2018-05-19, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det vore en drömutveckling men jag är för verklighetsanknuten för att våga tro på något sådant .

Jag tror afghanamnesin går igenom och förföljer S genom valrörelsen. Varje gång S talar om att ett nej är ett nej och den som får avslag ska återvända, kommer de få afghanamnesin som en våt trasa i ansiktet. Vilken upplägg Löfven bjuder på som lägger en sån ny lag två månader innan valet
Mja, och sedan kanske det blir en amnesti-fråga ang kompetenta arbetskraftsinvandrare som MV utvisar så ofta de kan.

https://www.di.se/debatt/abb-utvisa-inte-vara-experter/
Idag skriver ABB's VD en debattartikel där han ondgör sig över de BNP-sänkande åtgärderna som lagstiftats. En lagstiftning som något bisarrt låter facket bestämma vem som skall få arbeta i Sverige.
Och efterfrågar en amnesti för de där arbetsgivarna gjort något litet administrativt misstag för länge sedan.

Med en sådan främlingsfientlig lagstiftning aktiv så får vi svårare och svårare att rekrytera kompetent folk och utflyttningen av mer högteknologisk näringsliv ut ur Sverige accelereras.

Ska vi ha en amnesti till?
Och hur kommer partierna och väljarna att ställa sig till den?

Troligen har en sådan stort väljarstöd. Undantaget kan då bli SD som står ensamma för utarmning av näringslivet och sänkt levnadsstandard.

Sker detta kommer det ta udden av påhoppen ang den nuvarande föreslagna amnestin. Vi får se om någon tar initiativet. Det blir dock knappast S som har svårt att ta makt ifrån facket.

En Alliansen-regering efter valet skulle dock kunna göra det. Givet att inte hela vänstern går samma för att stoppa det.
2018-05-19, 14:12
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Glöm inte Landsbygdspartiet som fått en del uppmärksamhet på sistone. I synnerhet i samband med sjukvårdsfrågorna i norr. De andra partierna är egentligen storstads fenomen. Så det kan vara svårt att greppa hur stora Landsbygdspartiet är.

Landsbygdspartiet? Tror du verkligen det?

Jag som bor i Sthlm hör således bara de samtal som förs här. Självklart färgar det mig. I andra delar av landet kan det ju låta helt annorlunda. Här i Sthlm är det ingen som ens nämner dem. Jag tror faktiskt inte ens jag hört någon nämna dem utanför Flashback. Men inte ens här nämns de ju speciellt ofta.

Så i vilken/ vilka delar av landet talar du om? Hur går samtalen där? Är det främst missbelåtna centerpartister som gått över? Vilken bild har du fått? Med detta inte sagt att jag menar att du har fel, tvärt om, jag önskar vidga mina vyer till en öka förståelse över läget i andra delar av landet.
2018-05-19, 14:42
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annonsblockeringen
Interna stridigheter ja. Ett så stort parti som S har vitt spridda åsikter på individnivå vilket kommer att visa sig nu när den stora ledaren har vänt på klacken så abrupt. Många lättkränkta lär vara väldigt upprörda.

Jag har ingen uppfattning om trovärdigheten på dessa uppgifter men det låter spännande i alla fall: https://nyhetsbyran.org/2018/05/17/svagt-stod-for-s-nya-migrationspolitik/

Polariseringen av Sverige har av allt att döma nått djupt in i partiet vilket slutligen leder till kollaps. Situationen i Göteborg är bevis på detta. Att OU:s nu lägger SD på samma nivå som S menar jag pekar på att SD kommer att vara störst på valdagen. Det finns ingen kampanj eller valfläsk som kan vända på utvecklingen. Partiet lät det gå för långt på många nivåer och kommer bli straffat för det.

Håller med om att det är väldigt svårt att vaska fram ett scenario där S får mer än 25% i september. Jag säger 20% utifrån dagens förutsättningar. M kanske får lika mycket men det beror på hur L och KD ligger i OU:s under sommaren och hur UK hanterar kommande debatter. SD är svårt att sätta en siffra på men låt oss säga... 24-28%.

Jaså! Näthataren Markus Mattila har alltså lämnat Sossarna till förmån för kommunisterna. Det kanske passar den galning bättre.

Det blir onekligen intressant att se hur Sossarna kommer att klara av detta.

Jag ser deras styrka främst i Alliansens svaghet.
2018-05-19, 14:52
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Landsbygdspartiet? Tror du verkligen det?

Jag som bor i Sthlm hör således bara de samtal som förs här. Självklart färgar det mig. I andra delar av landet kan det ju låta helt annorlunda. Här i Sthlm är det ingen som ens nämner dem. Jag tror faktiskt inte ens jag hört någon nämna dem utanför Flashback. Men inte ens här nämns de ju speciellt ofta.

Så i vilken/ vilka delar av landet talar du om? Hur går samtalen där? Är det främst missbelåtna centerpartister som gått över? Vilken bild har du fått? Med detta inte sagt att jag menar att du har fel, tvärt om, jag önskar vidga mina vyer till en öka förståelse över läget i andra delar av landet.

