från mellanvästern. Det råkade vara en från Boston med i gruppen och det var en källa till mycket skratt när man hörde den dialektala tolkningen "gedduh bedduh wadduh heeduh"
Citera
2020-08-07, 12:56
  #905
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neurotypisk
Ramsan lärde jag mig när jag skypade med ett gäng från mellanvästern. Det råkade vara en från Boston med i gruppen och det var en källa till mycket skratt när man hörde den dialektala tolkningen "gedduh bedduh wadduh heeduh"

Ha, ha, jag den meningen kan nog låta väldigt olika med olika uttal! Blev lite inspirerad av den hursomhelst
Citera
2020-08-07, 13:36
  #906
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Att prata engelska som drottning Elizabeth II är nog idealet för de flesta som försöker lära sig engelska. Det kallas ”Queen’s English” eller ”BBC English” och är fritt från slang och svordomar.

Bland norra Englands fotbollsligister är det troligen svårt att hitta någon som pratar ”posh”. En svensk som vill lära sig engelska skall så klart undvika dessa huliganers språkbruk.
Citera
2020-08-07, 16:53
  #907
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi
Att prata engelska som drottning Elizabeth II är nog idealet för de flesta som försöker lära sig engelska. Det kallas ”Queen’s English” eller ”BBC English” och är fritt från slang och svordomar.

Bland norra Englands fotbollsligister är det troligen svårt att hitta någon som pratar ”posh”. En svensk som vill lära sig engelska skall så klart undvika dessa huliganers språkbruk.

The Queen's English handlar inte i första hand om drottningens personliga språkbruk utan är snarare beteckningen på en språkstandard som är "gillad och stadfäst" av drottningen. Men naturligtvis håller hon sig till den King's English hon själv växte upp med, åtminstone i offentliga sammanhang. Det skulle inte förvåna mig om hon svär som en borstbindare på stallbacken eller inom en krets av förtrogna. Jag vill gärna hoppas att det är så.
Citera
2020-08-07, 16:59
  #908
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi
Att prata engelska som drottning Elizabeth II är nog idealet för de flesta som försöker lära sig engelska. Det kallas ”Queen’s English” eller ”BBC English” och är fritt från slang och svordomar.

Bland norra Englands fotbollsligister är det troligen svårt att hitta någon som pratar ”posh”. En svensk som vill lära sig engelska skall så klart undvika dessa huliganers språkbruk.

Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
The Queen's English handlar inte i första hand om drottningens personliga språkbruk utan är snarare beteckningen på en språkstandard som är "gillad och stadfäst" av drottningen. Men naturligtvis håller hon sig till den King's English hon själv växte upp med, åtminstone i offentliga sammanhang. Det skulle inte förvåna mig om hon svär som en borstbindare på stallbacken eller inom en krets av förtrogna. Jag vill gärna hoppas att det är så.

Fast det här stämmer väl inte? "Queen's English" handlar om att ha ett stort ordförråd, en korrekt grammatik och - kanske viktigast - ett visst uttal, som lärs ut i de fina privatskolorna. Uttalet kallas även "RP" ("received pronunciation"). Det handlar inte om att man inte får svära eller ta till fula ord eller slangord! (Tycker mig minnas att drottning Elizabeths syster svor som en borstbindare...) Däremot hör det förstås till "bilden" (en god uppfostran) att veta VAR och NÄR det inte är lämpligt att svära, använda slangord eller säga fula ord.
Citera
2020-08-07, 17:19
  #909
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast det här stämmer väl inte? "Queen's English" handlar om att ha ett stort ordförråd, en korrekt grammatik och - kanske viktigast - ett visst uttal, som lärs ut i de fina privatskolorna. Uttalet kallas även "RP" ("received pronunciation"). Det handlar inte om att man inte får svära eller ta till fula ord eller slangord! (Tycker mig minnas att drottning Elizabeths syster svor som en borstbindare...) Däremot hör det förstås till "bilden" (en god uppfostran) att veta VAR och NÄR det inte är lämpligt att svära, använda slangord eller säga fula ord.

OK, det där med "gillad och stadfäst" tog jag med mest för att jag gillar frasen. Det är inte en officiell standard på det viset. Men det handlar mer om grammatik och vokabulär än om uttal. De flesta lexika beskriver Queen's English som en standard baserad på språkbruket i sydöstra England. Om det vore ett krav att man skulle ha det uttal som lärs ut i de fina privatskolorna så skulle inte många kunna leva upp till den standarden. Och, nej, fram tills helt nyligen så ansågs inte svärord eller slang ingå i standardspråket.
Citera
2020-08-07, 17:23
  #910
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
OK, det där med "gillad och stadfäst" tog jag med mest för att jag gillar frasen. Det är inte en officiell standard på det viset. Men det handlar mer om grammatik och vokabulär än om uttal. De flesta lexika beskriver Queen's English som en standard baserad på språkbruket i sydöstra England. Om det vore ett krav att man skulle ha det uttal som lärs ut i de fina privatskolorna så skulle inte många kunna leva upp till den standarden. Och, nej, fram tills helt nyligen så ansågs inte svärord eller slang ingå i standardspråket.

Vi får se om det kommer fler bud, för jag hävdar som sagt att R.P.-accenten är den kanske viktigaste komponenten i Queen's English. Ofta används de två begreppen (Queen's English och R.P.) till och med som synonymer, ju! En annan synonym är "BBC English".
Citera
2020-08-07, 17:33
  #911
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Vi får se om det kommer fler bud, för jag hävdar som sagt att R.P.-accenten är den kanske viktigaste komponenten i Queen's English. Ofta används de två begreppen (Queen's English och R.P.) till och med som synonymer, ju! En annan synonym är "BBC English".

Som har framgått av tidigare diskussion i den här tråden så är RP nuförtiden ett betydligt vidare begrepp än "det uttal som lärs ut i finare privatskolor", så jag tror att det finns ett spektrum här. Man får dock inte låta hur proletär som helst. Och jag är ganska säker på att det finns krav i skolorna på att man skall kunna skriva the Queen's English oavsett vad man själv har för uttal eller dialekt. Vilket ju skulle vara lite märkligt om uttalet nu är ett sine qua non.
Citera
2020-08-07, 17:45
  #912
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Om drottningen och andra aristokrater får lust att prata vulgärt kan de bjuda in ett gäng råbarkade cockneytyper på five o’clock tea.

Drottningen lär även ta sig en gin tonic på eftermiddagen,så det kan säkert bli en upplyftande tillställning.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback