2011-09-13, 14:40
Medlem
StefanHeterJags avatar
Ett av de stora problemen på FB är att trådar som innehåller outningar och annonser kan få ligga kvar ganska länge. I annons-fallet där nyskapade konton ofta skapas för ändamålet så räcker det ju med någon halvtimme så kanske säljaren fått napp och en bann blir helt verkningslös eftersom säljaren fått det han ville och skiter fullständigt i bannen. I outningsfallet så är det såklart så att ju längre outningen ligger ute desto större skade gör den då fler kan se outningen.

För just regel 1.01 och 1.06 så skulle jag vilja ha en funktion som gör användarna till ett skyddande medborjargarde. Om låt säga fler än 5st anmält ett inlägg för 1.01 eller 1.06 så döljs inlägget automatiskt för alla användare än den som skapade det. Samtidigt hamnar inlägget som vanligt i moderatorns lista över rapporterade inlägg. Moderatorn kan välja att acceptera RP och inlägget fortsätter att vara raderat, eller avböja och det kommer tillbaka.

En ny regel om misskynnes-rapportering lägges till så att om någon missbrukar detta för att få bort inlägg temporärt så får de en varning (ban). Ny funktion behövs så att om man varnats för detta så räknas en sådan varnad persons RP inte in i fortsättningen. DVS, har man missbrukat RP så kommer denna personens röst aldrig att göra så att ett inlägg blir blockat igen.

Anledningen till att inlägget bara döljs för alla andra än den som skapat inlägget är för att en som spammar sälj-inlägg inte ska se att inlägget är borta och då skapa nya. Samma gäller iofs nån som outar, om inlägget försvinner så kanske dom tror att något gick fel och skapar det igen. Det vill vi undvika. Så den som skapat inlägget ser alltid det, men ingen annan ser det.

Kortfattat:
1. Fler än x rapporteringar för 1.01 eller 1.06 av ett inlägg döljer automatiskt inlägget.
2. Om man missbrukat detta så räknas inte ens RP med i ovanstående rutin.
3. Moderator hanterar RPn precis som vanligt, och kan återställa inlägget om det var falsk-RP:at.

Man kan även göra att bara inlägg som rapporterats av medlem som har över X inlägg och varit medlem i Y månader räknas med innan ett inlägg blockerats.

Bra eller anus?
Citera
2011-09-13, 14:42
Medlem
najass avatar
Rätt bra idé sådär vid första anblick tycker jag. Det viktiga är ju att omöjliggöra (eller åtminstone försvåra) missbruk. Ska kolla med övriga mods.
Citera
2011-09-13, 14:49
Medlem
ABBORREs avatar
Inget är nytt på FB

https://www.flashback.org/t1168843

Citat:
Ursprungligen postat av negersnopp
Flashback är omodernt. All form av städverksamhet på forumet måste göras manuellt. Flashback borde bli mer tidsenliga och införa halvautomatisk moderering.

I dagsläget kan det ta dagar om det ens görs innan OT, chat med mera raderas ur trådar. Resultatet, en sandlåda av skräpinlägg och sänkt kvalité på diskussionerna. Ju större flashback blir desto sämre har desvärre kvalitén också blivit. Den största anledningen till detta är att moderatorerna idag gör i princip all städverksamhet manuellt. Ett nytt system borde testas. Säg att om ett inlägg får 5 RP's från 5 olika personer så raderas det automatiskt. På så sätt så städas av sig självt i realtid. Reagerar postaren på felaktigt raderat inlägg så kontaktas moderator som ser över vad som föranledde raderingen. Skulle postaren vara utsatt för sabotage av andra så återställs inlägget och de ursprungliga rapporterarna får sina privelegier att rapportera indragna, och kan bli varnade. En gissning är att i 90 % av fallen kommer inte postaren reagera, då de vet med sig att inlägget var skräp. Redan där har vi avlastat moderatorernas arbetsbörda med 90 %.

Detsamma kan även gälla varningar. Får en person massiva RP's och inlägg raderade så meddelar systemet moderatorn som får godkänna en avstägning eller inte.