Ja, det är mest avhoppade Centerpartister vad jag vet.

Men de driver nu en hård linje för att sänka skatten på fordon och drivmedel. De har reklam i nästan vart enda bilverkstad och besiktningsstation som jag varit på här i Dalarna.

Så de som har en bil och bor utanför tullarna har nog hört talas en del om LBP.
2018-05-19, 14:54
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Möjligen att mina egna preferenser färgar av sig här,då jag är en av dem som bytt det liberaliserade SD emot AfS..men såsom valvinden viner för tillfället så överraskar det i vart fall icke mig att kategorin övriga partier stadigt ökar.
Jag har sagt det innan,och säger det onekligen härmed igen...AfS har en potential om uppemot fem-sex procent redan till riksdagsvalet i September.SDs ledning är till stora delar alenierad från den väljarkader som röstade in partiet i riskdagen 2010.
Någon annan förklaring till Övrigas ökning finner jag faktiskt relativt orimlig.
Kasselstrand är på gång.

Som sympatisör av MED, är jag precis som du, som sympatiserar med AfS, naturligtvis subjektiv.

Men helt klart är det något som rör på sig bland övriga partier. Jämför man YouGovs Maj-mätning i år med den som kom i Maj förra året så ser man framförallt två stora förändringar:

• M har återtagit många, men ej alla, de sympatisörer de tidigare förlorat till C. (M fick då 16,0% och C 12,8%)

• Övriga har 3-dubblats, från 1,3% till 3,9%.

Något, eller några partier, är det ju uppenbart som rör på sig. Jag vet att MED mer än fördubblat sitt medlemsantal sedan dess. Men det är tveksamt om det räcker till för att förklara hela denna stora ökning?

För AfS har mig veterligen inga medlemsantal presenterats än så det är svårare att veta. Men jag skulle inte bli förvånad om de växer starkt. Det ska bli intressant att se hur många det är när det presenteras. Här på Flashback är dock AfS riktigt stora, sedan är ju frågan hur väl detta forum är representativt för väljarna i allmänhet? Nog inte så mycket tror jag.

Eller så är det kanske PP som vaknat till liv igen? "OliverCromwell" nämnde även Landsbygdspartiet som en tänkbar kandidat. Det finns kanske än fler tänkbara partier? Du och jag och andra som sympatiserar med dessa mindre partier önskar naturligtvis att det är just vårt parti som ensamt står för ökningen. Men det kan ju lika gärna vara många mindre partier som tillsammans ökar?
2018-05-19, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Att S-kvinnor nu överger S för SD och SD i sin tur ökar kraftigt är ändå en nyhet en opinionsanalytiker som Oscarsson borde tycka har ett visst nyhetsvärde.

Det är när kvinnorna börjar lämna sjunkande skeppet S och M som SD kan bli verkligt stora. Och det spelar ingen roll om de går till SD, V eller C. Det äter på S och M storlek oavsett.

Det vi ser i SIFO nu kan vara ett steg närmare för SD att bli största parti i höstens val.

Personligen var jag lite tveksam tidigare i år. Men nu vågar jag inte sätta emot att SD blir störst.
2018-05-19, 14:55
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kortrockad
I GP ser man alla partier i Sifos senaste.

S: 25,2
M. 23,6
SD: 18,7
V: 9,3
C: 8,1
L:4,8
MP: 4,0
KD: 3,5
FI: 1,6
Övriga: 1,3

Näst högsta för SD och tredje sämsta för S (i Sifo) någonsin. S tappar till både SD och M. C klart ner efter afganamnestin.

http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/gp-sifo-v%C3%A4ljarflykt-fr%C3%A5n-s-sd-samlar-p%C3%A5-sig-starkt-st%C3%B6d-inf%C3%B6r-valet-1.60715 81

Haha! Övriga är nu på 1,3%. De har backat med 0,4%.

Det är inget som händer för MED, AfS med flera. Och nu är vi 4 månader innan valet.

4 månader innan valet 1991 hade NyD tvåsiffrigt. SD hade 7% 2010. Man måsta ha marginaler med sig om man ska in i Riksdagen. Därför klarade inte FI av det 2014.
2018-05-19, 15:03
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Inget har ju förändrats. Rödgröna blocket är tveklöst störst. Kd cementeras ännu en gång under riksdagsspärren. Sd växer någon procent, men eftersom deras mandat inte räknas spelar det ingen som helst roll.

Nja.. du menar att sossarna rasar med 3% och SD ökar med 4% och merparten av sossarnas tapp just nu går till SD. LO-kvinnorna flyr enligt mätningen just nu till SD.

Visst är de rödgröna marginellt större än Alliansen, men å andra sidan så behövs det bara att Mp tappar 0,1% så åker också de ut och då blir Alliansen betydligt större. Noterbart är väl också att S inte alls har för avsikt att behålla samarbetet med Mp. Vilket innebär att det röda regeringsalternativet bara har 25%.

