2017-08-17, 17:25
Medlem
Returpappers avatar
Ebba bjäbbade på rätt bra som inte tyckte att pengarna till försvaret räckte till. Jag är beredd att flytta upp henne som tvåa efter Jimmie som min favorit. I och för sig är avståndet flera ljusår. Det har andra gjort också eftersom Kd inte ligger sists längre.

Mp 2,9% strålande, de flesta muppar stannar i regeringsalternativet, de gick till S
L 4,1% börjar brännas för Björklund. Om de byter ut honom mot den motbjudande Birgittan kanske de kan allianskannibalisera och ta från centern.
Kd 4,8% nästan säkrat en period till.

Bra eller dåligt att den nya regeringen blir bara S eller är det bättre ta med V trots att de kommer att sätta sig på tvären mycket mer än Mp gjorde?
S + det som blir kvar av alliansen efter valet. Delar makt och regeringsstolar 50-50, kan det funka? Inte är det väl Reinfeldts våta dröm precis.
Senast redigerad av Returpapper 2017-08-17 kl. 17:27.
2017-08-17, 19:42
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Glädjande är att MP är nere på 2,6% känns fortfarande som de är överskattade?

S har alltså tagit del av väljar-utströmningen från MP.

Dessa väljare premierar Löfven för att han varken visste eller gjorde något under TS-krisen!

Ex-MP-väljarna gör med andra ord som de alltid gjort, premierar språkrör/partiledare som är inkompetenta och inte vet något!
2017-08-17, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor

Dessa väljare premierar Löfven för att han varken visste eller gjorde något under TS-krisen!

Ex-MP-väljarna gör med andra ord som de alltid gjort, premierar språkrör/partiledare som är inkompetenta och inte vet något!

Mp ligger helt rätt. Runt 2-3% är optimalt. Då snor de väljare men kommer inte in i riksdagen.
2017-08-17, 19:45
Medlem
eternussermos avatar
Citat:

Tror mer att de gått andra vägar, typ V och C.
2017-08-17, 19:46
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Tror mer att de gått andra vägar, typ V och C.

V backar ju?
2017-08-17, 19:54
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
V backar ju?

Ja, men strömningarna sker inte på det sättet, du kan ha en procent som går från MP -> V och C och två procent som går från V-S och det är inte samma personer.
2017-08-17, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Varför fäller inte M/alliansen Löfven/regeringen, samt tillser att det installeras en M+Kd, regering, stödd av SD, L och C som stödpartier? C och L är ju för skitnödiga att regera på "SDs mandat", men att inte passivt våga stödja en M och KD regering borde ju inte innebära några problem, eller snarare, de har inget val om de ska ha någon trovärdighet kvar som ett borgerligt parti. Framförallt när alternativet är en vänsterregering. Dags att syna korten?
Nu måste jag påminna om att väljarna har gett mer mandat till SVaMp än Alliansen. Och eftersom SD "valt" SVaMp så har vi en SVaMp regering.

Detta kan naturligtvis ändras om SD säger att dom stödjer en Alliansen-regering eller en regering med en del av Alliansen.
Det har dom inte gjort. Och det lär dom inte göra heller.
Det är bara att titta på den vänsterpolitik som V+SD+S genomför. Hur kan någon tro att SD först genomför ändringar tillsammans med V+S för att sedan ändra tillbaka det tillsammans med M.
SD kan inte göra det. Då skulle dom rasa katastrofalt i opinion.
Hur i all världen tänker de som tror att SD skulle hatta omkring så??
2017-08-17, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Nu måste jag påminna om att väljarna har gett mer mandat till SVaMp än Alliansen. Och eftersom SD "valt" SVaMp så har vi en SVaMp regering.

Det är (M) (och resten av alliansen) som valt att bli stödparti till SVaMp. Vad jag vet ingick aldrig (SD) i DÖ? Eller har du annan information?
2017-08-17, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det är (M) (och resten av alliansen) som valt att bli stödparti till SVaMp. Vad jag vet ingick aldrig (SD) i DÖ? Eller har du annan information?
Hade SD sagt efter valet att "vi föredrar Alliansen framför SVaMp och kommer att stödja en fortsatt Alliansen-regering" då hade Alliansen kunnat fortsätta. Men SD gjorde inte det. Därför har vi SVaMp. Hur man än vrider och vänder på det så var det ett beslut från SD. Och att SD valde SVaMp framför Alliansen gör väl att Alliansen-partierna inte har något förtroende för SD.

Men jag säger inte att SD gjorde fel. SD hade nog fått stora problem med den egna opinionen om de hade valt Alliansen och väljarna hade nog rymt till V+S. (Men detta passar väl bättre i SD-tråden. Så det får vara det sista från mig i den här tråden).
2017-08-17, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Hade SD sagt efter valet att "vi föredrar Alliansen framför SVaMp och kommer att stödja en fortsatt Alliansen-regering" då hade Alliansen kunnat fortsätta. Men SD gjorde inte det. Därför har vi SVaMp. Hur man än vrider och vänder på det så var det ett beslut från SD. Och att SD valde SVaMp framför Alliansen gör väl att Alliansen-partierna inte har något förtroende för SD.

Men jag säger inte att SD gjorde fel. SD hade nog fått stora problem med den egna opinionen om de hade valt Alliansen och väljarna hade nog rymt till V+S. (Men detta passar väl bättre i SD-tråden. Så det får vara det sista från mig i den här tråden).
SD har alltid sagt att de föredrar ett högeralternativ. Problemet är att det inte finns något högeralternativ att samarbeta med. Bara ett gäng lallande pajaser. Och då kan det förstås inte bli något. När den sk högern inte ens vill regera eller ens försöka föra en högerpolitik. Men de andra "högeralternativen" är väl nu, som vi ser, är på väg att utraderas. Någon logik finns det trots allt.
2017-08-18, 09:04
Medlem
arbetets avatar
Sentio aug-2017 (har vi missat den?):

Mätningen är utförd med webbpanel mellan 11 och 14 augusti. Totalt har 1000 personer intervjuats varav 749 uppgett partipreferenser.

Moderaterna 15,1 (12,7)
“Liberalerna” 4,1 (5,7)
Centerpartiet 10,5 (11,6)
Kristdemokraterna 3,2 (3,8)
Socialdemokraterna 23,5 (22,4)
Vänsterpartiet 8,6 (9,2)
Miljöpartiet 4,3 (3,8)
Sverigedemokraterna 27,4 (26,8)
Fi 2,4 (1,8)
Piratpartiet 0,3 (1,2)

https://nyheteridag.se/nytt-sd-rekord-i-sentio-samtidigt-vander-det-uppat-for-moderaterna/

Det som glädjer mest är väl C:s tillbakagång. Hoppas trenden håller i sig.
2017-08-18, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det som glädjer mest är väl C:s tillbakagång. Hoppas trenden håller i sig.

Nej, Det mest glädjande är att (L) hamnar på 4.1. God chans att de försvinner nu. Att (C) minskar är möjligtvis en god andraplats

Är inte orolig alls för (KD) egentligen så det ser ut som en gedigen konservativ majoritet i Riksdagen efter 2018 om man räknar (KD), (SD), och (M) dit.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in