För att få privelegier att göra automatisk raderings RP måste man varit medlem i säg 6 månader och aldrig fått någon varning.
Citera
2011-09-13, 14:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Ett av de stora problemen på FB är att trådar som innehåller outningar och annonser kan få ligga kvar ganska länge. I annons-fallet där nyskapade konton ofta skapas för ändamålet så räcker det ju med någon halvtimme så kanske säljaren fått napp och en bann blir helt verkningslös eftersom säljaren fått det han ville och skiter fullständigt i bannen. I outningsfallet så är det såklart så att ju längre outningen ligger ute desto större skade gör den då fler kan se outningen.

För just regel 1.01 och 1.06 så skulle jag vilja ha en funktion som gör användarna till ett skyddande medborjargarde. Om låt säga fler än 5st anmält ett inlägg för 1.01 eller 1.06 så döljs inlägget automatiskt för alla användare än den som skapade det. Samtidigt hamnar inlägget som vanligt i moderatorns lista över rapporterade inlägg. Moderatorn kan välja att acceptera RP och inlägget fortsätter att vara raderat, eller avböja och det kommer tillbaka.

En ny regel om misskynnes-rapportering lägges till så att om någon missbrukar detta för att få bort inlägg temporärt så får de en varning (ban). Ny funktion behövs så att om man varnats för detta så räknas en sådan varnad persons RP inte in i fortsättningen. DVS, har man missbrukat RP så kommer denna personens röst aldrig att göra så att ett inlägg blir blockat igen.

Anledningen till att inlägget bara döljs för alla andra än den som skapat inlägget är för att en som spammar sälj-inlägg inte ska se att inlägget är borta och då skapa nya. Samma gäller iofs nån som outar, om inlägget försvinner så kanske dom tror att något gick fel och skapar det igen. Det vill vi undvika. Så den som skapat inlägget ser alltid det, men ingen annan ser det.

Kortfattat:
1. Fler än x rapporteringar för 1.01 eller 1.06 av ett inlägg döljer automatiskt inlägget.
2. Om man missbrukat detta så räknas inte ens RP med i ovanstående rutin.
3. Moderator hanterar RPn precis som vanligt, och kan återställa inlägget om det var falsk-RP:at.

Man kan även göra att bara inlägg som rapporterats av medlem som har över X inlägg och varit medlem i Y månader räknas med innan ett inlägg blockerats.

Bra eller anus?

Jag har tänkt likadant många gånger och tycker att det är ett alldeles fantastiskt förslag!
Speciellt funktionen att X antal skribenter tillfälligt kan dölja ett inlägg som bryter mot 1.06 tills berörd moderator sett över inlägget. Och självklart skall missbruk beivras.

Likadant med folk som skapar konton enbart i syfte att göra reklam för sin blogg, en hemsida, ref-länk eller liknande. På så sätt skulle medlemmarna tillsammans kunna stävja detta otyg i bäcken.

Tummen upp från L-M
Citera
2011-09-13, 15:01
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABBORRE
Inget är nytt på FB

https://www.flashback.org/t1168843
Nä det är sant, sökte inte ens då jag var övertygad om att detta förslag inte kommit upp förut i den paketeringen.

Ser att den tråden dog efter diskussion kring risken av missbruk.

Om man tar vid där så är det ju bara att begränsa så att räknaren som ska passeras (x RP för att blockera) bara tar med RP som gjorts av medlemmar som varit på siten i 1 år och har över 1000 inlägg.

Gör man en misskynnes RP för att få bort ett inlägg, som man vet att en moderator kommer att hantera inom bara ett par timmar, så är man ju inte bara korkad, man blir blir ju även varnad & bannad. Och efter ett sådant missbruk så räknas man inte längre med i den där räknaren, förtroendet är förbrukat.

Tror inte att det kommer bli ett missbruk då, det är inte så roligt att bli av med inarbetade FB-konton. Och att arbeta upp ett konto bara för att kunna missbruka det en gång är nog inte så djävla kul heller. Att arbeta upp 5 sådana konton för att missbruka en gång är nog ännu tråkigare.

Eventuell vinst att få bort outningar snabbt och stävja reklam överstiger nog risken att någon ändå väljer att banna ut sig på det viset. Dessutom hanteras RPn ändå inom kort av en moderator och inlägget kan återställas om det nu var så att 5st misskynnes-RPat det.
Senast redigerad av StefanHeterJag 2011-09-13 kl. 15:05.
Citera
2011-09-13, 15:10
Medlem
epost72s avatar
En skillnad här är ju att inlägget skulle vara fortsatt synligt för den som postat så att denne kan leva i tron att alla ser inlägget.

