2012-03-20, 16:34
Medlem
rejdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rejdar
Jag tog fram ett samlingsdokument av alla instituts mätningar från Novus:

Som lägst före Juholt fick S(ahlin) 26,9 i ianuari 2011, Juholt peakade på 32,7 i augusti, för att sedan dala till 24,2 i januari 2012

Värt att tillägga är att S höjde sig till över 40 % dec 06 efter valet där de fick 34,9%, redan innan Sahlin alltså. Dec 07 peakade det på 44,9 % och nästan hela 08 höll S ca 42 % liksom innan peaken dec 07. Sen gick det så sakteliga nedåt för att landa på valresultatet 2010 på 30,7%
Rättat till hur det skulle stått egentligen, S snittade ca 42% större delen av både 07 och 08 bortsett en peak på 44,9%
2012-03-20, 17:35
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rejdar
Rättat till hur det skulle stått egentligen, S snittade ca 42% större delen av både 07 och 08 bortsett en peak på 44,9%

Dit kommer de aldrig igen. 40% är en ouppnåeligt hög nivå för S. Fler partier är med och delar kakan.
2012-03-20, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Dit kommer de aldrig igen. 40% är en ouppnåeligt hög nivå för S. Fler partier är med och delar kakan.

Ja, nu är det 8 riksdagspartiet varav det nyaste har tagit en relativt stor andel (S)-väljare. Samtidigt har man blivit veka mot MP vilket gjort att de växt till sig. Så det är svårare än tidigare, betydligt svårare. Men redan nu har man 30-32% i flera mätningar och då är fortfarande (M) oerhört stora kring 30%, tar man 5% enheter av dem (vilket absolut inte är omöjligt) och sedan locka tillbaka några väljare från MP, V och SD (säg 0.5% enheter från V och SD och 1% enhet från MP) så är man nästan uppe på 40%.

Rent hypotetiskt.
2012-03-20, 20:19
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Mycket bra beskrivet och politiker som enbart mekaniskt rabblar floskler går inte hem bland stugorna. Att rösta på henne
(FP-ledaren) enbart p g a av vad hon har mellan benen är nog inte så genomtänkt. Jag föredrar att rösta på politiker som har något mellan öronen.

Hon folkpartiledaren vad hon nu heter är ett ypperligt exempel på en som aldrig tänkt en egen tanke själv, vilket gör att hon i en debatt inte har nån grund att stå på när hon möter en skicklig motdebbatör. En debattör som lyckas ta sej innanför fernissan av yttre retorik och förmår henne att tänka själv och visar henne naken utan egna åsikter och utan egna politiska prioriteringar och mål ,vinner debatten.
Bakom den vackra floskelretoriken finner vi ett tomt skal som måste fyllas av innehåll och detta genomskådar folk ganska fort.

Har man inga grundvärderingar så kan partiet lika gärna skicka fram en papegoja.

Öh...Har Björklund bytt kön? Nej du blandar nog ihop folkpartiet och centern, vilket inte är så konstigt om man ser till deras politik.
2012-03-20, 20:51
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Öh...Har Björklund bytt kön? Nej du blandar nog ihop folkpartiet och centern, vilket inte är så konstigt om man ser till deras politik.

Sorry, jag tänkte naturligvis på centerpartiet...
Inte ens jag är ofelbar..........
2012-03-22, 12:57
Medlem
Powergirls avatar
TV4/Novus opinionsundersökning bekräftar Moderaternas/alliansens vikande trend och till min glädje även Socialdemokratins ökning av stödet från väljarna.

http://www.novusgroup.se/media/39432/novus%20väljarbarometer%2021%20mars%202012.pdf
2012-03-22, 13:03
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
TV4/Novus opinionsundersökning bekräftar Moderaternas/alliansens vikande trend och till min glädje även Socialdemokratins ökning av stödet från väljarna.

http://www.novusgroup.se/media/39432/novus%20väljarbarometer%2021%20mars%202012.pdf
Ja, dom är ju uppe på samma nivå som dom hade i september nu...
Det är snarare en återhämtning än en stigande trend. Än så länge...
2012-03-22, 13:16
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Ja, dom är ju uppe på samma nivå som dom hade i september nu...
Det är snarare en återhämtning än en stigande trend. Än så länge...

Du har givetvis rätt. Jag har tagit för mycket intryck av hur SDs anhängare läser statestik men hur som helst så är jag glad för varje undersökning som visar kräfttgång för alliansen och då framförallt för moderaterna.
2012-03-24, 11:24
Medlem
genushexans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl

Det var ju intressant med en oppinionsundersökning som visade på mandatfördelningen. Men jag kan inte förstå hur någon kvinna med tankeförmåga kan glädja sig åt resutlatet -eller är din avatar bara en provokation?
2012-03-24, 11:38
Medlem
RadioGaGas avatar
När Moderaterna var det största partiet i opinionsundersökningar sa man att Socialdemokraterna var det största partiet i Sverige trots att dom låg på 26%. Så vad är det som har ändrats? Ingenting. Det är bara vänstermedia som fumlar i mörkret.
2012-03-27, 13:07
Medlem
genushexans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
När Moderaterna var det största partiet i opinionsundersökningar sa man att Socialdemokraterna var det största partiet i Sverige trots att dom låg på 26%. Så vad är det som har ändrats? Ingenting. Det är bara vänstermedia som fumlar i mörkret.
Vem sa det?
2012-03-27, 13:44
Medlem
Kannans avatar
Även om Moderaterna skulle ligga på 86 % i undersökningarna så är (S) större. Helt enkelt för att de har större mandat i riksdagen på grund av valresultatet 2010.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in