Vem är det som inte räknar med SD:s mandat förresten? Det är nog bara du i så fall. Du är medveten om att SD i princip bestämmer vilka som ska styra Sverige efter valet i höst? Inte bara om SIFO:s mätning slår in utan om precis varenda mätning skulle stämma. Eller litar du så mycket på SD att de kommer att släppa fram Löfven som statsminister och hans regerings budgetar?
Senast redigerad av fernebo 2018-05-19 kl. 15:06.
2018-05-19, 15:17
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annonsblockeringen
Interna stridigheter ja. Ett så stort parti som S har vitt spridda åsikter på individnivå vilket kommer att visa sig nu när den stora ledaren har vänt på klacken så abrupt. Många lättkränkta lär vara väldigt upprörda.

Jag har ingen uppfattning om trovärdigheten på dessa uppgifter men det låter spännande i alla fall: https://nyhetsbyran.org/2018/05/17/svagt-stod-for-s-nya-migrationspolitik/

Citat:
Flera aktiva socialdemokrater som NB Nyhetsbyrån har varit i kontakt med vittnar om allt sämre stämning på partimöten och ett missnöje som breder ut sig. Risken för massavhopp anses som stora, och redan har ett antal socialdemokrater valt att avveckla sitt engagemang i partiet. Den tidigare socialdemokratiska opinionsbildaren på nätet Markus Mattila har lämnat Socialdemokraterna, och är numera medlem i Vänsterpartiet. Mattila kommenterade Löfvens pressträff om den nya migrationspolitiken på nätet med att ”det är skönt att slippa försvara skiten”.

Jag tycker mig kunna påminna mig om att jag hört liknande tongångar från S så länge jag kan minnas. Då S är Sveriges största parti, med mängder av olika organisationer i partiet, är de alltid någon som är missnöjd, oavsett vad de än gör.

Vill man verkligen, och det gör ju stora delar av msm nu, kan man alltid finna någon missnöjd jäkel. Hur många gånger har t.ex. inte Veronica Palm känns att måttet varit rågat och hotat att hoppa av?

Jag hoppas så att du har rätt och att S brakar samman av inre stridigheter. Det har ju skett i många andra länder. Men jag har blivit besviken så många gånger förut att jag tror vi tyvärr får vara försiktiga i våra förhoppningar om ett krackelerande S.
2018-05-19, 15:37
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Jag hoppas så att du har rätt och att S brakar samman av inre stridigheter. Det har ju skett i många andra länder. Men jag har blivit besviken så många gånger förut att jag tror vi tyvärr får vara försiktiga i våra förhoppningar om ett krackelerande S.

Det som händer nu är att det börjar bli en himmelsvid skillnad på var de partiaktiva - typ den ovan nämnde Markus Mattila - och S-väljarna står. Polariseringen ökar hela tiden. Förr gick väljarna och partiet någorlunda i samma takt. När S nu försöker närma sig väljarkåren med en skärpt invandringspolitik protesterar partiorganisationerna -kvinnorna, studenterna, de unga och Tro och Solidaritet. Jag tror partistrategen Zanchi är medveten om var s-väljarna befinner sig och vill försöka rädda vad som räddas kan. Därför utspelet för någon vecka sedan. Men Löfvén började backa redan i TV-debatten 2 dar senare. Löfvén är ingen ledare. Han försöker bara hålla ihop partiet - det är det enda han har gjort sedan han blev statsminister. Nu går partiet i baklås och har ingen kraft att driva just några frågor. Inget rosornas krig i partiet egentligen utan ett parti som går i otakt med sina väljare.
Senast redigerad av stevenstills 2018-05-19 kl. 15:40.
2018-05-19, 18:08
Medlem
Eoppoyzs avatar
Igår deltog jag i Novus mätning. Senaste dagen de vill ha in svar är den 22 maj, så troligen några dagar efter blir resultatet publicerat.
2018-05-20, 07:58
Moderator
v50s avatar
SVT/Novus majmätning utförd mellan 16/4 - 13/5, 10 763 personer söktes via telefon, sms, post & e-post varav 5306 svarade vilket ger en svarsfrekvens på 49,3%

S 26,9% (+-0)
V 8,4% (+0,3)
MP 4,3% (+0,3)

SD 19,2% (+1,0)

M 20,6% (-1,5)
C 9,4% (+0,2)
L 4,4% (-0,6)
KD 3,5% (+-0)

Övriga partier 3,3% (+0,3)

S+V+MP 39,6% (+0,6)
M+C+L+KD 37,9% (-1,9)

https://www.svt.se/special/valjarbarometern/
https://novus.se/valjaropinionen/svtnovus-valjarbarometer/2018-2/novus-svt-maj-moderaterna-fortsatter-tappa-och-sverigedemokraterna-okar/
https://novus.se/wp-content/uploads/2018/05/f45d221b48c9c0e5458c2bcdc30e668a.pdf
Senast redigerad av v50 2018-05-20 kl. 08:01.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in