2013-01-20, 10:57
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bushbuck
Miljöpartitet åkte ur riksdagen vid valet 1991. Kom tillbaka igen 1994

Se där det hade jag faktiskt förträngt

Så med andra ord är det risk för att C kommer tillbaka om de mot förmodan åker ut vid nästa val.
2013-01-20, 11:13
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
För dom är det bara matematik, men i bland nämner dom att man faktiskt måste uppnå 4% för att räknas. Du drar växlar på det så att det verkar som regeringens fortsatta maktinnehav skulle vara säkrat.
Alla är nog överens om att största parti får talmannens uppdrag att bilda regering och den största grupperingen sedan bildar regering men Sd;s nedlagda röster. Inte stöder de aktivt imamen Reinfeld.
Jag anmäler avvikande åsikt. Visst kommer talmannens uppdrag att bli vanskligt, men han/hon måste överväga en regerings möjlighet att få igenom sin politik. Som läget i opinionen är nu så är det en moderatledd regering som har de möjligheterna. (Även om jag beklagar det.) Så långe socialdemokraterna inte stärks avsevärt så kommer det att förbli så också.
2013-01-20, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Folkpartiet skulle aldrig stödja en vänsterregering. Det är helt uteslutet som jag ser det.

Den socialliberala falangen inom FP skulle inte ha något emot det. Men det skulle splittra partiet till den grad att det är troligare att FP skulle bli en samarbetspartner för att säkra majoritet i vissa frågor.

Det finns tre realistiska regeringsalternativ 2014:

1. Stefan Löfven bildar minoritetsregering med Miljöpartiet, stöd från Vänstern och uppgörelser med (ex-)allianspartier i frågor där de kan fällas.

2. Alliansen bildar majoritetsregering med Miljöpartiet.

3. Trots att man är mindre än S V MP så bildar Alliansen minoritetsregering med stöd från SD.
Senast redigerad av MrKronos 2013-01-20 kl. 11:49.
2013-01-20, 11:51
Medlem
Madagascars avatar
Enligt DN är detta det sämsta resultatet Centern har fått sedan Sifo inledde sina mätningar 1967. Det är ett uppseendeväckande faktum. I riksdagsvalet för 30 år sedan fick centerpartiet 25%. Och nu har partiet 3%. Vilken tragisk resa... Är centerns utförsresa unik i svensk politisk historia?

http://www.dn.se/nyheter/politik/rekordlaga-siffror-for-centern
Senast redigerad av Madagascar 2013-01-20 kl. 12:10.
2013-01-20, 12:09
Medlem
Om partierna får ungefärligt likande röstetal som visas i Sifos senaste undersökning så tror jag att följande gäller efter nästa val:
Det mest troliga är att det block som får flest röster bildar regering. Det vore livsfarligt för Mp att bilda regering med Reinfeldt om väljarna i praktiken sparkat den sittande regering. Detsamma gäller för SD. Om partierna inte respekterar väljarna riskerar de att slaktas nästkommande val. SD får anses att inte tillhöra något block. Så det blir en rödgrön regering.
2013-01-20, 12:18
Medlem
Carlos88s avatar
Citat:
Fast rödgröna + SD är knappast en intressant summering, så den nog är helt utesluten både som regeringskoalition eller block för passivt stöd. Inga MP eller än mindre v-politiker skulle acceptera SDare. Möjligen kunde man tänka sig

S+SD = 42.7,

men det är ju långt ifrån majoritet.

Inga två partier, utom M + S, summerar till över 50%, din nöt.
2013-01-20, 12:23
Medlem
jamesbondes avatar
Mest naturligt vore väl om M samarbetade med SD - men tyvärr målade Reinfeldt in sig i ett hörn när han yttrade sig innan valet 2010 "tar inte i SD med tång".
Freddans samarbete med MP kommer nog att kosta många röster för både M och MP.
Tror ni Annie "månggifte" Lööf kommer att sitta kvar någon längre tid som partiledare i C?
Kommer vi att slippa hennes hånleende i media?
2013-01-20, 12:48
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlos88
Inga två partier, utom M + S, summerar till över 50%, din nöt.
Naturligtvis inte, men nu försökte jag diskutera möjliga koalitioner, alternativt lösare allianser baserade på tolerans, och då är det flera kombinationer som skulle få en majoritet av riksdagsmandaten bakom sig. "Alliansen + MP" eller "Alliansen + SD" är troligare än din storkoalition.
2013-01-20, 12:50
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamesbonde
Mest naturligt vore väl om M samarbetade med SD - men tyvärr målade Reinfeldt in sig i ett hörn när han yttrade sig innan valet 2010 "tar inte i SD med tång".
Freddans samarbete med MP kommer nog att kosta många röster för både M och MP.
Tror ni Annie "månggifte" Lööf kommer att sitta kvar någon längre tid som partiledare i C?
Kommer vi att slippa hennes hånleende i media?
M + SD räcker inte, men det spelar ingen roll. Reinfeldt kan fortsätta som fört så långe inte SD aktivt går in för att fälla honom, vilket de inte verkar vilja (Ibland undrar jag varför SD finner sig i allt egentligen, men de är kanske mest intresserade av att festa upp den feta riksdagsmannalönen?)
2013-01-20, 12:53
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrKronos
Den socialliberala falangen inom FP skulle inte ha något emot det. Men det skulle splittra partiet till den grad att det är troligare att FP skulle bli en samarbetspartner för att säkra majoritet i vissa frågor.

