• 1
  • 2
2011-09-13, 12:53
Medlem
5137s avatar
Jag är sämst på det här med pengar och har därför skrivit mig en månadsbudget för 23 september till 25:e oktober. Min fråga till er är om ni tror att den låter hållbar eller om jag bör flytta över pengar imellan de olika kategorierna. Kan tillägga att jag fortfarande bor hemma så betalar inte för hyran eller maten jag äter hemma.

Inkomst: 6125 kronor.

Fasta utgifter:
Fondkonto och sparkonto: 1000 kronor.
Telefonräkning och andra räkningar: 738 kronor.
Totalt: 1738 kronor.

Rörliga utgifter:
Resor: 500 kronor.
Mat: 500 kronor.
Cigaretter: 800 kronor.
Kläder, smink och hygien: 800 kronor.
Nöjen: 800.
Övrigt: 400.

Totala utgifter: 5538 kronor.

Låter detta hållbart? Är det för mycket i någon kategori? Vad bör jag göra med pengarna som är över efter alla utgifter?

Tack på förhand!
Citera
2011-09-13, 12:56
Medlem
Hundkatt90s avatar
Kategorin Cigaretter borde du ta bort helt och spara dessa pengar istället!

Cancerpinnar kommer du ingen vart med.
Citera
2011-09-13, 12:56
Medlem
knullklassons avatar
Endast 500 på mat för en hel månad låter extremt lite, eller odlar du själv?
Citera
2011-09-13, 12:58
Medlem
5137s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hundkatt90
Kategorin Cigaretter borde du ta bort helt och spara dessa pengar istället!

Cancerpinnar kommer du ingen vart med.
Aint gonna happen, jag gillar mina cigg

Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Endast 500 på mat för en hel månad låter extremt lite, eller odlar du själv?
"Kan tillägga att jag fortfarande bor hemma så betalar inte för hyran eller maten jag äter hemma."
Citera
2011-09-13, 12:58
Medlem
Extras avatar
Det låter ganska vettigt tycker jag, som det sagts så borde du kanske röka lite mindre men det är ju helt upp till dig. Pengarna som blir över kan du väll spara de med? Det är aldrig fel att ha en liten buffert för vissa månader när det blir extrautgifter.
Citera
2011-09-13, 13:00
Medlem
5137s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extra
Det låter ganska vettigt tycker jag, som det sagts så borde du kanske röka lite mindre men det är ju helt upp till dig. Pengarna som blir över kan du väll spara de med? Det är aldrig fel att ha en liten buffert för vissa månader när det blir extrautgifter.

Jag vet inte exakt hur mycket jag röker, rör sig nog snarare om femhundra än åttahundra - men tänkte att det är bra att slå på lite extra då det kan variera och det är bättre att överdriva lite än att inte vara realistisk.

Tycker du jag bör investera kvarvarande pengar i fonder eller bara sätta in på sparkontot?
Citera
2011-09-13, 13:01
Medlem
400 på nöjen och 800 på cigg... Hör du själv hur idiotiskt det låter? Jag snusar så jag ska egentligen inte säga någonting men jag har lite mer pengar att röra mig med så jag har råd med den utgiften.

Men hade jag fått välja mellan 1200 kr nöjen eller 400 kr nöjen + snus så hade jag gjort allt jag kunnat för att kunna välja alternativ 1.

Sluta röka är inte så jävla svårt, prova att sluta snusa istället så ska du se på grejer.
Citera
2011-09-13, 13:03
Medlem
5137s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silver.Haze
400 på nöjen och 800 på cigg... Hör du själv hur idiotiskt det låter? Jag snusar så jag ska egentligen inte säga någonting men jag har lite mer pengar att röra mig med så jag har råd med den utgiften.

Men hade jag fått välja mellan 1200 kr nöjen eller 400 kr nöjen + snus så hade jag gjort allt jag kunnat för att kunna välja alternativ 1.

Sluta röka är inte så jävla svårt, prova att sluta snusa istället så ska du se på grejer.

Va? Det står ju 800 på nöjen?
Jag vill ju inte sluta röka, så då är det ingen idé att ens försöka. Dessutom är jag en föredetta snusare så jag har redan "sett på grejer".
Citera
2011-09-13, 13:06
Bannlyst
Hej!

Vad röker du för cigaretter?

Om du inte vill sluta röka kanske du kan byta märke till något billigare?

Lycka till.

http://hurjagblirrik.blogspot.com/
Citera
2011-09-13, 13:10
Medlem
Extras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5137
Jag vet inte exakt hur mycket jag röker, rör sig nog snarare om femhundra än åttahundra - men tänkte att det är bra att slå på lite extra då det kan variera och det är bättre att överdriva lite än att inte vara realistisk.

Tycker du jag bör investera kvarvarande pengar i fonder eller bara sätta in på sparkontot?

Det beror lite på, känner du att du kan klara dig på de pengarna du fördelat under en lite längre period så kan du helt klart göra det. Men det kan ju även hända saker som gör att du behöver en större summa pengar än vad du har i din nuvarande budget, köpa vinterjacka eller dylikt.

Du kanske skulle testa det här ett tag först och se hur det går, kvarvarande pengar vid månadsslutet kan du sätta in på sparkontot. När du byggt upp en rimlig buffert där kan du investera de extrapengar du har kvar i fonder.
Citera
2011-09-13, 14:05
Medlem
5137s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impendill
Hej!

Vad röker du för cigaretter?

Om du inte vill sluta röka kanske du kan byta märke till något billigare?

Lycka till.

http://hurjagblirrik.blogspot.com/

Jag röker Lucky Strike.
Har nyligen bytt ner mig från Marlboro som är några kronor dyrare per paket.

Egentligen röker jag bara för drygt 600 kronor i månaden, men som sagt - det blir mer ibland och därför kändes det bättre att drämma på lite extra.
Citera
2011-09-13, 21:14
Bannlyst
Tänk om du slutade röka, då skulle du både ha mer pengar i plånboken och hälsan i behåll

Prova nikotinfri snus. Det fungerar för mig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in