Citat:
Mja, och sedan kanske det blir en amnesti-fråga ang kompetenta arbetskraftsinvandrare som MV utvisar så ofta de kan.Det vore en drömutveckling men jag är för verklighetsanknuten för att våga tro på något sådant
.
Jag tror afghanamnesin går igenom och förföljer S genom valrörelsen. Varje gång S talar om att ett nej är ett nej och den som får avslag ska återvända, kommer de få afghanamnesin som en våt trasa i ansiktet. Vilken upplägg Löfven bjuder på som lägger en sån ny lag två månader innan valet
.Jag tror afghanamnesin går igenom och förföljer S genom valrörelsen. Varje gång S talar om att ett nej är ett nej och den som får avslag ska återvända, kommer de få afghanamnesin som en våt trasa i ansiktet. Vilken upplägg Löfven bjuder på som lägger en sån ny lag två månader innan valet

https://www.di.se/debatt/abb-utvisa-inte-vara-experter/
Idag skriver ABB's VD en debattartikel där han ondgör sig över de BNP-sänkande åtgärderna som lagstiftats. En lagstiftning som något bisarrt låter facket bestämma vem som skall få arbeta i Sverige.
Och efterfrågar en amnesti för de där arbetsgivarna gjort något litet administrativt misstag för länge sedan.
Med en sådan främlingsfientlig lagstiftning aktiv så får vi svårare och svårare att rekrytera kompetent folk och utflyttningen av mer högteknologisk näringsliv ut ur Sverige accelereras.
Ska vi ha en amnesti till?
Och hur kommer partierna och väljarna att ställa sig till den?
Troligen har en sådan stort väljarstöd. Undantaget kan då bli SD som står ensamma för utarmning av näringslivet och sänkt levnadsstandard.
Sker detta kommer det ta udden av påhoppen ang den nuvarande föreslagna amnestin. Vi får se om någon tar initiativet. Det blir dock knappast S som har svårt att ta makt ifrån facket.
En Alliansen-regering efter valet skulle dock kunna göra det. Givet att inte hela vänstern går samma för att stoppa det.