Det finns tre realistiska regeringsalternativ 2014:

1. Stefan Löfven bildar minoritetsregering med Miljöpartiet, stöd från Vänstern och uppgörelser med (ex-)allianspartier i frågor där de kan fällas.

2. Alliansen bildar majoritetsregering med Miljöpartiet.

3. Trots att man är mindre än S V MP så bildar Alliansen minoritetsregering med stöd från SD.
En utmärkt analys, men jag tror att alternativ 1 är uteslutet; varför skulle ett alliansparti som just fått kicken av väljarna lägga två strån i kors för att stödja en socialdemokratisk minoritetsregering, som dessutom inte har något annat alternativ? Nej, skall alliansregeringen avgå, måste socialdemoraterna bli betydligt större ön vad de är idag.
2013-01-20, 12:59
Medlem
Citat:
Sifosiffrorna guldläge för Reinfeldt:
M 29,3 (+1,1)
Fp 6,2 (+0,8)
C 3.2 (-1.3)
KD 4.5 (+0.9)

SD 9.1 (-0.9)

Mp 9.0 (-0.7)

S 33.6 (+1.5)
V 4.6 (-1.3)

Alliansen (M, Fp, C, KD) 43.2 (+1,5)
Rödgröna (S, Mp, V) 47.2 (-0,5)
Röda (S, V) 38.2 (+0.2)
Allians i riksd (M, Fp, KD) 40.0 (+2.8)
Allians+Mp (M, Fp, KD, Mp) 49.0 (+2.1)
Allians+SD (M,Fp,KD,SD) 49.1 (+1.9)

Som jag försökt illustrera ovan är centerns sammanbrott ingen katastrof för alliansen, med hoppande stöd eller koalition med antingen Mp eller SD kan Reinfeldt sitta kvar och fortsätta nuvarande politik. Löfven har inte alls samma förutsättningar.
Övriga allianspartier går framåt, vilket säkert mer är p.g.a. flyktingar från C och SD än egna meriter, även om Björklund gjorde bra i från sig i senaste debatten. S växer vilket inte är konstigt eftersom man varit aktiva med nya utspel och förslag en tid. Tyvärr för Löfven är det på bekostnad av sina tilltänkta koalitionspartners. När skall han lyckas locka över missnöjda alliansväljare?
SDs uppgång bryts till nedgång, vilket man inte skall förvånas över - det märkliga är att det inte skett tidigare. Man lyckas precis hålla MP, som även de går ner - oklart varför - bakom sig.
Jag gläder mig åt kommunisternas tillbakagång. Fortsätter trenden, så åker (v) också ut ur Riksdagen 2014.
2013-01-20, 13:43
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Fast rödgröna + SD är knappast en intressant summering, så den nog är helt utesluten både som regeringskoalition eller block för passivt stöd. Inga MP eller än mindre v-politiker skulle acceptera SDare. Möjligen kunde man tänka sig

S+SD = 42.7,

men det är ju långt ifrån majoritet.

Dina långtgående analyser baserade på en opinionsmätning där det enda som är säkerställt är Centerns nedgång borde du behålla för dig själv tills entydiga tecken finns. Det är t ex föga troligt att SD:s uppgång har "brutits", inte minst eftersom de fick 14% i en annan poll häromdagen.

Däremot ser jag ovanstående parlamentariska variant som den möjligen mest troliga, om pågående utveckling fortsätter. Såssarna kommer sakta men säkert kravla upp och göra ett positivt val (jfrt 2010) och SD kommer givetvis sopa banan med sjuklövern vad gäller nya mandat. Dessa två partier är sannolikt de enda som kommer att kunna räkna hem framgångsrika val 2014, och är därmed naturliga regeringskandidater. S och SD har en del gemensamt och med S historiska profil som statsbärande och "sunt förnuft" (pre-Palme) så går det att föreställa sig en mycket omsorgsfullt formulerad uppgörelse mellan de båda. Troligen ligger deras sammanlagda mandatinnehav på 45-46% vid den tidpunkten, vilket bör räcka.

Det hela kommer förstås väcka ramaskri i dinosaurie-media, men ingen under 50 bryr sig om de trötta gamla Bror Duktig-mupparna längre.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in