Sedan finns det iofs ett problem i att många inte bryr sig om att rapportera ett inlägg som redan rapporterats. Men det kan ju bli ändring på den fronten om man vet att det har effekt att rapportera flera gånger.

Hur man sedan ska hantera dem som eventuellt citerar regelbrottet blir en senare fråga.
Citera
2011-09-13, 15:17
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
En skillnad här är ju att inlägget skulle vara fortsatt synligt för den som postat så att denne kan leva i tron att alla ser inlägget.
Ja, det är en viktig punkt i förslaget.

Citat:
Sedan finns det iofs ett problem i att många inte bryr sig om att rapportera ett inlägg som redan rapporterats. Men det kan ju bli ändring på den fronten om man vet att det har effekt att rapportera flera gånger.
Ja, när man rapporterar kan det stå "Inlägget är rapporterat x gånger för 1.06 eller 1.01, y RP till behövs för att inlägget ska autodöljas." eller nåt sånt.

Citat:
Hur man sedan ska hantera dem som eventuellt citerar regelbrottet blir en senare fråga.
Ja, här borde 1.06 uppdateras, oavsett om detta förslag går igenom eller ej. Citerar man en outning så är man ju med och sprider den samt försvårar för rensning. Det borde vara lika straffbart.
Citera
2011-09-13, 15:21
Medlem
StefanHeterJags avatar
En annan skillnad med det här förslaget och det andra är ju också att det begränsar sig till 1.06 och 1.01. Det är två regelbrott som är ganska så lätt-"dömda" och inte har så mycket tolkningsutrymme som t.ex. OT m.m. Det är ganska så svårt att anmäla någon för outning och annonsering bara för att man är en meningsmotståndare och komma undan med det så att säga.

1.06 är ju en så grundläggande sak för flashback, vår anonymitet, så där känns det viktigt att man hittar en bättre lösning än att ett inlägg får ligga över natten om det sker när väldigt många sover och ändå 100-tals medlemmar finns där och skulle kunna stoppa outningen i sin linda.

Övriga regelbrott är inte så viktiga att de måste bort "fort" utan de kan vänta på moderators insats även om det tar ett par timmar eller en dag.
Senast redigerad av StefanHeterJag 2011-09-13 kl. 15:25.
Citera
2011-09-13, 16:02
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Kan flika in lite angående att rapportera inlägg som redan är rapporterade. Personligen så struntar jag oftast i att rapportera OT eller felplacerade trådar/inlägg om dom redan har rapporterats. 1.01, 1.06 osv rapporterar jag alltid trots att det redan är RP på inläggen eftersom det är ett allvarligare regelbrott. Det kan väl inte bara vara jag som tänker så?

TS förslag är bra och bör diskuteras bland moderatorer.
Citera
2011-09-13, 16:43
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Kan flika in lite angående att rapportera inlägg som redan är rapporterade. Personligen så struntar jag oftast i att rapportera OT eller felplacerade trådar/inlägg om dom redan har rapporterats. 1.01, 1.06 osv rapporterar jag alltid trots att det redan är RP på inläggen eftersom det är ett allvarligare regelbrott. Det kan väl inte bara vara jag som tänker så?

TS förslag är bra och bör diskuteras bland moderatinorer.

Ser jag 1.01 eller 1.06 så kollar jag om det är rapporterat och vilken anledning som angivits, om det rapporterats av fel anledning så gör jag en ny RP annars inte.
Citera
2011-09-13, 16:48
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Ja, här borde 1.06 uppdateras, oavsett om detta förslag går igenom eller ej. Citerar man en outning så är man ju med och sprider den samt försvårar för rensning. Det borde vara lika straffbart.
Fast det är inte alltid man är medveten om att man sprider vidare en outning.
Men i princip håller jag med, är huvudet dumt får kontot lida.
Citera
2011-09-13, 20:52
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille

TS förslag är bra och bör diskuteras bland moderatorer.

Jag frågade tidigare och fick svar från moderatorer att de gärna vill att man gör en ny RP ifall regelbrottet är grövre än vad tidigare RP anger. I mitt fall var det annonsering som tidigare rapporterats som OT.

På tal om OT anser jag OnT att förslaget är bra. Det jag upplever är mest irriterande är när någon jävel spammar sina annonslänkar i varje möjligt och omöjligt forum, jag tror tillräckligt många av oss är motiverade nog att släcka ned dem inläggen på nolltid.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in