2011-09-15, 22:35
Medlem
gotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Please elaborate.

'z' uttalas i regel ds.

http://www.youtube.com/watch?v=q6AQL55zMR4 (kolla 0:32)
Citera
2011-09-15, 22:42
Medlem
K1NGpins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyGrail
Arabiska, spanska, grekiska och höll på att glömma sist men absolut inte minst franska, för att nämna några.

Ryska, Azeri, Farsi, Kurdiska... många turkiska språk
Citera
2011-09-15, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goto
'z' uttalas i regel ds.

http://www.youtube.com/watch?v=q6AQL55zMR4 (kolla 0:32)

Kan inte hålla med dig där. Zone uttalas inte "dsone". Vet inte hur jag ska förklara i skrivspråk mer än att det uttalas som ett z ska göra.
Citera
2011-09-15, 22:46
Medlem
coals avatar
"Three" har jag ett jävla problem med att uttala, speciellt i kombination med andra siffror. Brukar bli träd istället
Citera
2011-09-15, 22:46
Medlem
IngridBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saftad_burk
Du var med andra ord "out cykling"!

Edit:

Glömde skriva vad jag ursprunligen hade tänkt: att svenskar ofta verkar säga "long" istället för "tall". Verkar vara så illa att till och med utbytesstudenter snappar upp den ovanan efter en tid...

Haha, detta får mig att tänka på en konversation mellan en tysk och en spansk utbytesstudent som jag hörde i hissen på universitetet. De gjorde samma misstag som du beskrev fast tvärtom.

Tyskan (med kraftig tysk brytning): Your hair is groing really fast! It´s really tall now!
Spanjorskan (med lika kraftig brytning): Yes, i know, my hair is too tall now, i need to cut it.

De där två hade nog nyligen lärt sig ordet tall men missuppfattat användningsområdet lite.
Citera
2011-09-15, 22:56
Medlem
Koreanskbots avatar
Beror från person till person egentligen, alla har olika uttal när det gäller det engelska språket, men det jag stör mig mest på är den svensk/engelska dialeketen som vissa har, orkar inte förklara hur jag menar men de som fattar förstår vad jag menar iallafall.
Citera
2011-09-15, 23:02
Medlem
Folk som uttalar "of" som "off"

Of uttalas OV.

OFF = OFF
Citera
2011-09-15, 23:05
Medlem
UAAs avatar
Loose vs lose verkar folk ha svårt för.
Citera
2011-09-15, 23:08
Medlem
Fantomsmaertas avatar
De flesta svenskar har ju hyggligt ordförråd på engelska och hyfsat bra grammatik men det som är enormt jobbigt att höra är svenskar som pratar engelska med svensk satsmelodi Stör mig inte så värst mycket på den som säger dåår eller wheRRRe. Vet inte varför jag tycker det är så hemskt med svensk skönsång på engelska
Citera
2011-09-15, 23:50
Medlem
Jag lyssnade på Mix Megapol för en herrans massa år sedan. Adam Alsing har alltid imponerat på mig med sin i mina tycken väldigt goda allmänbildning.

Men han föll ett par pinnhål när han vid ett tillfälle pratade om Star Wars och kallade Darth Vader för "Darth Weider". Ett inte helt ovanligt uttalsfel, som dock är det som skär mest i mina öron då jag hör svenskar tala engelska. Att sedan höra Adam göra detta misstag var förvånande och skar extra hårt...
Citera
2011-09-15, 23:52
Medlem
melospooks avatar
Svenskar betonar orden fel, t.ex. så ska betoningen i Empire State Buildning ligga på state men nästan alla svenskar lägger betoningen på sista ordet så att det blri Empire State BUILDING istället för Empire STATE building
Citera
2011-09-15, 23:54
Medlem
Frixys avatar
Nu spelas Takidas senaste (?) inte så mycket på radio längre. Mitt i låten någonstans sjunger han "The children begins to play". Vaffan? Med alla som är inblandade i inspelningen - var det INGEN som reagerade??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in